Publicerat November 30, 200520 yr Jag hade bestämt mig för att utöka garderoben med en 358 NM. Och jag har hittat en HVA 1651:a som jag tycker om. Men så kom en bekant med en väldans fin HVA 9,3x62 som han vill bli av med.... Så har sitter jag nu... :- Vad ska jag välja? Helst skulle jag vilja ha båda, naturligtvis. Men det tillåter inte plånboken. :- Skicket på bössorna och optiken är likvärdiga. Och nyförvärvet skall användas till älg och björn, så båda kalibrarna är ju OK. Hjälp mig att räta ut skallen nu! // gAsToN
Publicerat November 30, 200520 yr Jag vet inte men jag tror att jag skulle kanske tagit 9,3:an pga att kulutbudet är väl större än till 358:an tror jag. :
Publicerat December 1, 200520 yr Jag har själv en .358 och jag tycker du skall välja en 9,3:a. På avstånd upp till 150 meter tror jag inte det finns någon som helst mätbar skillnad för djuret. Däremot så är ammunitionsutbudet sämre, magasinkapasiteten sämre och rekylen högre. .358 kan vara bra på långhåll, men det faller samtidigt på sin orimlighet då det inte finns så många som kan hantera en så lätt rekylkraftig bössa med god precision på långt håll. Här är en bild på min som är kraftigt ombyggd. Den vettigaste ombyggnaden var ändringen av den totalt värdelösa montecarlo kolven till klassisk rak. Rekylen känns idag betydligt mindre, uppslaget är mindre, kikarsiktet kommer inte lika nära ögat och bössan passar mycket bättre. MVH Håkan
Publicerat December 1, 200520 yr Jag antar att vi pratar om en 9,3x62 i 1600-serien för då är ju bössorna likvärdiga. Fördelar respektive nackdelar beskriver Håkan bra. Dock är ju 9,3x62 en vanlig tingest medan .358 är ganska ovanlig - gillar man lite udda saker och gillar specifikt svenskt inklusive en av de få svenska (Normas) kalibrarna så kanske man skall satsa på det? Om man handladdar kan man ju anpassa en .358 till det man vill ha den till och vem behöver mer än 4 skott egentligen? När jag har jämfört min 9,3x62 och .338WinMag (som ju också är ganska lika med .358) så får jag avsevärt mer penetration med .338 (ca 50cm jämfört med 30cm). Jag antar att det beror på farten. Jfr debatten rörande .458WinMag och 500gr kulor - för låg fart ger för dålig penetration. Om du är av den skolan som alltid vill ha maximal penetration så tror jag därför att .358:an är att föredra! Sedan finns väl ingen älg som hittills stått upp efter en hyfsad smäll med en 9,3x62 men...
Publicerat December 2, 200520 yr Författare Tack för intressanta synpunkter. Man är ju som en åsna mellan två höbalar.... Inom kort blir det i alla fall provskjutning med de bägge! Jag avvaktar med "final descicion" tills dess, men 358:an leder just nu. Främst för att den är mer udda än en 9,3:a.... Och som du påpekar, Fiberclass, så kan man ju anpassa den ammo man använder. Nåja, den som lever får se! // gAsToN