Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomat vs bygel och rakrepeter

Featured Replies

Publicerat

Tjenare

Ska införskaffa mig en studsare till och det ska vara en så kallad hundförarbössa

Jag har tittat en del på en blaser r93 som känns grymt stabil med sin rakrepeter

men jag är också lite inne på halvautomat. Jag har verkligen INTE bestämt mig.

Jag har nu en 30-06 med 56 tub.

och ska nu köpa typ trijicons micro sikte eller aimpoint till den nya bössan så

där kan ni få uttala er också vad som är bäst lämpat just nu.

Det bössan skall användas till är Björn,älg och vildsvin

Tacksam för tips och svar

Mvh

Fidde

Publicerat

om du har råd så skaffa en blaser R93 offraud 9,3x62, med ett trijikon :lol:

har själv en gammal husqvarna 9,3x57 som jag ska fixa ordning till hundförar bössa.. :wub:

Publicerat

Fördel med halvautomat är ju ett snabbt andra skott, nackdel kan vara risken för skit i mekanismen och att den inte funkar, har läst om någnon som fick backa ut från ett stånd på vildsvin tror jag o tina upp mekanismen för att sen gå in igen inte så kul om gäller björn.

Vet inte om det fortfarande är ett problem.

Rakreptering o blaser offroad är nog ingen dum komb :wub:

Publicerat
och ska nu köpa typ trijicons micro sikte eller aimpoint till den nya bössan

Roebuck.jpg

Publicerat
Tjenare

Ska införskaffa mig en studsare till och det ska vara en så kallad hundförarbössa

Jag har tittat en del på en blaser r93 som känns grymt stabil med sin rakrepeter

men jag är också lite inne på halvautomat. Jag har verkligen INTE bestämt mig.

Jag har nu en 30-06 med 56 tub.

och ska nu köpa typ trijicons micro sikte eller aimpoint till den nya bössan så

där kan ni få uttala er också vad som är bäst lämpat just nu.

Det bössan skall användas till är Björn,älg och vildsvin

Tacksam för tips och svar

Mvh

Fidde

själv tycker jag att byglar är så lätta att bära på, vikten är perfekt för att ta ett grepp över lådan och traska på, dom är inte så tunga heller eller dyra för den delen. du får känna på en.

Publicerat

bygel no doubt :D sedan då ni har vettiga lagar om halv autos då kan du börja tänka på sån B)

( bara min personliga åsikt)

Publicerat

Skulle jag köpa mig en ny hundförar bössa så väljer jag mellan en

Marlin 1895 GuideGun i cal 45-70 (Bygelrepeter)

eller en

Browning 9,3x62 (Halvautomat)

// JägarNNNNNN

• 2 weeks later...
Publicerat

tja hade jag varit du hade jag valt en browning bar i 30-06 eller 9,3x62 har en polare som har en sån i 30-06 som han e grymmt nöjd med den har alltid funkat för honnom i alla lägen mvh Rikard

Publicerat

Jag har ju redan gjort det där valet och det blev en Marlin guide Gun för min del. Jag har sedan uppdaterat den med XS ghost ring sikte och en scoutskena som jag har haft ett rödpnktsikte av tvivelaktiv kvalitet på därför kör jag bara med ghostringen nu.

Jag valde mellan Blaser och Browning Bar i 9,3x62 men båda dom hade en för hög prislapp för mig och sen blev jag tipsad om Marlin bygel och det blev kärlek vid första ögonkastet.

Man ska dock ha i beaktande att dessa är tilverkade i landet i väst med stora toleranser så de MÅSTE slitas in innan man kan uttala sig om slutstyckesgång etc. Min funkar klockrent nu och jag har egentligen aldrig haft några problem förutom att den var lite trög i början.

Grannen fick däremot problem med sin som låste upp sig totalt men det var enkelt fixat med en vanlig nålfil och nu går den lika fint som min.

Det kommer ju en ny Marlin 1895 GBL som jag tycker ser helt OK ut. Skulle iofs vilja haft rak stock på den dock.

G1895GBL.jpg

Publicerat

Det är väl en smaksak vilken av dessa man väljer, men mitt val av hundförarbössa till älg och björn blev en bygel i form av en Marlin Outfitter i kaliber 444 Marlin, ( ingen är väl förvånad över det i mitt fall iofs.. :P ), men jag gillar verkligen dessa smidiga, driftsäkra och snabbrepeterade skapelser.

Publicerat

Har själv en Browning Bar 9,3x62 som hundförar- och "trångpass"bössa. Kan bara säga att jag är nöjd...med en rödpunkt (aimpoint 9000 i mitt fall) blir man grymt effektiv. Jag tillhör inte de mest noggranna vad gäller vapenvård, men min ha under tre säsonger aldrig strejkat...något snabbare alternativ finns inte. Har skjutit flera doubéer på gris vid vägpass och även en tripplé i trångt pass. Kräver dock ganska korta håll...

Publicerat
Har själv en Browning Bar 9,3x62 som hundförar- och "trångpass"bössa. Kan bara säga att jag är nöjd...med en rödpunkt (aimpoint 9000 i mitt fall) blir man grymt effektiv. Jag tillhör inte de mest noggranna vad gäller vapenvård, men min ha under tre säsonger aldrig strejkat...något snabbare alternativ finns inte. Har skjutit flera doubéer på gris vid vägpass och även en tripplé i trångt pass. Kräver dock ganska korta håll...

det är verkligen ine illa det får man lov att grattulera till