Publicerat November 30, 200520 yr Vargattack i Halland 2005-11-30 Länsstyrelsen i Halland uppmanar jordbrukare i Ullaredstrakten att om möjligt ta in sina djur. Detta sedan en varg återigen attackerat och rivit en kviga. Under helgen fick en kviga avlivas sedan hon blivit svårt skadad av ett rovdjur. Kvigan gick i en beteshage utanför Torup, i Hylte kommun. Det mesta talar för att det är varg som attackerat kvigan. I fredags såg en privatperson ett djur som tros ha varit en varg nära Okome, som ligger mellan Vessigebro och Ullared. - Om möjligt är det önskvärt att man tar hem sina djur från betesmarker som ligger långt från bebyggelse, säger Staffan Bengtsson, rovdjursansvarig vid länsstyrelsen i Halland. (från jaktjournalens hemsida)
Publicerat November 30, 200520 yr Ja nu är det snart slut med att kunna driva boskapsskötsel. En lag säger att djuren ska ha möjlighet att gå ute och vargen säger något annat. Då får veganerna som dom vill. Vi får bli gräsätare allihopa och vara det bytesdjur vi nog var avsedda att vara.
Publicerat November 30, 200520 yr mmm jag säger det samma... Jag kan inte hjälpa det emn jag ser enbart vargen som något negativt. jag hade inte varit det minsta ledsen mo vi inte hade varg i sverige... vi klarde oss bar för några år sedan så då skulle vi nog klara det nu med. Jag tycker inte vi den skogen och de ödemarkerna här i sverige som ger plats åt både männskan och vargen i den utsträckning som är nu iaf. Sedan är det egentligen sjukt att man inte får försvara sina vänner och egendomar mot dem... Ne Nått får snart ske.... :( :(
Publicerat November 30, 200520 yr det är väl bara en tidsfråga innan den blir överkörd eller skjuts på nån åtel....ne, de är lite väl långt söderut nu tycker jag, vet inte om ni såg i i jakttidningarna i höstas att en kviga blev riven i tämta och en fjolårshäst blev dödad i Älmestad av en björn?det ligger två mil åt varsitt håll från mitt.och i dagens BT (borås tidning) så hade de hittat björnidet en 4 mil härifrån, fina bilder var det iaf.....
Publicerat November 30, 200520 yr Ja nu är det snart slut med att kunna driva boskapsskötsel. En lag säger att djuren ska ha möjlighet att gå ute och vargen säger något annat. Då får veganerna som dom vill. Vi får bli gräsätare allihopa och vara det bytesdjur vi nog var avsedda att vara. Man får väl snart köpa hem en bal med ensilage som man gå och äta ifrån.
Publicerat November 30, 200520 yr mmm ja något får ju snart hända. Detta är ju inte normalt... det kan ju ingen hålla med om...
Publicerat December 18, 200520 yr Man får ju hoppas att politikerna börjar höra på folk nu. Jag tror att det kommer att bli problem framöver när det gäller Varg.
Publicerat December 18, 200520 yr Man får ju hoppas att politikerna börjar höra på folk nu. Jag tror att det kommer att bli problem framöver när det gäller Varg. Det är nog inte bara varg det gäller utan även björn och det blir nog ett ännu större problem än vad dom är idag redan. Jag läste sv. jakt Nyheter här tidigare i veckan och där har dom kommit fran till att björnstammen har ökat mer än vad dom hade räknat med att den skulle göra. Det kanske inte var så mycket fel i beräkningarna från jägarförbundet Norrbotten när dom sökte licens på 50 björnar till den gågna hösten och att dom i fortsättningen begär förlängd jakttid på nallen också.
Publicerat December 18, 200520 yr Det är nog inte bara varg det gäller utan även björn och det blir nog ett ännu större problem än vad dom är idag redan. Jag läste sv. jakt Nyheter här tidigare i veckan och där har dom kommit fran till att björnstammen har ökat mer än vad dom hade räknat med att den skulle göra. Det kanske inte var så mycket fel i beräkningarna från jägarförbundet Norrbotten när dom sökte licens på 50 björnar till den gågna hösten och att dom i fortsättningen begär förlängd jakttid på nallen också. Det verkar vara mera regel än undantag att forskarnas beräkningar när det gäller rovdjur "släpar efter" med ett par år. Medvetet eller inte kan man undra :-
Publicerat December 18, 200520 yr Det är inte lätt att föra en diskution om detta med folk. en del menar att Varg inte är ett problem även att Bkjörn inte är ett stort problem. Jag vet inte hur man ska få folk att första att det kan bli problem i framtiden med rovdjuren. Måste det ske en alvrlig olycka innan politiker vaknar upp.
Publicerat December 19, 200520 yr Det verkar vara mera regel än undantag att forskarnas beräkningar när det gäller rovdjur "släpar efter" med ett par år.Medvetet eller inte kan man undra :- Man undrar från vilket år siffrorna gäller egentligen.
Publicerat Januari 6, 200620 yr Verkar som jägarförbundet ställer sig positiva till två vargpopulationer i småland...jag vet inte om mitt medlemskap ska gälla i fortsättningen. Tycker att den haltande rådjursstammen är svag som det är med mycket lo och räv i markerna som det är idag. Älgstammen är ju obefintlig också för den delen.
Publicerat Januari 8, 200620 yr Jägarförbundet gör och säger som S och Mp vill att dom ska säga då deras överlevnad beror på de anslag dom får beviljat av regeringen dessutom halvårsvis. Ryssarna har idiotförklarat sveriges rovdjurspolitik och förklarat att vi är idioter som ska ha den mängd varg som angetts.