Publicerat November 21, 200916 yr Hej! Jag tog jägarexamen för ca. ett halvår sedan och har sedan dess jagat bla. änder vid ett antal tillfällen med ganska dåligt resultat. Började visserligen sent på säsongen + att jag är en gröngöling, så det har tagit lite tid att lära sig hur man bäst ska gå till väga. Hittills har jag testat på smygjakt, jakt från roddbåt och passjakt vid morgon/kvällssträck. Nu till frågan: jag köpte 4 vettar för att bättra på min blygsamma jaktlycka. Har dock inte sett att dessa har hjälpt mig överhuvudtaget. Kan det vara för att jag jagar vid en insjö och att de inte ser vettarna så lätt? Var och hur ska jag placera vettarna? Räcker det med 4 st eller bör jar har fler? Handlaren sa att det funkade... Mvh Johannes
Publicerat November 21, 200916 yr Fler är bra men jag tror att redan 4 fungerar, handlar om att placera dem på rätt ställe. Reka, vart brukar änderna ligga? Som jag ser det finns det väl två tre spontana alternativ, något 10-tal meter utanför lämplig vassrugge där du kan gömma båt alt nå att skjuta från land eller lämplig udde gärna låg och fri från skog där du når en bit ut i sjön och där det flyger förbi änder. Eller lämplig liten sten i vattnet där du antingen kan gömma dej alt dra upp båten och dra nät över.. Oftast är det väl vass som är bäst tror jag. Hänger mycket på att fågeln rör sig där och flyger förbi, flyger ingen fågel så finns det ingen fågel att lura liksom Mvh!
Publicerat November 21, 200916 yr Författare Fler är bra men jag tror att redan 4 fungerar, handlar om att placera dem på rätt ställe. Reka, vart brukar änderna ligga? Som jag ser det finns det väl två tre spontana alternativ, något 10-tal meter utanför lämplig vassrugge där du kan gömma båt alt nå att skjuta från land eller lämplig udde gärna låg och fri från skog där du når en bit ut i sjön och där det flyger förbi änder. Eller lämplig liten sten i vattnet där du antingen kan gömma dej alt dra upp båten och dra nät över.. Oftast är det väl vass som är bäst tror jag. Hänger mycket på att fågeln rör sig där och flyger förbi, flyger ingen fågel så finns det ingen fågel att lura liksom Mvh! Tack för svaret. Jag har testat alla möjliga positioner och visst har det flugit änder över vettarna, dock utan att landa:( Visserligen köpte jag vettarna rätt sent, så de riktigt stora andsträcken har jag inte sett på ett tag... Hur länge är det egentligen lönt att jaga änder i småland?
Publicerat November 21, 200916 yr Köp mer vettar! Jag brukar ha med mig minst ett dussin! Köp sedan en "andpipa" och lär dig att locka. Min erfarenhet är att det är svårt att få ändernna att slå bland vettarna, ofta är dom ganska försiktiga av sig. Ofta så flyger dom dock gärna förbi och försöker dra med sig polarna som ligger på vattnet och då är det bara att brassa på när dom är innom håll. Jag har använt vettar i Västerbottens inland med gott resultat så jag ser inte varför det inte skulle funka för dig i Småland?
Publicerat November 21, 200916 yr Författare Köp mer vettar!Jag brukar ha med mig minst ett dussin! Köp sedan en "andpipa" och lär dig att locka. Min erfarenhet är att det är svårt att få ändernna att slå bland vettarna, ofta är dom ganska försiktiga av sig. Ofta så flyger dom dock gärna förbi och försöker dra med sig polarna som ligger på vattnet och då är det bara att brassa på när dom är innom håll. Jag har använt vettar i Västerbottens inland med gott resultat så jag ser inte varför det inte skulle funka för dig i Småland? Ska def. överväga att investera i ett par vettar till, kanske bara har haft otur. Ska man placera vettarna tex mellan två öar, relativt nära land, eller bör man placera dem en bit ut från land så de vågar slå? Hur länge kan man se de riktigt talrika andsträcken i sydsverige? Inte sett mycket senaste tiden:(
Publicerat November 21, 200916 yr Lägg vettarna ett 20tal meter från den plats där du sitter så att du har dem innom bra hagelhåll. Glöm inte camoflaget! Nät är bra men se till att camoflera händer och ansikte också.. Sitt sedan blick stilla tills ankorna är inom håll innan du börjar fäkta med bössan.