Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tysköversättning... för syjuntan.. :-)

Featured Replies

Publicerat

-_-

Nån som är lite överjävlig på tyska..

Kan väl iofs en del själv men har en steg för steg anvisning på tyska hur man syr en skyddsväst till hunden.

Många facktermer... typ Kletterverschluss... vilket iofs nog är dragkedja ? eller kan det vara kardborreband?

FInns ingen dragkjedja med i paketet iallafall.. inge tråd heller så de blir väl till o köpa.

Fast har då 2 A4 ark med tysk text som skulle va himla trevligt o få översatt. :D

Publicerat

Nä nu vet i fan om inte den gode NS har tappat det helt. -_-

Först börjar han tvätta telefoner och nu så har han gått med i den lokala syföreningen. :D

Tror det är bäst att skicka honom på något bra vilohem. -_-

Publicerat
  • Författare
Nä nu vet i fan om inte den gode NS har tappat det helt. :D

Först börjar han tvätta telefoner och nu så har han gått med i den lokala syföreningen. :D

Tror det är bäst att skicka honom på något bra vilohem. -_-

Ja, ja du är bara avundsjuk... B)

Ska på by nu o köpa sytråd.. hoppas jag hittar nån sytant oxå... -_-

Va betyder Reissverschlusseinsatz ??

Publicerat

Google översätt.

Jag försökte med Google översätt och fick svaret :"Zipper ansökan" :lol: Zipper är ju dragkedja på engelska så nått sånt är det väll dom syftar på.

Publicerat

fick det till zipper application

dvs dragkedje montering/fastsättning

fyfan vad webbaserade översättningar suger dvärgballe då

speciellt ord som har flera betydelser som application

Publicerat
  • Författare

Skit med.... får de till att materialet ska tvättas först o de vet vi ju hur det går med sånt... för mig menar jag.. :lol:

Schnittmusterborgen... va fan e de då?? Mönster pappret antar jag.. :P

Publicerat
Skit med.... får de till att materialet ska tvättas först o de vet vi ju hur det går med sånt... för mig menar jag.. :lol:

Schnittmusterborgen... va fan e de då?? Mönster pappret antar jag.. :P

Jag är tysk, men om det hjälper nåt vette fan.

Reißverschluß= blixtlås

Klettverschluß = kardborreband

Schnittmusterbogen använder man för att få hjälp med att klippa ut former från tyg. Mönsterpappret låter rimligt.

Publicerat

pattern borrow

mönster låna ???

ja det e nog mönster pappret

Publicerat
  • Författare

Suttit o skrivit av den tyska beskrivningen...

Nått smidigt sätt o översätta?

Känner att jag nog har rätt bra koll på va där står men man kanske har fet fel...

Vorbereitung

Sie müssen sich einen teilbaren Reissverschluss in der für Ihren Hund passenden Länge für dass Ruckenteil besorgen. Verden Sie Reissfesten Faden, evtl. Sogar Knopflochseide für die Näharbeiten. (nicht für das Zick-Zack) Die Schutzweste is mit normaler Haushaltsnähmaschine zu nähen. Sie benötigen weiterhin ene scharf schneidende Schneiderschere. Zum nähen sollte Sie JEANS_Nadeln vervenden. Sie waschen vorab den wiessen, durchstossfesten Stoff (der Einfacheheit ,,Kevlar” genannt, ess ist kein Kevlar es wird nur umgangssprachlich ao bezeichnet) und das Codura mit 30 grad. Die fertige Weste Können sie ebenfalls mit 30 Grad Waschen, achten Sie dabei darauf,dassbeim Waschen der Klettverschluss immer geschlossen ist.

1. Nehmen Sie den mitgelieferten Schnittmusterborgen (8) und schneiden Sie Diesen in der papierform aus.

2. Dann nehmen Sie ihren Hund und messen ihn aus, vergleichen Sie die Masse mit dem Schnittmuster (8) , es könnte sein, dass das Schnittmuster in der Länge zu lang oder zu kurz ist. Sollte der Brusumfang kleiner sein, so schneiden Sie den Schnittmusterborgen der Länge nach der Mitte auseinander. Schneiden Sie links und rechts, entlang der Mitte die Hälfte des ermittelten Masses weg unde kleben den schnittmusterborgen wiederzusammen.

3. Dann nehmen Sie ein Stück Stoff (nicht dehnbar, alten jeans oder Baumwollstoff, Bettenlaken usw.) Für ein Grundmunster unde schneiden Sie es anhand des geänderten Schnittmusters unde den Massen ihres Hundes zu.

4. Jetzt erfolgt die erste Anprobe am Hund. Achten Sie hier besonders auf die Breite der Brust, bzw. Die Ausschnitte zwischen den Vorderläufen und den Schutz des Halses, damit hier nichts scheuert, bzw. alles schützenswerte geschützt ist.

5. Sollte das Grundmunster passen, erfolgt dann der Zuschnitt des Condura (2), wenn nicht, dann nochmals auf die Gegebenheit des Hundes anpassen. Am besten mit dem vorherigen Munster aus altem Jeans usw.

6. Als erstes legt man das Grundmunster auf und schneidet das stichfeste Gewerbe (3)zu (die glatte Seite muss am Hund sein), dann legt man das ,,Kevlar” (3) auf den Oberstoff , steckt sie miteinander mitt Stecknadeln fest und schneidet den Oberstoff zu (bei Länsseiten, am Reissverschlusseinsatz, den Oberstoff ca 1,5 cm zugeden, damit man diesen dan beim Reissverschluss einnähen und einschlagen kann).

7. Jetz kann man Ober- und Unterstoff miteinander verbinden, man benutzt einen ,, Zick-Zack-Stich” und umnäht die Ränder (Reissverslusseinsatz spart man aus).

8. Nachdem man alles zusammen genäht hat, fasst man die Ränder Achtung jeweils einzeln! Am Reissverschlussausschnitt mitt Zick-Zack ein.

9. Dann nimmt man den Elastikstreifen (3) für den Reissverschlusseinsatz und passt diesen der Rückenlänge, bzw. dem Reissverschluss an (abschneiden). Eventuell den Gummi auch mitt Zick-Zack-Stich einfassen.

10. Jetzt wird der Reissverschluss, die eine Hälfte en den Elastikstreifen genäht und die zweite Hälfte des Reissverschluss in die Weste (dabei schlägt man den Oberstoff, die 1,5 cm, ein).

11. Nun wird die andere Seite des Reissverschlusses, mit dem Elastikstreifen eingenäht (auch hier den Oberstoff (Condura) weidere einschlagen)

12. Jetzt ist die Zeit für eine zweite Anprobe gekommen. Da man jetzt noch korrigeren kann.

13. Passt und sitzt alles perfekt, näht man auf die ,,Längsseiten” die beigelegten Reflexstreifen (gelb-silver-gelb) (6) oder Ähnliches.

14. Nun vernäht man die Ränder mitt dem schwarzen passbolband (5)

15. Als nächsten Schritt schneidet man die ,,Abdeckung” für den Reissverschluss aus dem andersfarbigen Condura (2a) zu und näht diese (auch hier kann man noch Leuchtstreifen aufnähen)

16. Es kann in diese ,,”Abdeckung” von unten her eine Öffnung eingebracht werden die im schnittmusterborgen angezeichnet ist. Wird diese Öffnung mit Klettband (7) gesichert, dann haben SIe eine unverlierbare ,,Tasche” für GPS sender und oder Telemetriesender. Diese Sender Müssen dann nickt mehr vom hund um den Hals getragen warden.

17. Jetzt kommt das Kletterband(7) dran, die ,,Hakenseite” wird auf die Unterseite des Abdeckung an den Rand genäht und die ,,Flauschseite” wird unterhalb des linken Reissverschlusses genäht (dort wo nicht der Gummienisatz ist). Die Flauschseite immer so annähen, dass der Flausch zum Hund hin zeigt, damit bei evtl. Berührung keine Scheuerstellen enstsehen können.

18. Nun ist es soweit und man näht die Abdeckung über den Reissverschluss (praktisch ist, wenn man die Weste oben schliesst und das Klettband verbindet und auf der rechten Westenseite die Abdeckung mit Nadeln fest steckt).

19. Jetzt ist die Weste fast fertig, man verbindet vorn die ,,Bruststücken” mit dem Gummi (4) (oragne oder gelb) und schiesst den Hals. Man kann den Hals auch grösser bzw. Länger machen je nach Bedarf (siehe oben unter punkt 4 ,,Anprobe”) und anstatt mit Gummiband mit einem Kletterverschluss versehen.

Publicerat

http://translate.google.com/translate?js=y...sl=de&tl=sv

via google translate så du skrollar bara ner till ditt senaste inlägg :lol:

brödtexten är översatt men den är är mysko men men snabbt och lätt sen att vissa ord inte är översatta får vår tyska forumist fixa :P

Publicerat

dict.leo.org är också rätt bra för enskilda ord. Tyvärr bara tyska<-> engelska.

Publicerat

översatte på nopn jävla sida....Kanske till någon hjälp :)

för din hund komma i rätt längd för att Ruckenteil. Du Verde tear-resistant tråd, kanske för silke sy knapphål. (inte för zig-zag) Västen är en normal hem symaskin för att sy. Du behöver fortfarande ene Sharp Sharp sömmerska sax. Sy du bör JEANS_Nadeln otillåten ändring. Tvätta före Wiess, punktering ämnet ( "Einfacheheit, kallas kevlar, ESS är inte bara Kevlar, kallas det vardagligt ao) och Cordura Vest färdig med 30 Grad I Kan även tvättas i 30 grader, och se , dassbeim tvätta kardborrband är alltid stängd. <br> <br>1. Ta den medföljande Schnittmusterborgen (8) och klipp ut din form i detta dokument. <br>2. Sedan ta med sin hund ut och mäta den, jämföra massa med mönster (8), kan det vara så att mönstret är för lång eller för kort längd. Om Brusumfang bli mindre, så att du skär Schnittmusterborgen längden på mitten isär. Klipp vänster och höger, längs mitten hälften av de identifierade Masses wiederzusammen stick iväg unde de schnittmusterborgen. <br>3. Ta en bit av tyg (ej elastiska, gamla jeans eller bomull, bed sheets, etc., cut) av en anledning Munster unde den med hjälp av ändrade mönster till massorna unde hennes hund. <br>4. Nu är den första monteringen utförs på hunden. Ägna särskild uppmärksamhet här bredden på bröstet, eller sticklingarna mellan frambenen och skydd för nacken, så ingenting här scrubs eller något skyddsvärt är skyddad. <br>5. Om den grundläggande Munster matchen, då cutten i Condura (2), om inte ändra, sedan till det faktum att hunden. Bäst med föregående Munster av gamla jeans, etc. <br>6. Det första du sätta Munster på marken och minskar det obestridliga industri (3) (den släta sidan bör finnas i hunden) så kan du sätta att "Kevlar" (3) att yttertyget, sätter hon ihop mitt ner stift, och klipp Övre zugeden ämne (vid Länsseiten, om använda dragkedjan, för att yttertyget på cirka 1,5 cm titta på detta när Dan dragkedjan sys och kanske då). <br>7. Jetz kan kombinera båda, och Unterstoff varandra, att använda en, zig-zag stygn och bomull rubrik kanterna (Reissverslusseinsatz sparar du off). <br>8. När du har sytt ihop allting, om vi betraktar kanterna individuellt Hoppsan! På blixtlås cut-medium Zig Zag. <br>9. Sedan tar du Elastikstreifen (3) för den använda dragkedjan och anpassar den till ryggen längd, eller avbröt blixtlås på (). Småningom gummi mitt hem och zig-zag stygn. <br>10. Nu dragkedjan, sy hälften av de föreslagna EN Elastikstreifen och den andra hälften av blixtlås i väst (detta är yttertyget, vilket är 1,5 cm, en). <br>11. Nu den andra sidan av dragkedjan, sytt med Elastikstreifen (återigen ombord på yttertyget (Condura) bete) <br>12. Nu är det dags för en andra passande. Eftersom vi nu kan korrig ännu. <br>13. Passar allt perfekt och sitter, syr det till, längsgående "bifogade reflekterande tape (gul-gul-silver) (6) eller liknande. <br>14. Därefter sys till kanterna på den svarta Mitt passbolband (5) <br>15. Nästa steg är att klippa dem, täckning "för dragkedjan från olika-Condura (2a) och syr dem (igen, kan du fortfarande sy fluorescerande strips) <br>16. Det kan vara i dem, "cover" underifrån en öppning skall införas i schnittmusterborgen Danzas är. Denna öppning är fäst med kardborreband (7), då du har en egen "ficka" för GPS-sändare och / eller telemetri sändare har. Dessa stationer kommer att behöva mer nickar från hunden fängelsedirektörens bärs runt halsen. <br>17. Nu klättrar bandet (7) tur kommer det, krok sidan "är fastsytt på undersidan av locket till kanten, och det" loop side "är sydd under vänstra dragkedjan (där det inte Gummienisatz). Sy slingan sidan alltid så att pälsen ut till hundutställningar, så att enstsehen kontakt med kanske ingen gnugga. <br>18. Nu har tiden kommit, och för att sy täcket över dragkedjan är (i praktiken, om västen toppen stängs och förbinder kardborreband på höger sida av väst Door är fast med nålar). <br>19. Nu är västen nästan klar, ansluter den fronten, bröstet bitar "med gummi (4) (oragne eller gul) och skjuter hans hals. Du kan också hals någonsin göra större eller längre efter behov (se ovan under punkt 4, montering ") och i stället för gummiband försedd med en klättrande slutare

• 2 weeks later...
Publicerat

Bättre sent än aldrig!? :P

hundv_st.pdf

Publicerat
  • Författare
Bättre sent än aldrig!? :P

hundv_st.pdf

Tackar!

Fast västen är redan sydd o klar http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=22100 ^_^ men nu har jag ju då både mönster och en sybeskrivning som man kan förstå, perfekt om man skaffar mer material eller någon annan skulle beställa från firman i tyskland.