Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför?

Featured Replies

Publicerat

Varför ska alla riktigt bra hundar försvinna i förtid.

Varför kan de inte få åldras o bli pensionärer eller nått, dö av ålder..

Har man en kass jakthund så nog får man dras med den i minst 15 år...

Broderns smålandstövare blev påkörd idag av en lastbil.

Chauffören stannade o satt hos tiken en 10 min o väntade på att någon skulle dyka upp.

Pejl hade hon på sig och röd varsel väst.

Tiken piggnar till o sticker till skogs, killen hade ringt polisen, jag fick samtalet av en kontkatkman.

Minst ett bakben av.

-Nä, nån tysk terrier som hon lätt mistas för, har vi inte men ska kolla om någon är ute.

Träffar brodern som direkt fattar att det är hans tik som det handlar om, han hade släppt henne i morse mest för att kollla om pejlen funkade.

Hon jagade ju som en gudinna o specialicerad på räv så att hon inte han komma innan han åkte för o göra lite ärenden är inget ovanligt.

Han hittar Dina med hjälp av pejlen, hon har försök ta sig hemmåt och gått på benstumparna.

Totalt krossade tassar, 2 helt borta, ena frambenet oxå krossat ända upp i bogen.

Ändå tog hon sig 2-300m hemmåt, hon levde men det fanns ju inget att göra än att hjälpa henne över till andra sidan.

Kan inte komma på mer än en av alla de drivande hundarna som passerat i min familj under mina 44 år som dött av ålderdom.

Om jag räknar de som varit bra.

Får en att tänka efter.... har nu själv en som är j-vligt bra, men oxå hon kommer nog få ett kort liv... riskerna är många...

Hur förbereder man sig på sånt här??

Hoppas vi möts igen Dina!

Publicerat

Ja du NS finns väl inget sätt att förbereda sig på. Blir bara så dj-a ledsen när jag läser sånt här. Våra kompisar i skogen som offrar sitt liv för oss. Hoppas det finns en hundhimmel

Publicerat

Beklagar sorgen:(

Publicerat

Nä...

Nu sitter jag ju o gråter på jobbet, att förlora en hund är alltid lika svårt,

NS det är tur att sorgen efterhand blir lättare att bära men det är ingen tröst idag.

Må Dinas skall ljuda länge under jakten där på andra sidan.

/Christian

Publicerat

Beklagar sorgen! ;) Alltid lika tråkigt varje gång oavsett om det är ens egen el. någon bekants hund! :lol:

Publicerat
  • Författare

Tack!

Önskar att man fick stå, iallfall en gång till på pass vid "grävlingabacken" känt rävgryt och så stort att både räv o grävling bodde där samtidigt, hetat så ända sen ekonomiska kartan gjordes, tror jag..

En frostig vinterdag och i takt med solens uppgång höra Dinas stämma svagt i fjärran för att stiga i volym efterhand som drevet närmar sig.

Rekordet från upptag till räven gick i gryt för den tiken va nånstans kring 15 min... så väntan blir kanske inte så lång..

Men ack så njutbar..

Men det får bli när vi möts på andra sidan...

Känns väl sådär att släppa hund i helgen men det kommer jag göra o fortsätta med så länge jag äger en redig jakthund.

Jag tänker senare ikväll ta en skål för alla goa jakt hundar man mött o framförallt för alla goa jakthundar man ska möta framöver.

Skål! o tack för att man ibland har förmånen att möta riktigt bra hundar.

Publicerat

fy fan...

det är så jävla hårt när de dessutom försöker ta sig hem till tryggheten men klarar det inte.

jag spelar Johnny Cash - Hung my head som hyllning och tycker synd om hunden, din bror, dig och familjen. jag vet hur hur tråkigt det är att mista en fin kompis, hon fick iallafall uppleva er stora beundran för det hon var bäst på och det måste varit härligt för henne.

ta hand om er.

Publicerat

Jäkla skit, vet precis hur det känns har heller aldrig haft någon hund som dött av ålderskäl!

\Mats

Publicerat

Beklagar sorgen!

Vet hur det känns

^_^

Alltid lika tråkigt varje gång.

Publicerat

Beklagar sorgen!

Alltid jobbigt att förlora hundar och särskilt under sådana omständigheter.

MVH

Alias

Publicerat

Jag beklagar verkligen sorgen.

Roffe

Publicerat

Alltid lika tråkigt att se Minneslunden dyka upp på skärmen, dock mycket fint skrivet av dig, mina tankar finns hos er....

Publicerat
:D Livet är så satans orättvist ibland.
Publicerat

Höjer mitt Romglas till Dinas minne.

Tyvärr är det den trista baksidan på den skinande medalj det innebär att

leva med och jaga med lös hund.

Alltid lika fruktansvärt när det händer och jag lider verkligen med dig!

Publicerat

Beklagar sorgen! Tänk dock på de goda stunderna ni fick tillsammans även om det är tungt i denna stund.

Publicerat

Kan bara beklaga sorgen som ni måste känna nu, otroligt ledsamt att läsa om hundar som går bort på fel sätt.

VIll passa på att ge lastbilschauffören som stannade, inte många bilister som gör så.

Höjer min kalla öl för Dina och alla andra jakthundar både här och i hundarnas Nirvana. Skål free-sad-smileys-383.gif

/Lasse

Publicerat

Jag har inte stor erfarenhet av hundar men denna kan jag dela med dig fast då min/vår hund dog direkt av en bil..!!

Varför ska inte bra hundar få göra fult ut i sitt liv ???

En jägare sörjer! :blush:

Publicerat

Verkligen tråkigt. Beklagar sorgen...

Publicerat

beklagar sorgen... lider med er <_<;)

Publicerat

Beklagar sorgen <_<

Publicerat

Fan, vad ska man säga? <_< Hade ju själv en sån jäkla tur i oturen härom veckan.... Hade det varit den långbenade jycken (som för övrigt heter just Dina i kennelnamnet...) o inte taxen så hade det varit kört!

Tror att vi är allt för många som läser detta ikväll som alldeles för väl förstår situationen. Hälsa honom!

Blir en skål för absent friends ikväll!!!

Publicerat

lider med honom är alltid jobbigt att förlora än kär vän som man upplevt så mycket med

Publicerat
  • Författare

Tack alla!

Brodern kör o kollar på smålandsstövar valp i mogorgon kväll.

Kolla sa han... jo...säkert... vågar sätta en 5:a på att han har en med sig hem :lol:

4 månader va de visst, lagom o börja släppa i höst va hans enda kommentar,

När jag på pekade att han nog hade lite väl brottom...

Publicerat

Beklagar verkligen. ^_^

Jag håller med Jansson, det knyter sig i magen varje gång man ser en ny tråd i Minneslunden, men det är ju det faktum vi lever med, att våra älskade fybenta kamrater lever ett farligt liv under jakten, och det är ju en tanke som gnager i en varje gång man släpper hunden i skogen.

Men på andra sidan Regnbågsbron så finns ingen smärta, hunger eller oro, där är det jakttid hela tiden för oss och våra kära hundar. :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat

Det är nog det ända rätta att handla så fort som möjligt även om man måste ta sig tid att sörja sina kamrater. Förlorade själv 2st hundar av bil och tåg inom väldigt kort tid och det känns för jävligt.

Men det är bara att ta nya tag, hoppas på nya duktiga hundar för eran del

Mvh

Fidde