Publicerat November 18, 200916 yr Jag skjöt in studsaren på 100 meter. Justerade tills den tar ca 1" högt. Backade sedan till 200 meter. Då tog den ca 2" lågt. Alltså doppar den 3" när man går från 100 till 200 meter. Med detta har jag inte sagt att det är så, utan att det var så just den här gången för just mig med min bössa. Ett skott på 200 meter är nog inte tillräckligt om man ska jaga på det avståndet, men nu har jag i alla fall provat och fått en fingervisning... Övrigt. På 100 meter tar Lapua Mega ca 4" lägre än Norma Vulkan.
Publicerat November 18, 200916 yr Jag skjöt in studsaren på 100 meter. Justerade tills den tar ca 1" högt.Backade sedan till 200 meter. Då tog den ca 2" lågt. Alltså doppar den 3" när man går från 100 till 200 meter. Med detta har jag inte sagt att det är så, utan att det var så just den här gången för just mig med min bössa. Ett skott på 200 meter är nog inte tillräckligt om man ska jaga på det avståndet, men nu har jag i alla fall provat och fått en fingervisning... Övrigt. På 100 meter tar Lapua Mega ca 4" lägre än Norma Vulkan. Denna är nyttig! http://www.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1 //jonas
Publicerat November 18, 200916 yr Jag skjöt in studsaren på 100 meter. Justerade tills den tar ca 1" högt.Backade sedan till 200 meter. Då tog den ca 2" lågt. Alltså doppar den 3" när man går från 100 till 200 meter. Med detta har jag inte sagt att det är så, utan att det var så just den här gången för just mig med min bössa. Ett skott på 200 meter är nog inte tillräckligt om man ska jaga på det avståndet, men nu har jag i alla fall provat och fått en fingervisning... Övrigt. På 100 meter tar Lapua Mega ca 4" lägre än Norma Vulkan. Riktigt rätt är det ju inte att den doppar 3" från 100m utan om du skjutit in med ett överslag på 100m i ditt fall då 1" så innebär det att du i själva verket skjutit in bössan på kanske 130m. Som du skrev så doppar den 2" på 200m, du siktar ju inte 3" högt för att pricka mitt i eller hur? Labba lite i Normas ballistik program så ser du själv. En sak som jag brukar fundera på när jag läser är att många använder tum som mått när dom anger spridning, hur mycket kulan sänker m.m. Varför måste jag ju undra är det inte bökigt att använda en måttenhet som inte används normalt i sverige? Jag menar inget illa med et utan det är bara en fråga.
Publicerat November 18, 200916 yr Jag kikade i Normas ballistikprogram och ser då att om du skjuter in 12g fabriksladdad Mega på 100m så går den ca 15cm lågt på 200m. Så den gamla regeln gäller fortfarande för de flesta kalibrar att skjuter du in på 100m så sänker kulan ca 15cm på 200m och ca 50cm på 300m.
Publicerat November 19, 200916 yr En sak som jag brukar fundera på när jag läser är att många använder tum som mått när dom anger spridning, hur mycket kulan sänker m.m. Varför måste jag ju undra är det inte bökigt att använda en måttenhet som inte används normalt i sverige? Jag menar inget illa med et utan det är bara en fråga. Ett ganska fältmässigt mått. Min tumme är nästan exakt 1" bred om jag pressar lätt mot underlaget.. Likadant om jag sträcker upp ena armen så når jag bra precis 2,40m +/- några cm.. /Må
Publicerat November 19, 200916 yr Författare Att jag mätte i tum beror på att kikarsiktet är graderat i tum på justerskruvarna. Det bara blev så... Dessutom hade jag min leathermantång med tumgraderingen åt rätt håll, ville ni ha i mm får jag börja med att räkna bort 75 mm från 100... Så det var enbart slumpen, och lite lathet.
Publicerat November 20, 200916 yr Jag misstänkte att det kanske hade med siktets gradering att göra. Överlag så är det lite konstigt med tum,, när det handlar om skytte och byggen så blir det tum. Tur för mig att nästan allt inom byggdelen har övergått till millimeter. Att amerikanarna ens använder tum förstår jag inte heller eftersom det är så grov måttenhet och då börja ange i tiondelar hit och dit är ju lite bökigt.