Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kylrum - ritning?

Featured Replies

Publicerat

Hallå. Funderar på att bygga ett kylrum i min verkstad - kring 10 kvm. Jag undrar om någon på forumet har byggt något liknande? Måste man ha färdiga sektiner eller kan man lika gärna bygga med traditionellt material? Hur har Ni gjort med taket - skall ju tåla en del belastning..(har slaktskenor liggande).

Skulle uppskatta ritningar och tips på detta bygge..

// RG

Publicerat

Söker du på nätet så dyker det upp varianter av kylrum, från färdiga till byggprojekt

Taket bör man nog använda lite grövre takstolar, men tänk också på att väggarna ska hålla, 10kvm tänkte du 1200x9000 eller 3000x3600?

Publicerat

Jag byggde ett kylrum i mitt kombinerade hundhus/slaktbod. Själva kylrumsdelen är väl på 3m2 med ett enhetskylaggregat från frigadon.

Jag kollade upp vad som gäller för att förhindra fukt/kyl läkage, Det finns ganska bra beskrivet här http://www.norcool.se/?page=1032

När det gäller taket så har jag inga skenor utan rör som jag kan hänga krokarna i och till nöds går det även att flytta krokarna även när det hänger vilt i dem. Det gäller att ha en balk att fästa skena/rör i men jag räknar med att det max kommer att bli en belastning på ett par hundra kg så då är det ingen fara för hållfastheten.

jag la klinkers på golvet och kaklade upp någon meter så att man kan spola av, självklart golvbrunn.

I förhållande till tidigare kötthantering i garage/tvättstuga/utomhus så är detta ett lyft.

Lycka till!

Mvh //jonas

Publicerat
  • Författare

Jag tror det får bli att bygga själv, med takhöjd på minst 2,5 meter, har nämligen högt till tak. Intreserad av hur vägg och tak skall vara konstruerade för att hålla kylan inne och fixa att man spolar etc inuti. Kan tänka måtten 3 m bredd och ev kring 4 djupt, dvs 12 kvm.

Tips??

Kollar länken Du angav, tack!

Publicerat

tänk på att inte få några köldbryggor och att golv väggar och tak är avspolningsbart

vad ska du använda för regelmatrial ?? trä eller metall

Publicerat
  • Författare

Vet ej, skulle vilja bygga efter en modell som någon på forumet vet fungerar...Visst mest troligt trä.

Publicerat

ok :) annars är det ju inte svårare än att bygga en stor välisolerad låda och montera nån typ av kylagregat så jag tror att du fixar det efter eget huvud utan några ritningar sen så ger ju länken du fick av ruger1 bra tips på hur du ska gå tillväga

fan hade varit lättare om man har sett hur det ser ut där du ska bygga kylrummet

Publicerat
  • Författare

Jo, hade varit enklare att fota, men huset det skall stå i är tillika min hobbyverkstad. I tegelbyggnaden är det inne 3,5 meter till tak, vilket borde räcka även till en rejäl luftspalt mellen innervägg och kylrum. Vill ju ha minst 2,5 m inuti kylen. Tror alternaivet att byga själv är bättre än diverse färdiga väggar - risken finns att måtten ej blir tillfredsställande.

Tack för tipsen!