Publicerat November 20, 200916 yr Jag sitter med bössfunderingar för första gången på snart 10 år. Sålde sista vapnet runt 99 pga tappad jaktlust,det var en 6 ppc med Sako låda och Hart pipa i en Laminatstock från Johnny Boberg...varför jag sålde bössan frågar jag mej ännu. Nu har dock jaktintresset börjat spira igen. Det verkar svårt att finna ett vapen i 6mm PPC eller BR...funderar även på 222 Remington Magnum. Går det att göra om en 222 Rem till 222 Remington Magnum genom att göra om patronläget ?
Publicerat November 20, 200916 yr Det går nog att riva om den men varför inte en 223 då eller en 223AI om du vill ha mer fart. Går det att få tag i hylsor till magnumen? Sen blir stigningen lite tokig då du inte kan skjuta tyngre kulor men till en räv/kråkbössa blir den fin.
Publicerat November 21, 200916 yr Det går nog att riva om den men varför inte en 223 då eller en 223AI om du vill ha mer fart. Går det att få tag i hylsor till magnumen? Sen blir stigningen lite tokig då du inte kan skjuta tyngre kulor men till en räv/kråkbössa blir den fin. Menar du att det inte går att skjuta tyngre kulor med 222 Rem mag ? Hur är 223 med dom lite tyngre kulorna då tro ?
Publicerat November 21, 200916 yr Såg en 223 wsm hos min vapen handlare för en riktig struntsumma, om det är en udda och snabb kaliber du är söker, kan kanske denna vara ett alternativ.
Publicerat November 21, 200916 yr Menar du att det inte går att skjuta tyngre kulor med 222 Rem mag ?Hur är 223 med dom lite tyngre kulorna då tro ? Har med twisten i pipan att göra. 222:orna brukar standard ha 1-14 och du skulle nog ha 1-9 för att kunna skjuta tyngre kulor och utnyttja hylsvolymen. Såg en 223 wsm hos min vapen handlare för en riktig struntsumma, om det är en udda och snabb kaliber du är söker, kan kanske denna vara ett alternativ. [/quote WSSM?
Publicerat November 21, 200916 yr Vet någon vart man kan hitta info om räffelstigningen till Sako Vixen 222 Rem Mag ?
Publicerat November 21, 200916 yr Vet någon vart man kan hitta info om räffelstigningen till Sako Vixen 222 Rem Mag ? Fanns det ens en standarisering på den? Togs inte den fram av Remington för att slåss om nästa armepatron mot 223:an. Kan va ute och cykla igen men vill ha det till det. Annars kan du välja den stigning du vill, beror på vilken tyngd på kula du vill skjuta. Tycker ändå du ska titta på 223 AI! http://www.6mmbr.com/223Rem.html
Publicerat November 21, 200916 yr Fanns det ens en standarisering på den? Togs inte den fram av Remington för att slåss om nästa armepatron mot 223:an. Kan va ute och cykla igen men vill ha det till det. Annars kan du välja den stigning du vill, beror på vilken tyngd på kula du vill skjuta.Tycker ändå du ska titta på 223 AI! http://www.6mmbr.com/223Rem.html Jag har några alternativ nu. Jag har hittat en Sako i 222 Rem Mag..Sako säljer ju amo fortfarande. Skulle vilja veta stigningen på den ifall jag ska ladda själv och vill ha lite tyngre kulor. När det gäller 223 AI eller 223 så måste jag först hitta en 222 med "rätt" stigning för dom tyngre kulorna,sen måste jag skicka vapnet till en vapensmed...eller hitta ett färdigt vapen i 223.
Publicerat November 21, 200916 yr http://sako.fi/pdf/datatables/SakoCartridg...tatable2008.pdf Förmodligen 1-14" då dom bara laddar 50 och 55 gr kulor.
Publicerat November 21, 200916 yr Jag vill minnas att; en bra början på varje historia, att Sako körde samma pipor och stigning i båda kalibrarna, dvs det enda som talar får en 222 Rem mag är att det är en kul patron och att man eventuellt enbart på grund av lite mer V0 skulle kunna få bättre stabilitet i tex 62 grains kulor jmfr med 222 Rem, någon större skillnad är det inte. Det enda sättet att verkligen veta med Sakos prylar är att mäta eller låta mäta stigningen i pipan. /Christian
Publicerat November 21, 200916 yr Det lutar åt att Sako & Tikka är ute ur bilden när det gäller 222/223 då räffelstigningen ligger på 1-14. Vilka vapentillverkare har brantare räffelstigning i sitt sortiment då tro ? En 222 med 1-7 eller 1-9 pipa måste vara idealisk om jag ska konvertera till 223 eller ?
Publicerat November 21, 200916 yr En Rem 700 LTR som omgående kommer i 223 med snabb stigning i pipan, exempelvis, ett annat exempel är trots allt att du köper låset för ompipning, det gör att du får vad du vill ha snarare än att du måste acceptera tillverkarnas avvägningar. Ett kort tikka lås skulle vara mumma att lägga en 223 Ai pipa i. /Christian
Publicerat November 21, 200916 yr En Rem 700 LTR som omgående kommer i 223 med snabb stigning i pipan,exempelvis, ett annat exempel är trots allt att du köper låset för ompipning, det gör att du får vad du vill ha snarare än att du måste acceptera tillverkarnas avvägningar. Ett kort tikka lås skulle vara mumma att lägga en 223 Ai pipa i. /Christian Jag orkar inte Googla Berätta gärna lite om en 223 Ai pipa
Publicerat November 22, 200916 yr Läs inlägget jag gjorde igår! Där står det både om 223 och 223 AI. Mest ekonomiskt är att skaffa en donatorbössa och pipa om. Annars åker du på att köpa en ny 223 för typ 10-12 lax om du ska ha brantare stigning. Sen kommer du oavsett att åka på en kostnad för brotschen då jag är skeptisk att nån smed ligger på den rivaren, men igen jag kan ha fel, nån kan ha den.
Publicerat November 24, 200916 yr http://cgi.ebay.com/C-H-222-Rem-Mag-3-Die-...=item4cec14617d Billiga laddverktyg om du är sugen fortfarande!