Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga utan praktisk betydelse...

Featured Replies

Publicerat

Hej

Förlåt om följande fråga blir lite löjlig. Jag kunde inte låta bli att fundera efter att ha läst diskussioner i en annan tråd.

Licenser på ljuddämpare blir tydligen villkorade till att de bara får användas på vapen av klass 1 & 2.

Normalt sett klassar vi ju patroner efter kulans vikt och rörelseenergi.

Detta gör att jag funderar på hur det ligger till med en kaliber i gränslandet mellan 2&3. Ta en K-Hornet.

Får man använda en ljuddämpare på den om man laddat upp patronen till klass2?

Måste jag ta av den om jag stoppar i en patron med lägre laddning?

Och nu blir det konstigt. Är det förbjudet att använda ljuddämparen på en 9.3x62 om jag skjuter helmantel?

Eller är det så att den som utfärdar licenserna på ljuddämparen och skriver in ett dylikt krav inte har förstått att det numera är patronen och inte bössan som klassas?

MVH // Henrik

PS Jag är av princip mycket kritisk till all lagstiftning där begränsningar införs på något annat än just det man verkligen är ute efter att begränsa. I detta fallet anser jag det tjänstefel att sätta begränsningar till något annat än det man vill komma åt. DVS vill man inte tillåta ljuddämpare på vapen som har en knall lägre än en viss ljudnivå så sätt kravet där.

Skulle man t.ex. förbjuda bensindrivna trädgårdsredskap för att komma åt bullret skulle jag genast byta min elgräsklippare mot en etanoldriven. Mina vapenlicenser är mig dock allt för kära för att jag skulle göra samma sak inom detta området...

Publicerat

Hej!

I föreskrifterna anger man vapen som är avsedda för ammunition i klass 1 & 2. Dvs kan laddas till klass 1 & 2. Inte att de alltid uppfyller klass 1 & 2, tex med helmantel. Har du visat att din K-hornet eller 221 fireball tex klarar klass 2 så bör du få licens på ljuddämpare till den.

Mvh

Publicerat

På licensen till min ljudämpare står det följande: Får monteras på kulvapen i klass 1-2.

Med den skrivningen så kan det ju inte vara tillåtet att montera den på ett vapen i kaliber 22 K-hornet eller 221 Fireball oavsett om jag laddat amunitionen så att den uppfyller klass 2?

Publicerat
På licensen till min ljudämpare står det följande: Får monteras på kulvapen i klass 1-2.

Med den skrivningen så kan det ju inte vara tillåtet att montera den på ett vapen i kaliber 22 K-hornet eller 221 Fireball oavsett om jag laddat amunitionen så att den uppfyller klass 2?

Jo det är ju det som är poängen.

Publicerat
  • Författare
Jo det är ju det som är poängen.

Tackar!!!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.