Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Import av kikarsikten

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har noterat att en del kikarsikten är mkt billigare i USA än vad dom är i Sverige utan hänsyn till frakten m.m. Jag vet att det är en massa bök om man ska köpa ett vapen eller en vapendel från USA med exportlicenser m.m. Vad gäller om man ska köpa ett kikarsikte från USA?

Jag tar gärna emot tipps på andra ställen man kan köpa kikarsikten till relativt låga priser från.

/ Erik

Publicerat

Tull och moms är vad som gäller,

i princip inget kommer igenom utan att beläggas med dessa små obekvämligheter, den som är sämst på att ta ut moms/tull är svenska posten,

dvs skicka/ta emot prylarna med USP så blir det bättre, UPS är sämst de klår en på tullen varje gång.

Notera allt all optik med avståndsmätande riktmedel anses vara krigsmateriel och smuggling av sådan ger 15-20 års fängelse i federalt fängelse.

Men å andra sidan det gäller bara om de skulle stoppa det, siktet alltså i USA.

Här i Svedala har vi ingen aning om vad det är eller om det är tillståndspliktigt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt svar :-)

Om jag förstår dig rätt så ska det inte vara någon fara att beställa ett kikarsikte med ett vanligt duplexkors eller kanske ett cirkeldott från USA? Om man år på besök i USA och köper med sig ett så är allt som kan hända att man måste betala tull och moms om manmåste visa vad man har chekat in... rätt?

/ Erik

Publicerat

www.theopticzone.com

är inga problem att beställa. Har gjort det själv flera gånger. Nu är ju dollarn på väg ner, så det kanske blir att slänga iväg en beställning. Tänk på att garantin kanske bara gäller i USA, så är det ialla fall med vissa märken.

Räkna ca 10kr/dollar så vet du var du hamnar med tull och moms

/Erik

Publicerat
Tack för ditt svar :-)

Om jag förstår dig rätt så ska det inte vara någon fara att beställa ett kikarsikte med ett vanligt duplexkors eller kanske ett cirkeldott från USA? Om man år på besök i USA och köper med sig ett så är allt som kan hända att man måste betala tull och moms om manmåste visa vad man har chekat in... rätt?

/ Erik

Du har självklart siktet i ditt handbagage och spatserar förbi tullgränsen medans du lyssnar till ekot av ditt visslande. Enda gången du realistiskt fastnar i tullen som en vanlig passagerare är om du kommer från Amsterdam och har en rastafari-mössa på skallen, eller om någon har lämnat ett mindre bussigt "tips" till tullen.

Förra året hade jag lite drygt 160 resdagar och kan nog räkna antalet gånger jag såg en tullare på Arlanda på ena handens fingrar.

Jag har en sprillans ny Trijicon 3-9x40 i handbagaget nu på väg hem från usa och det kommer att gå fin fint. $736 inkl "moms".