Publicerat November 19, 200916 yr Själv är jag av den uppfattningen att gyltor ska skjutas lika väl som galtar, förvaltning som alla andra klövvilt en jämn fördelning mella hon, han och ungdjur. Men vad tycker ni.
Publicerat November 19, 200916 yr Själv är jag av den uppfattningen att gyltor ska skjutas lika väl som galtar, förvaltning som alla andra klövvilt en jämn fördelning mella hon, han och ungdjur. Men vad tycker ni. Instämmer helt Så gör vi iallafall Och de har funkat länge och bra
Publicerat November 19, 200916 yr klart vi ska skjuta gyltor problemet ligger ju bara i att inte skjuta en sugga o ffa inte ledarsuggan. Om vi inte skulle få skjuta gyltor blir det omöjligt att hålla vildsvinsstammen på en bra nivå. Så ör det bara
Publicerat November 20, 200916 yr Klart vi skall skjuta gyltor också! Blir grisarna för många bör även en del suggor skjutas av, men det kräver verkligen ännu mer av oss så det blir rätt.
Publicerat November 20, 200916 yr Jag träffade idag en äldre markägare som jag känner något sen tidigare. Storskogsbonde, ja han tror det, med sina ca 250ha. Han har bestämt att alla grisar på hans mark skall skjutas, suggor som små kultingar. Ett par jaktlag har han handgripligen kastat ut för att de inte gjort som han sagt till dem. Flera gånger har jag försökt få honom till att lyssna, men han vägrar och det slutade att jag skrev ett brev till honom där jag förklarade vad hans jägare bör göra istället för att skjuta suggorna. Allt bra så långt och det verkade slå väl ut när jag vet att han kopierade brevet och delade ut det till även andra jägare i området. Detta var för ca 1,5 år sedan och nu mötte jag honom på konsum, sur som ättika. Han var allt annat än glad och ilskan riktades mot mig. " Du skriver flera gånger insändare om grisarna att vi inte skall skjuta suggorna för att bla, bla, bla....... Nu har jag fått reda på genom forskare att vi skall skjuta suggorna och du har helt fel med dina skriverier bla, bla, bla.... och egentligen borde jag inte stå här bara och prata med dig bla, bla ....." + många okvädesord om mig som person........ Jag har aldrig tyckt han varit vidare trevlig, men idag satte han sista spiken i kistan. Innan jag vände honom ryggen avslutade jag med; Jag diskuterar gärna grisarna, men då med någon som vet något om dem och till dem hör inte du. Har vi sådana markägare får vi inte det lätt och det är tur de är på utdöende, förhoppningsvis. Nu hör det till att denna äldre glada mannen äger skogen bara några hundra meter från min egen......
Publicerat November 20, 200916 yr Ja man blir förvånad hur folk spekulerar. Vildsvinen är ett helt fantastiskt vilt men lika mycket som en del uppskattar viltet så skyr en del dem som pesten. Min personliga uppfattning är att folk är okunniga, rädda, eller ser stora ekonomiska förluster. Därför tror jag att det är viktigt att ha ett nära sammarbete med markägare samt att ha en öppen dialog om hur man ska inrikta jakten och förvalta viltet för att minimera skador på grödor, vallar m.m. Men med vissa personer går det tydligen inte att diskutera. Där tycker jag att det är viktigt att man inte går med på massa dummheter bara för att ha tillgång till jaktmarken. Det är inte meningen att man ska begå jaktbrott bara för att göra en idiot till markägare nöjd. "Kultingförande sugga är aldrig lovlig" Skjut så mycket brun/rödgris som man tycker är rimligt samt gyltor och galtar. Så borde man kunna hålla stammen till en rimlig nivå.
Publicerat November 20, 200916 yr Ja man blir förvånad hur folk spekulerar. Vildsvinen är ett helt fantastiskt vilt men lika mycket som en del uppskattar viltet så skyr en del dem som pesten. Min personliga uppfattning är att folk är okunniga, rädda, eller ser stora ekonomiska förluster. Därför tror jag att det är viktigt att ha ett nära sammarbete med markägare samt att ha en öppen dialog om hur man ska inrikta jakten och förvalta viltet för att minimera skador på grödor, vallar m.m. Men med vissa personer går det tydligen inte att diskutera. Där tycker jag att det är viktigt att man inte går med på massa dummheter bara för att ha tillgång till jaktmarken. Det är inte meningen att man ska begå jaktbrott bara för att göra en idiot till markägare nöjd. "Kultingförande sugga är aldrig lovlig" Skjut så mycket brun/rödgris som man tycker är rimligt samt gyltor och galtar. Så borde man kunna hålla stammen till en rimlig nivå. +1
Publicerat November 21, 200916 yr Jag träffade idag en äldre markägare som jag känner något sen tidigare. Storskogsbonde, ja han tror det, med sina ca 250ha. Han har bestämt att alla grisar på hans mark skall skjutas, suggor som små kultingar. Ett par jaktlag har han handgripligen kastat ut för att de inte gjort som han sagt till dem.Flera gånger har jag försökt få honom till att lyssna, men han vägrar och det slutade att jag skrev ett brev till honom där jag förklarade vad hans jägare bör göra istället för att skjuta suggorna. Allt bra så långt och det verkade slå väl ut när jag vet att han kopierade brevet och delade ut det till även andra jägare i området. Detta var för ca 1,5 år sedan och nu mötte jag honom på konsum, sur som ättika. Han var allt annat än glad och ilskan riktades mot mig. " Du skriver flera gånger insändare om grisarna att vi inte skall skjuta suggorna för att bla, bla, bla....... Nu har jag fått reda på genom forskare att vi skall skjuta suggorna och du har helt fel med dina skriverier bla, bla, bla.... och egentligen borde jag inte stå här bara och prata med dig bla, bla ....." + många okvädesord om mig som person........ Jag har aldrig tyckt han varit vidare trevlig, men idag satte han sista spiken i kistan. Innan jag vände honom ryggen avslutade jag med; Jag diskuterar gärna grisarna, men då med någon som vet något om dem och till dem hör inte du. Har vi sådana markägare får vi inte det lätt och det är tur de är på utdöende, förhoppningsvis. Nu hör det till att denna äldre glada mannen äger skogen bara några hundra meter från min egen...... Läste att i Tyskland får jaktarendatorn betala alla markskador grisarna orsakar kanske vore något att ta efter. För oftast är det ju markägaren som får betala för all förstörelse som grisarna ställer till med som vill att alla grisar ska skjutas. på detta vis får ju jägaren bestämma hur mycke gris han vill skjuta och mark ägaren får sinna pengar. För islutänden brukar det ju handla om ekonomi.
Publicerat November 21, 200916 yr Ja det är inte lätt att göra lantbrukare nöjda när de har gris på sina marker. Jag drar nu inte alla lantbrukare över en kant men det förekommer en del ljushuvuden som spyr galla över grisarna samt berättar hur grisarna har förstört deras skördar och vallar. När man då frågar om de inte har frågat runt om det finns frivilliga som kan vakta och skjuta på fälten så svara de jo de har vi gjort. Men det är ingen som ställer upp säger de. Då framgår de att de vill ha 2-500 kr för en sittning samt köttet från de som skjuts. Resonerar man så tycker jag inte direkt synd om dem när skörden uteblir.
Publicerat November 21, 200916 yr Enl. min mening så behövs det skjutas av alla sorter. äldre grisar har en benägenhet att bli riktigt elaka mot våra hundar, så det skadar inte att ta bort både äldre suggor o galtar ibland, även kultingar. En varierad avskjutning är bäst för alla.
Publicerat November 22, 200916 yr Författare Enl. min mening så behövs det skjutas av alla sorter. äldre grisar har en benägenhet att bli riktigt elaka mot våra hundar, så det skadar inte att ta bort både äldre suggor o galtar ibland, även kultingar. En varierad avskjutning är bäst för alla. Håller nog med, tycker nog att vi ska skjuta fler vuxna hondjur.
Publicerat November 22, 200916 yr Det är väl målsättningen med vildsvinsförvaltningen som styr vad man skjuter för djur. Och vill man skjuta ner stammen ska man skjuta mer hondjur är min uppfattning. Vill man ha kvalitet på stammarna ska man se till att det finns kapitala djur av båda könen. MVH Jensa
Publicerat November 22, 200916 yr Författare Det är väl målsättningen med vildsvinsförvaltningen som styr vad man skjuter för djur.Och vill man skjuta ner stammen ska man skjuta mer hondjur är min uppfattning. Vill man ha kvalitet på stammarna ska man se till att det finns kapitala djur av båda könen. MVH Jensa Så du menar att om man skjuter älgkor minskar man stammen? Självklart vill vi ha kapitala utväxta djur i stammen, men jag anser nog att runt i vårat område skjuts nog 90% av hondjuren av misstag på åtel. Men att systematiskt undvika att skjuta vuxna icke kulltingförande suggor som många gör ger oss problem i form av skenande vildsvinsstammar.
Publicerat November 23, 200916 yr Så du menar att om man skjuter älgkor minskar man stammen? Självklart vill vi ha kapitala utväxta djur i stammen, men jag anser nog att runt i vårat område skjuts nog 90% av hondjuren av misstag på åtel. Men att systematiskt undvika att skjuta vuxna icke kulltingförande suggor som många gör ger oss problem i form av skenande vildsvinsstammar. Gissar att vad han menade vara att om man minskar andelen reproduktiva hondjur i en viltpopulation så kommer tillväxten nästkommande år att vara lägre än annars, givet att den totala populationen vuxen djur är lika stor. MVH Alias
Publicerat November 24, 200916 yr Klart man kan skjuta hondjur, vuxna som årgrisar. Problemet med att skjuta vuxna suggor är att man aldrig kan vara helt säker på om hon har kultingar eller inte. Plus att vuxna suggor fyller en annan viktig funktion. Att även för små hondjur, ex 45kg, har kultingar är ett resultat av en dåligt skött stam. Vuxna suggor en sammanhållande roll, flockledare. Men då det finns för få blir det också för få flockar. Många grupper splittras i samband med hundjakt vilket ytterligare provocerar situationen. Jag är inte emot hundjakt men man ska veta detta. Vildsvinen är flocklevande men det är inte ofta man får se riktiga flockar med olika generationer i och flera diande suggor. Kunde flockarna hållas intakta samtidigt som vi bedrev jakt så skulle reproduktionen och skadorna minska. Erik