Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sikte för 3-D och Fältjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

Bara undrar lite vad jag måste ha för sikte / ytterligare utrustning för att få tävla inom 3-D och, är det fältjakt det heter?

Bågen idag har ju ett trepinns jaktsikte och jaktstabb.

Min tanke och förhoppning är ju att jag skall fixa alla mina jägarexamens och att det skall bli lagligt med bågjakt i Sverige men fram tills dess måste jag ju uppehålla mig med något! :huh:

Publicerat

TruGlo har några riktigt fina modeller!!

För 3D finns ett 3 pinnars med olika storlekar på fibern, har för mig att det finns även ett 5 pinnars med samma konstruktion.

Fler pinnar så man ska kunna skjuta in på lite längre håll.

För jakt och kortare håll är det 1 pinne som gäller! :ph34r:

Ska man ta det ytterligare ett steg så är det scope som gäller men då är det ju helt andra priser.

Publicerat

Hejsan.

När man tävlar inom jakt och fält så är det brukligt med ett scope, samt ett sikte som kan ställas per mm.

Det är ju ganska små marginaler mellan en vinnare och en förlorare ibland.

Själv använder jag ett Sure-Loc challanger 400 både som jaktsikte samt fältskytte.

Jag byter bara ut scopet.

Mitt råd till dig är att om du ska börja tävla, så var inte för snål när det gäller siktet, kvalitet kostar.

Sedan är det långstabb som gäller gärna runt "30", du kommer att få en riktigt skön balans på bågen och skjuta bättre.

Använd en liten peep med så krymper träffbilderna ännu mer.

Lycka till

MVH//Kent

Publicerat
  • Författare

Hmmm ok..

Men får jag ens tävla med mitt vanliga jaktsikte?

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare
Hmmm ok..

Men får jag ens tävla med mitt vanliga jaktsikte?

Om jag har förstått det hela korrekt så är det så att jag vid 3-D får ha ett "jaktsikte", dvs mer än EN pinne.

Medans om jag skall skjuta jaktstig så får jag inte ha mer än EN pinne?

Måste erkänna att priser på c:a 3000 kr bara för siktet och sedan typ 1500kr för scoopet avskräcker så pass mycket att jag inte direkt har lust med det.

Helst av allt skulle man ju vilja hitta ett sikte som kan användas både till vanliga jakt, 3-D och sedan jaktstig.

Men det verkar ju inte gå ^_^

Publicerat
Om jag har förstått det hela korrekt så är det så att jag vid 3-D får ha ett "jaktsikte", dvs mer än EN pinne.

Måste erkänna att priser på c:a 3000 kr bara för siktet och sedan typ 1500kr för scoopet avskräcker så pass mycket att jag inte direkt har lust med det.

Helst av allt skulle man ju vilja hitta ett sikte som kan användas både till vanliga jakt, 3-D och sedan jaktstig.

Men det verkar ju inte gå :)

Hej!

Jag kan ju ge dig några råd på vägen utifrån min synvinkel!

Om du t.ex. ska skjuta 3-D stigar eller jakt/fält tävlingar så är min rekommendation att du skaffar dig ett en pinnes justerbart sikte typ tru glo range rover. Jag skjuter själv med en sådan och är så otroligt nöjd med siktet. Normalt inför jakt skjuter jag in det på 22 meter mitt i prick. Sen har man även möjlighet att skjuta in siktet på andra avstånd och markera dessa lägen med en fin tuschpenna på en skala. Om du sen skjuter andra tävlingar och bedömer ett avstånd till 55 meter så är det bara att med en hand öppna skruven och justera siktet till att ligga mellan 50 o 60 meter. Hur enkelt som helst och funkar klockrent. Glöm bara inte att justera tillbaka siktet när du ska skjuta nästa mål.

Jag har även testat detta jaktsikte inomhus på 40 cm tävlingstapet och 18 meters håll. Då jag inte skjuter med förstorande scope (vilket är värdelöst vid jakt och 3-D då den stjäl ljus och inte går att använda i skymning/gryning) så räknar jag hela tian som just tia. Scopeskyttarna räknar ju den lilla tian som tia och allt annat som en nia. Jag har då lyckats skjuta 292 poäng av 300 under denna vinter och det måste jag säga duger mer än väl för mig. Med scope hade jag säkert kunnat plocka ytterliggare poäng och använt den lilla tian. Men det spelar ingen roll för mig då jag inte är intresserad av att skjuta poäng utan jag vill jaga med min båge. Priset på ett sådant här sikte ligger på 1000-1200 kronor.

Som nybörjare är det inte siktet som du ska prioritera. Vilket pinnsikte som helst ger dig en bra start. Precision kommer med träning. Kan du inte skjuta så spelar det ingen roll om du så har ett scopesikte för 4000 kr eller en tändsticka limmad som sikte. Slutresultatet är ungefär lika.

När du väl kan skjuta så kan du börja laborera med olika sikten.

Du kan alltså skaffa dig ett sådant här sikte och fixa samtliga tävlingsformer med det!

Se bara till att du kollar samtliga skruvar på siktet och drar åt dem. De brukar inte vara fullt dragna från fabriken.

Publicerat

Men det verkar ju inte gå :wub:

Precis som JS säger, kör på ett 1 pinnes sikte monterat på ett justerbart (snabb justering) fäste med skalor

för olika avstånd. Då slipper man dessutom "ta fel" pinne vid tex jakt vilket är vanligit särkillt hos dem

med 4 pinnar och fler....

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag tänkte för en gångs skull vara duktig och lyssna på er pöjkar...

Så jag har faktiskt beställt just ett TruGlo Range Rover från Bågjaktskatalogen.

Enda problemet är väl att jag inte ens fått en orderbekräftelse från dem :huh:

Någon som beställt av dem förut och vet hur sega de är?

Publicerat
Jag tänkte för en gångs skull vara duktig och lyssna på er pöjkar...

Så jag har faktiskt beställt just ett TruGlo Range Rover från Bågjaktskatalogen.

Enda problemet är väl att jag inte ens fått en orderbekräftelse från dem :ph34r:

Någon som beställt av dem förut och vet hur sega de är?

Lasse är normalt sett mycket snabb! men jag vet han är ute i landet å far omkring! så de är nog därför!... så ja tror inte du behöver oroa dej!...

Mvh Thomas

Publicerat

Beställde faktiskt själv ett TruGlo Range Rover med TFO pinne i veckan och en ny Q.A.D fallhylla!

Talade med Lasse i telefonen och han sa att han höll på att gå igenom beställningar efter en tids resande.

Tyckte han sa att det var en leverans på ingång från just TruGlo också!

Det var tydligen mycket nytt smått och gott på ingång till butiken ^_^ Han talade om en ny katalog B)

/Henke