Publicerat November 29, 200520 yr Är det någon som har sett en rävfälla med en inbyggd mobiltelefon så att man kan ringa fällan för att se om den löst eller ej? Har sett en annons med grävlingsfälla men har tappat bort annonsen. Tänkte höra om det är någon av er som har sett något eller minns något om dessa.
Publicerat November 29, 200520 yr Nix, inte provat detta men hörde en som använde en gammal pejl på rävfällan. Det finns ju vissa modeller som har en magnet på halsbandet....tar man bort denna så går pejlen igång. Det går nog att ordna på en rävfälla...så då behöver du bara gå ut på bron å pejla på morgonen...Enkelt å bekvämt..men knappast så spännande sätt att jaga räv.....
Publicerat November 29, 200520 yr Du kan ju bygga en själv http://www.jaktguiden.se/byggosv/ringfalla/ringdinfalla.htm
Publicerat November 30, 200520 yr Du kan ju bygga en självhttp://www.jaktguiden.se/byggosv/ringfalla/ringdinfalla.htm Det där ser nog teoretiskt bra ut...men knappast får man lurat nogon räv i fällan med så många mojänger i eller runt fällan. ??? Rävar är nog lurigare än så...i alla fall här hos mig.
Publicerat November 30, 200520 yr Författare Tackar, har lite för långt till marken för att ha möjlighet att åka minst en gång per dag till marken och räven börjar göra sig påmind. Så jag tänkte att fortfarande bedriva viltvård borde kunnas göra enklare. Sen har vi nackdelen att lon börjar göra sig påmind i markerna. Så rådjur tillhör nästan ovanligheter på mina marker. Men man kan ju göra ett tappert försök att hålla efter räven iaf.
Publicerat December 1, 200520 yr Frågan är om det är tillåtet att förlita sig till detta. Skulle inte vara så kul om det la av.
Publicerat December 5, 200520 yr Vi disskutera detta i skolan och troligtvis så håller det inte med en sådan anordning då du inte kan lita på den till 100% utan det gäller att kolla fällan själv, eller be någon i närheten hålla koll på fällan...
Publicerat December 7, 200520 yr Kan inte se problemet, det är upp till dig att se till att fångsten sker etiskt. Så länge det funkar med telefonen, det bör inte bli problem. Tar tex strömmen i batteriet slut så går telesvaret i, då måste man helt enkelt dit och kika, naturligtvis i tron att det sitter en räv där. Likadant om en kabel släpper eller annat problem uppstår. Besviken blir man naturligtvis då det är strömmen som tagit slut. Man är själv ansvarig för att fångsten sker etiskt, man får naturligtvis ta ansvaret om telefonen icke fungerar.
Publicerat December 7, 200520 yr Man är själv ansvarig för att fångsten sker etiskt, man får naturligtvis ta ansvaret om telefonen icke fungerar. Ta ansvaret? Hur då? Är väl redan för sent om något djur suttit för länge i fällan.
Publicerat December 7, 200520 yr Dom telefoner jag har haft brukar inte trivas nått vidare när det blir lite kallare så det blir nog att fara varje dag iallafall.
Publicerat December 7, 200520 yr Ta ansvaret? Hur då? Är väl redan för sent om något djur suttit för länge i fällan. Ja det åligger ju på ditt ansvar att telefonen fungerar som den ska, gör den inte det så är det ju du som står ansvarig för det, med andra ord så kan man bli fälld för djurplågeri. Anser man inte att telefonen är tillförlitlig så bör man int använda den. Varför tror du att ett djur ska behöva sitta längre i fällan bara för att man vittjar telefonvägen? Kikar man till fällan då telesvaret uppkommer så blir det ju som att man vittjar fällan innan man åker på jobbet utan bössa, man ringer upp telefonen och är det telesvar så tar man bössan och åker upp till fällan.
Publicerat December 7, 200520 yr Dom telefoner jag har haft brukar inte trivas nått vidare när det blir lite kallare så det blir nog att fara varje dag iallafall. Stämmer bra att telefoner inte stoppar bra i kylan, det gör för övrigt inte bilbatterier heller, blir det kaltt så laddar ett battrei ut fort. Då måste man natiurligtvis kika till fällan för att se att allt är ok. Sen bygger ju det hela på att strömmen bryts då fällan slår igen, då telefonen dör så blir det mobilsvar, likadant blir det om telefonen går sönder eller battreiet laddar ur. Alltså: Då telesvaret kopplas i så är det antingen fångst eller tomt batteri eller trasig telefon, eller möjligtvis näthaveri. Oavsett orsak så måste man naturligtvis kika till fällan så fort telesvaret kopplas i. Jag anser risken för att ett djur ska sitta för länge i fällan som obefintlig, iaf så behöver de inte sitta längre än om man vittjat fällan som vanligt.
Publicerat December 7, 200520 yr Jag använder mig av en vanlig telefon. Har plöjt ner 150m kabel från stugan till fällan. Telefonen är stoppad i genomskinlig plastpåse och igentejpad med eltejp. Sedan är telefonen faststrappad mot en planka som jag lägger tvärs över fällan så att knappen på telefonen trycks in mot fångstluckan. När fällan blir utlöst och luckan trillar ner så blir telefonen hängande i luften. Jag ringer morgon och kväll och ifall det är upptaget så har fällan slagit igen och då är det antingen att sätta sig i bilen och åka dit eller ringa till någon som kan åka dit och kolla den. Jag har flextid på morgonen så jag hinner iväg och vittja fällan innan jobbet ifall den har slagit igen. Brukar även ringa någon gång under dagen. Ända problemet jag haft är att det har kännts lite surt att bränna upp en massa bensinpengar för att sedan se att det bara var en skata som löst ut fällan. Men med en dödfågel hängandes utanför fällan har jag sluppit det problemet sen. Jag är och kollar fällan varje helg så att jag kan se att det inte blivit något fel. De genomskinliga plastpåsarna gör att jag kan se ifall det skulle ha trängt in något fukt i påsen. Jag brukar även lösa ut fällan ibland för att se att allt funkar som det ska. Jag anser att telefonenvittjandet är ett tillräckligt säkert system. Och jag har en känsla av att jag på detta sätt vittjar fällan oftare än de flesta har möjlighet att göra med en fälla som de måste se. Nedan en bild av anordningen.