Publicerat November 20, 200916 yr Hej! Jag tror att mina hagelträffar sitter något högt. Jag skjuter på ca 25 m och har jag kornet precis i underkant av målet. Då hamnar ungefär 3/4 av hageln ovan målet. Annars så ligger skotten perfekt i sidled! Har jag för höga träffar? Är min kolv för lång? Sänker jag träffarna om kolven kortas? /Nissen
Publicerat November 20, 200916 yr Vad har du för bössa? Vilken typ av pipset? En standard trap-pipa skjuter högt i jämförselse mot en med neutral spång t ex.
Publicerat November 20, 200916 yr På min hagelbock har jag precis samma fenomen, men jag hade för mig det skulle vara så för att man undermedvetet siktar lite lågt eftersom man vill se målet när man skjuter. Så länge du träffar det du skjuter på bör det ju inte vara något fel med det tycker jag iaf, men skjuter du konstant för låga skott vid jakt så kanske det bör åtgärdas..
Publicerat November 20, 200916 yr Författare Vad har du för bössa?Vilken typ av pipset? En standard trap-pipa skjuter högt i jämförselse mot en med neutral spång t ex. Jag vet inte så mycket om hagelvapen och jagar ej heller så mycket med dom. I alla fall. Bössan jag har är en hagelbock av märket Rizzini(Italiensk) kal 12 vänster. Ingen trap utan nån jaktmodell (Hombra). Fasta choker 1/4 o 1/2 tror jag. Jag är mycket väl medveten om att det är ett sunkmärke !!! Eftersom jag är 197 cm lång har jag förlängt kolven en del. Jag tycker att jag har bommat lite för många lerduvor vilket jag är fast beslutsam att ändra på. Så jag åkte i dag och provsköt på tavla, och kan då konstatera att 3/4 acv hagelsvärmen ligger över riktpunkt. Kanske är det så att jag har felaktig målbild i skallen när jag skjuter lerduv och därför skjuter över duvorna. Så jag undrar om det är ok att ligga med 3/4 av hagelsvärmen över målet på tavla med ett jaktvapen. Är det ok så får jag väl ändra min målbild i flyktskyttet! /Nissen /Nissen
Publicerat November 20, 200916 yr Skulle tippa på att den bössan inte passar dig så bra. Att bara förlänga en kolv gör sällan att den passar, man måste även justera kolvens vinkel/höjd samt skränkning så den passar in under kindbenet ordentligt. Eftersom du är nästan 2 meter lång lär inte många standardbössor passa dig så du får inpassa (med hjälp av en vapenhandlare/smed) en bössa du känner att du kan leva med under många år framöver. Märket på vapnet spelar ingen roll, det är hur bra den passar och skjuter som räknas! (fast Browning är ju bäst ) Ta med dig bössan och åk till en vettig vapenhandlare så kan du få lite hjälp med vad som felar just den bössan.
Publicerat November 20, 200916 yr Hej! Jag tror att mina hagelträffar sitter något högt. Jag skjuter på ca 25 m och har jag kornet precis i underkant av målet. Då hamnar ungefär 3/4 av hageln ovan målet. Annars så ligger skotten perfekt i sidled! Har jag för höga träffar? Är min kolv för lång? Sänker jag träffarna om kolven kortas? /Nissen Skulle säg att det är exakt som det ska vara, man håller som regel en liten bit under när det går fort. Kolvmått: kolvmått Kolvmåttens inverkan: Inverkan Så jag skulle säga att du ska sänka kolvryggen om du vill sänka träffarna, men jag skulle nog låta bli..... /T
Publicerat November 21, 200916 yr Författare Skulle tippa på att den bössan inte passar dig så bra.Att bara förlänga en kolv gör sällan att den passar, man måste även justera kolvens vinkel/höjd samt skränkning så den passar in under kindbenet ordentligt. Eftersom du är nästan 2 meter lång lär inte många standardbössor passa dig så du får inpassa (med hjälp av en vapenhandlare/smed) en bössa du känner att du kan leva med under många år framöver. Märket på vapnet spelar ingen roll, det är hur bra den passar och skjuter som räknas! (fast Browning är ju bäst ) Ta med dig bössan och åk till en vettig vapenhandlare så kan du få lite hjälp med vad som felar just den bössan. en jDu har säkert rätt! Man har ju hållit i en o annan bössa som passat som hand i handske, men tusan vad dom e dyra! Kan du rekomendera någon vettig vapenhandlare i mälartrakten eller i skåne. Dom jag träffat är lite för mycket "krämare" = inga jag litar på! /Nissen
Publicerat November 21, 200916 yr Författare Skulle säg att det är exakt som det ska vara, man håller som regel en liten bit under när det går fort.Kolvmått: kolvmått Kolvmåttens inverkan: Inverkan Så jag skulle säga att du ska sänka kolvryggen om du vill sänka träffarna, men jag skulle nog låta bli..... /T Nja ,jag låter nog bli att hyvla av kolvryggen, men de ska ha tack för länkarna! /Nissen