Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vakkoja

Featured Replies

Publicerat

ja hade lite att göra, och en massa frigolit liggandes så jag byggde en vakkoja oppå fjöset :lol:

det tog ca en timme och resultatet blev därefter, men om jag vill bygga nåt rejälare tar det ca 5 minuter att riva :P

Kan det bli enklare? B)

post-3746-1258313412_thumb.jpg

post-3746-1258313535_thumb.jpg

Publicerat

smidigt! om jag nu får ge lite ideér så som jag oftast gör ( vissa är faktist vettiga ) bygga runt med spånskivor eller något som isolerar kylan/värmen. sen ett litet element där inne?

har nämligen sj ideer på att bygga liknande. dock så kommer jag använda riktig isolering som jag får tag på väldigt billigt :unsure:

Publicerat
  • Författare
smidigt! om jag nu får ge lite ideér så som jag oftast gör ( vissa är faktist vettiga ) bygga runt med spånskivor eller något som isolerar kylan/värmen. sen ett litet element där inne?

har nämligen sj ideer på att bygga liknande. dock så kommer jag använda riktig isolering som jag får tag på väldigt billigt ;)

det var så det var tänkt först, men jag var osäker vart jag skulle placera den, om jag blir nöjd med där den står nu så blir det nog rivning och ombyggnad med plyfa eller spånskivor :) sen tror jag att frigoliten isolerar tillräckligt bara man tätar lite bättre och drevar timmerväggen och gör en mindre skjutglugg! jag provade med det lilla elementet jag har där inne satt kanske en timme och plinkade skator och kråkor, när jag gick därifrån var det faktiskt riktigt behagligt där inne. men det kanske blir lite skillnad i januari när det är -25 ute... ;)

Publicerat
ja hade lite att göra, och en massa frigolit liggandes så jag byggde en vakkoja oppå fjöset :lol:

det tog ca en timme och resultatet blev därefter, men om jag vill bygga nåt rejälare tar det ca 5 minuter att riva ;)

Kan det bli enklare? ;)

Ser fint ut det där :)

Publicerat

lyckans ost som får jaga från tomten ;)

Publicerat

låter fin fint de där!.

hoppas på o träffa på moderns hyresvärdar snart då jag tänkte använda en del av övervåningen på den icke brukade ladan som vakplats. nära o bra till hemmet o så slipper man höra massa andra ljud utan bara själva jakten som står på spel :huh:

litet element är nog de bästa. ska ju inte bli för skönt o sitta där för rätt som de är så kommer din tanta att ha bytt lås på huset så får du bo där permanent :(

gör en liten åtelklocka är mitt tips. finns tips på hur du gör en för under 100lappen så vet du när räven går där så slipper du sitta o huttra för dig sj i vintermörkret! :ph34r:

Publicerat
  • Författare
lyckans ost som får jaga från tomten :)

Hehe jag har jaktmarken utanför dörrn :P

Publicerat
  • Författare
låter fin fint de där!.

hoppas på o träffa på moderns hyresvärdar snart då jag tänkte använda en del av övervåningen på den icke brukade ladan som vakplats. nära o bra till hemmet o så slipper man höra massa andra ljud utan bara själva jakten som står på spel ;)

litet element är nog de bästa. ska ju inte bli för skönt o sitta där för rätt som de är så kommer din tanta att ha bytt lås på huset så får du bo där permanent :D

gör en liten åtelklocka är mitt tips. finns tips på hur du gör en för under 100lappen så vet du när räven går där så slipper du sitta o huttra för dig sj i vintermörkret! :)

haha precis och man ska ju hålla sig vaken också B)

hur är den åtelklockan byggd?

jag har en som funkar mer som väckarklocka, rörelse vakt där jag använder jorden i skarvsladden som fas så jag kan använda vanlig skarvsladd direkt från rörelsvakten, dock så blir den inte jordad då :P

post-3746-1258652280_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

och våffeljärnet använder jag inte som väckarklocka :)

Publicerat

http://www.rusta.se/vackarklocka_p76401104.html

sen öppen batterilucka och en tunn fiskelina runt de ena batteriet. sen fäster du andra änden i något litet större. typ en päls? eller rester av en hare? eller ja något i den stilen. sen är de bara o vänta. när räven drar till så rycker han ju ut batteriet o klockan tvärdör. vilker visar den exakta tiden han varit frame! :P

enkelt o kostar under 100 lappen så ganska billig oxå :P

våffeljärnet? började nästan fundera på om du hade de som väckarklocka på något konstigt sätt :P

( tänk dock på att kråkhelveterna drar även dom ut batteriet så får se till att den funkar på kvällen när dom sover )

happy hunting/Marcus

Publicerat
  • Författare
http://www.rusta.se/vackarklocka_p76401104.html

sen öppen batterilucka och en tunn fiskelina runt de ena batteriet. sen fäster du andra änden i något litet större. typ en päls? eller rester av en hare? eller ja något i den stilen. sen är de bara o vänta. när räven drar till så rycker han ju ut batteriet o klockan tvärdör. vilker visar den exakta tiden han varit frame! :D

enkelt o kostar under 100 lappen så ganska billig oxå ;)

våffeljärnet? började nästan fundera på om du hade de som väckarklocka på något konstigt sätt :P

( tänk dock på att kråkhelveterna drar även dom ut batteriet så får se till att den funkar på kvällen när dom sover )

happy hunting/Marcus

En sån ska jag prova :lol: den jag har byggt kostade ca en hundring, exklusive skarvsladd. Eller rörelsevakten kostade en hundring, resten hade jag liggandes hemma ;)

Sitter och klurar på om man kan bygga nåt som registrerar klockslag när rörelsevakten löses ut? nån som har nån ide?

Mvh Simon

Publicerat

om du kommer på någon grej till din rörelsevakt som kan registrera tiden djuret är framme får du gärna dela med dig av de! :lol: även sälja då jag är så jävla okunnig om el o koppla de så jag är glad att jag lyckas byta batteri i väckarklockan :(

den saken med väckarklockan är inte min ide. jag har fått massa tider på när kråkorna har varit framme i de sista ljuset när man har gått o tryckt tebax batteriet 20ggr så har inte fått reda på om räven går där varje natt lr hur de är men snart så. iaf ganska idiotsäkert. sen är de ju inte direkt svårt o sätta tebax batteriet så vips så funkar de igen B)

mvh//Marcus

Publicerat

edit, vilken klantarsel jag är

Publicerat
  • Författare
om du kommer på någon grej till din rörelsevakt som kan registrera tiden djuret är framme får du gärna dela med dig av de! ^_^ även sälja då jag är så jävla okunnig om el o koppla de så jag är glad att jag lyckas byta batteri i väckarklockan :lol:

den saken med väckarklockan är inte min ide. jag har fått massa tider på när kråkorna har varit framme i de sista ljuset när man har gått o tryckt tebax batteriet 20ggr så har inte fått reda på om räven går där varje natt lr hur de är men snart så. iaf ganska idiotsäkert. sen är de ju inte direkt svårt o sätta tebax batteriet så vips så funkar de igen :)

mvh//Marcus

Jag ska fundera lite ;) sen skulle man kunna koppla allt på en timer så att den inte registrerar alla kråkor och skator, typ ställa så att den är aktiv mellan 18.00 och 05.00 ;)

Ingen som har nån idé? :lol: