Publicerat November 15, 200916 yr Måste få i mig lite käk men storryn kommer va de lider. Korkad o envis är hon men löste det ändå.. Trots att husse visste bättre... Nasse hade inte gått så långt ca 150-200m. men den hade sälskap av 4 till.
Publicerat November 15, 200916 yr Hjortar till trots, visst var det så? Fan va bra jobbat. /Christian
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Va o jagade norr om samhället i dag men fick inte upp nått alls. Fick ett samtal från jaktlaget där jag fick jycken sprättad för ett par veckor sen. De hade skjutit på en gris av fyra. Skotthåll 80 m med stöd i torn på stillastående gris. Grisarna stack direkt i smällen, inget skottecken. Kom dit efter nån timme, de hade en gråhund lös som troligen skällt på grisarna efter skottet men den hade rätt snart bytt till älg. Tog galningen i lina o vi gick mot skottplats, inget hade de hittat o vi hittade inget heller. Men hunden ville iväg så jag lät henne ta an spåret. Spårade i en halvböj o kom upp i en vansinnigt tät granplantering. Då tystnar tiken, vilket är rätt ovanligt… Går målmedvetet rakt mot skottplats igen o vrålar som en tok 70 m nedanför den troliga skottplatsen. Hittar blod där hon tjoar, rätt rikligt o klövtramp efter grisen som pekat åt motsatt håll.. Ok här är rätt spår o vi ska gå däråt typ… men nä.. hundj-vlen vägrar gå rätt håll…. Gör en ring men hon envisas med att vilja gå bakspår, jag blir än mer förbannad… Man ska ju lita på hund men nån måtta får de va… Efter typ 20 minuters tragglande ringande o försöka få idioten o gå rätt håll så ger jag upp o låter henne gå va faen hon vill… Hon går givetvis rakt upp till förmodad rätt skottplatts, slår en ring luktar lite o sådär sen vänder hon o tar äntligen löpan på rätt håll. Rakt igenom där vi varit i 20 min o snurrat.. inga som helst problem med det, suck.. Kommer över de andra grisarnas förmodade löpa o in i om möjligt ännu tätare grantrång. Där det är som tätast sticker jag ner huvudet o hittar en lega med lite blod i. Nu släpper jag säger jag till medföljaren o han meddela via radion osv. Jycken drar o det blir tyst… hör inte ens vart hon drog o andra sidan drog hon inte så långt.. Ett vrål från ingenstans 5 m vid sidan av mig, va i h-vete?? Hinner tänka att här har jag inte en chans o freda mig om den går på mig.. Har iofs huvudet över granet, de når mig bara till bröstet men de går inte ens sticka ner bössan om det skulle behövas. Då hör jag att hon biter och drar i grisen som då troligen är död o jag kan pusta ut.. Träffad mitt i, alltså för långt bak. Varför den lämnat den lega jag hittade fattar jag inte riktigt. Grisen låg död i nerförsbacke som den trillad o dött på stället. Ingen lega eller så. Va ca 200m från skottplats. Möjligt den hört oss i första vändan o försök resa sig o smyga undan o sen dött i steget. Hur som så löste vi det trots att Blackie är o förblir en envis idiot i husses ögon.. Den påkörda grisen från igår har jag inte hört nått om än, inte mina marker o de skulle jaga gris där idag. Om de fått nått eller inte vet jag inte än.
Publicerat November 15, 200916 yr Författare ÄR det dendär västen som du håller på att testa? Nä, vanlig varselväst. Är väl någon veckas leveranstid antar jag. Har alltså inte fått den än.
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Hjortar till trots, visst var det så?Fan va bra jobbat. /Christian Inte samma gris, inga hjortar idag iallafall...