Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VVVVV

Featured Replies

Publicerat

Idag hade jag tänkt att jag skulle åka till åtelplatsen för att ge lite mat till vildsvinen och eventuellt försöka rigga en klocka de kan dra loss batteriet från när de kommer och käkar.

Men...

Fy f-n vilket väder det var när jag åkte hem i mörkret från jobbet! :ph34r:

Då tänkte jag lite slött att: "Nej, ikväll blir det inte något besök på åteln. Jag menar det är nog ändå inga grisar där och tittar nu när vädret är som det är, hårdhårdhård vind och regn som vräker ned." Det är väl så att man som människa är lite bekväm... :( Man varken ser eller hör något när det blåser och regnar så. Det kändes med andra ord inte så lockande att sitta i tornet ett tag i mörkret. Jag är ju ingen fakir!

Vidare ursäktade jag mig med att vildsvinen ändå inte är "ute" när det är ett sådant skitväder. (Orkanvindar på andra sidan Skåne ikväll på Öresundsbron) Jag tänkte att de står väl ändå bara inne i granplanteringar och andra tätningar och trycker ikväll.

Men...

När jag är nästan hemma och vägen går rakt över en ganska stor åker så får jag se några "stenar" som ser ut att röra sig... Det är vid en närmare koll 2 st ganska rejäla vildsvin som är ute och knatar runt på åkern! Det var nästan stormvindar och regnet föll horisontellt i billjuset.

Bryr sig inte vildsvinen om vädret? Någon som vet mer?

(Jag brydde mig om vädret och sköt upp åtelbesöket till imorgon kväll. :huh: )

Publicerat
Idag hade jag tänkt att jag skulle åka till åtelplatsen för att ge lite mat till vildsvinen och eventuellt försöka rigga en klocka de kan dra loss batteriet från när de kommer och käkar.

Men...

Fy f-n vilket väder det var när jag åkte hem i mörkret från jobbet! :ph34r:

Då tänkte jag lite slött att: "Nej, ikväll blir det inte något besök på åteln. Jag menar det är nog ändå inga grisar där och tittar nu när vädret är som det är, hårdhårdhård vind och regn som vräker ned." Det är väl så att man som människa är lite bekväm... :( Man varken ser eller hör något när det blåser och regnar så. Det kändes med andra ord inte så lockande att sitta i tornet ett tag i mörkret. Jag är ju ingen fakir!

Vidare ursäktade jag mig med att vildsvinen ändå inte är "ute" när det är ett sådant skitväder. (Orkanvindar på andra sidan Skåne ikväll på Öresundsbron) Jag tänkte att de står väl ändå bara inne i granplanteringar och andra tätningar och trycker ikväll.

Men...

När jag är nästan hemma och vägen går rakt över en ganska stor åker så får jag se några "stenar" som ser ut att röra sig... Det är vid en närmare koll 2 st ganska rejäla vildsvin som är ute och knatar runt på åkern! Det var nästan stormvindar och regnet föll horisontellt i billjuset.

Bryr sig inte vildsvinen om vädret? Någon som vet mer?

(Jag brydde mig om vädret och sköt upp åtelbesöket till imorgon kväll. :huh: )

Klart att de vilda djuren bryr sig om vädret men de måste ju äta.

/Lasse

Publicerat

Jag har skjutit gris på åtel vid klart väder, i sidleds-pissregn & i snöfall. Min åsikt är att vädret spelar kvittar när man sitter men det är ju trevligare att höra ljuden innan grisarna kommer än att det bara dyker upp ett par svarta klumpar på åteln.

Mina 5 cent.

Publicerat

Min erfarenhet är att grisarna inte gärna vandrar längre sträckor i hällregn. Finns de i området brukar inte vädret kunna stoppa deras framfart till åtlarna, snarare försena deras ankomst.

Förra året sköt en kompis en gylta under riktigt ösregn. Själv hade han posterat under en gran vid en grusväg. När han hade stått där i ca 10 minuter får han syn på några rörelser under en tät större gran på andra sidan vägen. Han stod kvar och observerade flera grisar som hade tagit skydd. Hållet var bara 10-15 meter och när en gris gick fri från övriga small det.

Så nog skyler de om det regnar allt för mycket, men brukar förr eller senare även under regnet röra på sig igen.