Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rimligt pris?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att köpa en kombi och har kontakt med en person som säljer en krieghoff Ultra 12/222 utan sikte och fästen. Den verkar vara i bra skick. jag undrar vad ett rimligt pris för den kan vara?

/ Erik

Publicerat

En snabb titt på Egun ger ganska höga riktpriser,

men med tanke på kaliber och att den saknar optik/montage så är kanske 10-12' inte orimliga pengar, allt beror på skick och utförande, något vi/jag inte vet något om.

/Christian

Publicerat
Jag funderar på att köpa en kombi och har kontakt med en person som säljer en krieghoff Ultra 12/222 utan sikte och fästen. Den verkar vara i bra skick. jag undrar vad ett rimligt pris för den kan vara?

/ Erik

Jag ringde på en beg sådan för ett år sedan. Handlaren begärde 13000:- för den, och den var i väldigt gott skick,men tyvärr utan montage. Jag ringde två dagar efter att handlaren lagt ut den på sin hemsida, och då var den redan såld! :huh:

Jag gissar också på att en rättvis prisbild ligger runt 11000-13000:-?

Publicerat
  • Författare

Det såldes en Krieghoff Ultra i samma kaliber på WalterBorgs auktion den 8 november i år med ett hakmonterat Pecar Berlin 1,5-4 för 13 000 kr. Den bössan var i mycket bra skick och jag tror att bössan jag förhandlar om också är i bra skick. Hur mycket skulle du dra av på priset med anledning av att den saknar fästen och kikarsikte?

/ Erik

Publicerat
Det såldes en Krieghoff Ultra i samma kaliber på WalterBorgs auktion den 8 november i år med ett hakmonterat Pecar Berlin 1,5-4 för 13 000 kr. Den bössan var i mycket bra skick och jag tror att bössan jag förhandlar om också är i bra skick. Hur mycket skulle du dra av på priset med anledning av att den saknar fästen och kikarsikte?

/ Erik

13000:-? det var ett väldigt bra pris med tanke på hakmontaget. Jag har in med min Merkel SL 20/5,6x52R till en handlare och frågade vad jag skulle få i inbyten. Med vridmontage, men utan sikte, så skulle jag få 15700:- för den. Hur mycket man ska värdera ett hakmontage, plus en äldre Pecar, det är ju nästa omöjligt att säga?! (Det får du nästa ringa runt till lite olika handlare och fråga om!)

En känsla jag har fått, är att folk är villiga att betala betydligt mer för en lättviktskombi, jämfört med en tyngre Valmet, Brno, eller Tikka? Jag hade själv en Valmet 412S under många år, men det var värt var enda krona att byta upp sig till en 2,3kg Merkel!

Publicerat

Som en ren sidonotis efter att ha hanterat den Heym lättviktskombi samt en Blaser kombi i förra generationen på Widdorss visning,

båda vapnen var löjligt lätta och trevliga, iofs inget som jag ser mig själv kunna skjuta några riktigt bra hagelskott med men det är ju inte vapnets tänkta användningsområde.

Jag ser helt klart ett "behov" för lättviktskombisar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag var själv väldigt mkt inne på den Blaser ES 70 som gick på Widfors auktion men jag ville inte ha den stora kikaren på den lätta bössan. Jag hade dessutom blivit tvungen att flytta ena klacken om jag skulle ha bytt kikarsikte. Kostnaderna för att byta kikarsikte och flytta ena klacken gjorde att jag inte försökte köpa den.

/ Erik