Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur är laikan när det kommer till.....?

Featured Replies

Publicerat

Har ett arbete till utbildningen jag går om den västsibiriska laikan. Tänkte att jag skulle passa på att fråga lite saker som är svåra att hitta i faktaböcker eftersom det finns en hel del av er här på forumet som har erfarenhet av laikan:

* Hur är den gentemot andra hundar?

* Har den lätt att bita?

* Aktionsradie?

* Leksätt?

* Vaktintresse?

* Apporteringsförmåga?

* Förhållande till vatten?

Vore super om ni kunde hjälpa. :)

Publicerat
Har ett arbete till utbildningen jag går om den västsibiriska laikan. Tänkte att jag skulle passa på att fråga lite saker som är svåra att hitta i faktaböcker eftersom det finns en hel del av er här på forumet som har erfarenhet av laikan:

* Hur är den gentemot andra hundar? Lugn som en filbunke, men om den andra hunden gör ett utfall och/eller skäller så spänner hon upp sig och gissar att hon lägger inte fingrarna emellan om den andra hunden kommer fram. Men så länge den andra hunden skiter i henne så skiter hon i den andra.

* Har den lätt att bita? Den säger jag pass på för den frågan förstår jag inte.

* Aktionsradie? Menar du söket så ganska trångt, 500-600 meter som mest skulle jag tro.

* Leksätt? Leken sker på hennes villkor, sätter Zelda emot (spaniel) så ryter hon till och visar att man kan inte leka hur som helst.

* Vaktintresse? Rätt vaktig, men inte mer än normalt skulle jag tro.

* Apporteringsförmåga? Springer gärna till dummien men tittar sen på mig och tycker jag ska hämta den själv.

* Förhållande till vatten? Vid promenad? Vatten är ju blött! Vid jakt? En å kan man ju alltid simma över några gånger.

Vore super om ni kunde hjälpa. :)

Kan bara svara för mitt stolpskott... Som dessutom är en öst :) Svaren ser du ovan.

Publicerat
  • Författare
Kan bara svara för mitt stolpskott... Som dessutom är en öst :) Svaren ser du ovan.

Tack! Det var snällt. Vissa frågor förstår jag inte heller så det är till viss del därför jag frågar er här också. hehe. Hoppas ingen tar illa vid sig. Lätt att bita är en sådan fråga. Vet inte riktigt vad de menar. Men den kan man ju hoppa att svara på om man vill. :)

Publicerat

Jag har också östlaikor och för hanen som är 6 år gäller detta:

* Hur är den gentemot andra hundar? Mot tikar är det sällan problem förutom då de rusar på för snabbt så att han inte hinner kolla läget, då kan han nafsa till eller morra. Andra hanar däremot spänner han upp sig mot. Gör dock inga utfall, men gör den andra hunden det då smäller det utan någon större förvarning. Han är dock väldigt lyhör på vad jag säger och hur jag agerar så hinner jag sägatill innan han spänner upp sig så är det inga problem. Det där är delvis en dressyrfråga. Jag har sett samma beteende i Jämthundar, gråhundar och landseer (han var sämst av dem alla, fruktansvär dominant även efter kastrering) dock kan de förvarna lite mer genom att morra och låta om sig innan det smäller.

* Har den lätt att bita? Förstår inte heller frågan riktigt men min har aldrig bitit någon människa. När det gäller jaktsituationer så funkar han bra som avfångningshund på skadat villt. Jag har själv sett det vid ett flertal gånger på älgkalvar och även en älgko samt ett trafikskadat rådjur. OBS!!! har rör inte ett friskt vilt men finns det den minsta bloddoft (skadat vilt) så byter han jaktsätt och blir mycket mer intensiv och får han chansen så tar han den. Detta är en egenskap jag uppskattar för jag anser att en jakthund får inte avbryta jakten på ett skadat vilt och kan man förkorta lidandet för viltet så ska man göra det och en hund har helt andra förutsättningar för detta. Jag skulle dock INTE acceptera att han tar friskt vilt för en sån hund går inte jaga etiskt med. Viktig skillnad där.

* Aktionsradie? Om det är söket så i normalfall 100-600 m men spårar upp till 4-5 km innan han släpper.

* Leksätt? Om det är med rätt hund så leker han gärna och det påminner om någon form av jakt där han springer ikapp och tar tag om halsen om den jagade hunden. Leker i stort sett aldrig med bollar och dylikt och har aldrig gjort det.

* Vaktintresse? Rätt så vaktig och skäller om det kommer folk på gården men slutar när de ser att husse och matte har koll på läget. När det är avklarat så går han undan och lägger sig någonstans där han får vara ifred. Är hundarna själva så kommer ingen utomstående in i huset skulle jag tro. När det gäller fält vilt så är han väldigt vaktig men det kallas nog mer för bytesmedveten än vaktig skulle jag tro.

* Apporteringsförmåga? Värdelös men går säkert att träna upp då laikan är väldigt lättlärt i alla avseenden.

* Förhållande till vatten? Accepterar vatten utan större protester vid träning och liknande. Vid jakt spelar det ingen roll om det är vatten i vägen.

och för tiken som är drygt 1 år gäller följande:

* Hur är den gentemot andra hundar? Glad i allt och alla.

* Har den lätt att bita? Finns absolut inget ont i henne.

* Aktionsradie? Samma som för hanen men med dubbla hastigheten (hon är fruktansvärt lätt och snabb).

* Leksätt? Allt är bara lek för henne, hon har dock samma leksätt som hanen men hon gör det med alla hundar. Leker heller inte med bollar och liknande.

* Vaktintresse? Inget, som sagt glad i allt och alla.

* Apporteringsförmåga? Samma som för hanen.

* Förhållande till vatten? Skulle kunna tro att hon är en labrador eller liknade. Hon älskar vatten.

Publicerat

Håller med där ang skadat vilt. Är det blod med i bilden så ökar dom ett par snäpp i intensitet och tar det själva om möjligheten ges. Men rör inte friskt vilt.

Publicerat

Kan instämma i övriga svar (Öst tik) Bytesmedveten vid vilt mot andrahundar, annars leker hon gärna, typ ta fatt! Skadat vilt ska tas oavsett storlek, hade en situation förra året som slutade med punkterad lunga för tiken efter det hon försökt ta en skadad älgko efter en natts ståndarbete. Mot människor är hon otrolit kelig, min yngsta son som är 1 år delar gärna hundkorg utan att hon protesterar det minsta. Vatten! Är blött och skall undvikas i det längsta, men om vi jagar så skiter hon i åar m.m men hon simmar inte efter grisar som flyr simmande ut i en sjö t.ex. apportering har jag inte övat men hon bär faktiskt pinnar m.m så ett visst intresse finns nog för att bära. Har Wachltel som får sköta liktransporterna :unsure:

Mvh//jonas

Publicerat

* Hur är den gentemot andra hundar? Inget intresse, undvikande vid sök!

* Har den lätt att bita? Nej, inte folk om det är det som menas.

* Aktionsradie? Olika den ena runt 400m den andra det dubbla

* Leksätt? svarar lätt på lekinviter genom social kamplust.

* Vaktintresse? lågt i hemmet

* Apporteringsförmåga? Måste svara nej på den frågan.

* Förhållande till vatten? Lite badkrukor om det inte är jakt

Vore super om ni kunde hjälpa. :unsure:

Också östlaikor, ställer du frågan på laikklubbens hemsida så fär du större respons.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! :unsure:

Skulle man kunna säga att den västsibiriska och östsibiriska laikan har samma mentalitet och samma förutsättningar och att svaren ni gett därför gäller på båda raserna? Är det bara utseendet och härstamningen som skiljer dem åt?

Publicerat
Tack för svaren! :unsure:

Skulle man kunna säga att den västsibiriska och östsibiriska laikan har samma mentalitet och samma förutsättningar och att svaren ni gett därför gäller på båda raserna? Är det bara utseendet och härstamningen som skiljer dem åt?

Det skulle kunna passa in på en jämte också, jag har träffat för lite västlaikor för att ge en generell bild av det hela men de jag träffat skiljer sig inte mycket, en bra spets är en bra spets sen finns det lite skillnader och varianter i arbetssätt men en bra hund är oftast trygg i sig själv och har en godmodig uppfattning om sin omgivning, individer med klenare nerver får man missförstånd då de läser situationerna fel och svarar på ett sätt som inte är anpassat.

Publicerat

Var fan är ekebo nu när han för en gångs skull behövs :unsure:

Publicerat

Har ju 2 västtikar och har flera kompisar som också har västlaikor.

Tycker det är väldigt svårt att svara på. För det skiljer en hel del mellan olika individer. Tycker även att frågeställningen är lite konstig.

Publicerat
  • Författare
Har ju 2 västtikar och har flera kompisar som också har västlaikor.

Tycker det är väldigt svårt att svara på. För det skiljer en hel del mellan olika individer. Tycker även att frågeställningen är lite konstig.

Ja. Jag håller med. Mycket av de frågorna de vill ha svar på är individuellt. Svårt, men jag svarar så gott det går. Är dina hundar liknande de som svarats hundar i beteendet?

Publicerat

Andra hundar

Lina är rätt dominant och gillar nog inte andra hundar så mycket. Men får hon vara ifred så bryr hon sig inte så mycket.

Funny vill nog helst bara hälsa. Men om de visar något mot henne så backar hon inte.

Lätt att bita? Bita vad?

Under jakt så är väl tänderna ett av den ställande hundens redskap. Nu säger jag inte att de ska försöka ta allt de jagar men nog fan ska de nypa till en grävling om den försöker gå. Förstår inte heller de som säger att deras laikor inte tar något friskt vilt. Vad händer om de möter en mink eller mård t.ex?

Aktionsradie?

Sök? Spårförföljande? Eller vad menas?

Lek.

Båda mina är väldigt ointresserade av bollar. Däremot leker de med varandra varje dag. Liknar mest fribrottning. :lol:

Vakt

Lina vaktar hemmet. Och de som sett henne i bilen kan nog stryka under på att hon har ett "visst" vaktintresse.

Funny vaktar absolut ingenting. Är nog störts risk att hon slickar ihjäl någon om de går in där hemma.

Apportering.

Har väl egentligen knappt försökt. Men båda är nästan helt ointresserade.

Vatten.

Lina vill knappt gå i gräset om det är blött. Möjligen att hon simmar någon meter när hon förföljer vilt.

Funny är tvärt om. Ska helst springa i vattenfyllda diken.

Så nog fan skiljer det mycket mellan olika individer.

Publicerat
Lätt att bita? Bita vad?

Under jakt så är väl tänderna ett av den ställande hundens redskap. Nu säger jag inte att de ska försöka ta allt de jagar men nog fan ska de nypa till en grävling om den försöker gå. Förstår inte heller de som säger att deras laikor inte tar något friskt vilt. Vad händer om de möter en mink eller mård t.ex?

Jag måste erkänna att jag låste fast mig på älgjakt när jag svarade. Tiken har jag jagat för lite med för att säga hur hon beter sig mot småvilt. Hanen däremot tar grävligar själv, detsamma gäller räv så det jagar jag inte aktivt med honom för jag vill vara den som gör avslutet. Mård brukar vara döda/halvdöda när de väl kommer ner på backen men han flyger på dem också. Mink antar jag att han tar men han har aldrig kommit åt någon.

Gris däremot skäller han bara när det är friskt (även små grisar), skadat vet jag inte men jag antar att han beter sig som vid älg och rådjur. En gång vet jag att han rök ihop med en liten björn också när vi släppte på en annan hund men det blev bara mindre blessyrer på hunden och jag hans psyke påverkades inte negativt av den upplevelsen.

Kan förövrigt nämna att han har helt olika jaktsätt beroende på villebråd och anpassar sig snabbt efter situationen. Han är minst aktiv på älg (har dock 2 förstapris på honom så han är absolut inte dålig på något sätt) men han skäller inte lika tätt osv. På mindre rovdjur (räv, grävling )skallar han inte alls numera utan han tar dem om han får chansen och ger fasen i dem annars. Mård skäller han så länge de sitter i trädet men han försöker att klättra i trädet och biter kvistar m.m (hittade honom ca 2 m upp i en gammal gran en gång). På björn varierar det men en gång var det 2 st och då pallade han inte att skälla bra på dem. Nu senast var det kolsvart och då dunkade han på i 80-100 skall i minuten (jämfört med runt 60 på älg) konstant i en timma tills jag kallade av honom från ståndet. Det var en riktigt stor björn dessutom. Han har dock bara skällt björn 6 ggr hittlls varav 4 i år så jag har lite för dåligt underlag där men rent generellt så är han väldigt intensiv på björn och ligger ganska nära.

Publicerat
Var fan är ekebo nu när han för en gångs skull behövs ;)

I småland av alla ställen i landet! :P

Måste hålla med om att frågorna är väldigt knepiga att förstå så jag avstår från att svara.

Vi har nyligen i laikaklubben genomfört en stor undersökning bland laikaägare, när vi sammanställt svaren och fått fram statistiken så prsenteras dessa i laikaklubben. Tror säkert frågeställaren kan få del av det materialet.

/ ekebo

Publicerat

Jag har bara en reflektion. Min unga väst laika är en mycket duktig apportör och min referens är att jag alltid haft retriver :ph34r:

Publicerat

* Hur är den gentemot andra hundar? Løse...ingen problem, men vil den andre hunden ha bråk, så får den det.

* Har den lätt att bita? Nei på ingen måte. Har hatt mange vestlaikaer, og ingen har bitt, men de kan "si i fra" og da går det aldri så langt.

* Aktionsradie? Søk:100-500m avhengig av terrenget.

* Leksätt? Vilter, og folk med "vanlige" hunder synes det ser litt brutalt ut i blandt.

* Vaktintresse? Sterkt. Spesielt i bilen og i skogen der pappa har sekken sin :D

* Apporteringsförmåga? Varierer...noen hunder vil, andre vil ikke. Jeg har hatt en tik som apporterte.

* Förhållande till vatten? Varierer...noen hunder vil, andre vil ikke.

Vore super om ni kunde hjälpa. :wub: