Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tunga, hjärta, lever, njurar osv...

Featured Replies

Publicerat

Var och skulle kolla på en trofé av en kronhjort som en kompis hade skjutit i kväll och insåg direkt att tungan satt kvar och ingen var intresserad av den...

Snabb som man är med kniven så låg den i fickan ;)

Inser nu att jag inte vet många i skåne som tar reda på någon del av räntan.

Jag tar alltid hjärta och tunga, lever beror på hur den ser ut och njurarna tar jag oftast.

Fetthinnan runt vomen brukar jag ta om jag hinner innan någon hund har varit framme och är det ett ungdjur så tar jag alltid bräss om det finns.

I norr så tar alla jag känner hjärta och tunga, många tar även lever och njurar.

Hur ser det ut hos er? Tar ni reda på dessa godbitar eller skall man bedriva en liten kampanj med goda recept på vad man skall göra med dessa bitar?

Publicerat

Hej

Tonvis med delikatesser hamnar tyvärr hos EU-kråkorna årligen... Lever, njure o tunga är bland dom bästa bitarna på djuret, (lever o njure med viss försiktighet hos äldre djur). Recepten finns i alla viltkokböcker, om folk kunde stå emot sina invanda skolmatsfördomar/erfarenheter om leverbiff tex, så skulle en helt ny kulinarisk värld öppna sej ...Prova, harlever/hjärtafräs med lök o ev. lite kantareller på hårdbröd med en Jämtlands Bärnsten starkpilsner till skulle få t ex Carl-Jan att gå i spinn...

Publicerat

hos oss tar skytten ( vid äljakt) hjärta o tunga ifall han vill, vilket dom alltid gör ;)

levern tas 90% tillvara. och delas med skyttarna då de blir en hel del lever

njurarna tas ej, första jakten jag var med om bad jag att dom skulle ta ut dom så lilla jag skulle få hem dom :D

dom var helt okey!, men jag har itne tagit till vara njurarna då det helt enkelt inte finns utrymme i frysen eller kylskåpet.

i fortsättningen tänker jag ta till vara hjärta och levern på fåglarna jag skjuter men jag gjorde det inte i höstas (mest pga lathet)

men ja det finns massor med folk som får en helt vrickad min då dom hör att nånting annat än kött tas tillvara...

Publicerat

Tar lungor, lever, hjärta och tungan och kokar hundmat av 5-6 vuxna älgar så har jag hundmat för ett år. Blr väldigt fin hundmat.

Är inblandad i 29 älgar i höst och mycket blir kvar i skogen. Hjärta från kalv brukar någon ta ibland, och någon tunga följer med också, levern har jag inte sett någon ta med i höst. Njurarna tar jag inte ens till hundmat så det har jag aldrig setts ta med. Fetthinnan runt vomen vad har man den till. Ungdjur så tar du alltid bräss om det finns (skriver du) och var finns den och vad har man den till. Har hört talas om kalv bräss men nog inte satt mig in vad det är har någon har något svagt minne av jag läst om det men kommer inte riktigt i håg vad det är.

Men lägg gärna ut några recept så får hunden kanske konkurrens om maten och jag börja ta med mer hem.

Lasse

Publicerat

Njurar har jag aldrig vågat mig på men det vore spännande ett testa, tunga tar jag alltid om jag får möjlighet, den är faktiskt rätt populär på vissa ställen här, hjärta likaså.

Leverpastej på älg är helt fantastiskt, och det är aldrig någon konkurrens om den, men jag håller mig till kalvlever.

Brässen skulle jag gärna lära mig vad man gör av, vet knappt var den sitter :D

Publicerat

Jag jagar bara småvil. Jag tar bara köttet, resten hamnar hos räv och fåglar som sen pangas.

Jag vill inte ta tillvara på inälvsmat från tex rådjur och fågel iom att jag inte vet att kontrollera om allt är friskt.

Tidigare gjorde jag hundgodis från levern men nu har ju frun hunden såååå

Publicerat
Tar lungor, lever, hjärta och tungan och kokar hundmat av 5-6 vuxna älgar så har jag hundmat för ett år. Blr väldigt fin hundmat.

Är inblandad i 29 älgar i höst och mycket blir kvar i skogen. Hjärta från kalv brukar någon ta ibland, och någon tunga följer med också, levern har jag inte sett någon ta med i höst. Njurarna tar jag inte ens till hundmat så det har jag aldrig setts ta med. Fetthinnan runt vomen vad har man den till. Ungdjur så tar du alltid bräss om det finns (skriver du) och var finns den och vad har man den till. Har hört talas om kalv bräss men nog inte satt mig in vad det är har någon har något svagt minne av jag läst om det men kommer inte riktigt i håg vad det är.

Men lägg gärna ut några recept så får hunden kanske konkurrens om maten och jag börja ta med mer hem.

Lasse

Menar du att det blir hundmat av Hjärta och tungan ??????

Rökt älghjärta finns det nåt bättre !!

Kokt tunga kryddad på bästa vis mumma speciellt till julen !!

Levern brukar jag tärna i ca 1 cm bitar och torka på en plåt i ugnen. Perfekt hundgodis !!!

Lungorna brukar hundarna i laget få dela på direkt som de är !! Mumma åt jaktkompisen oxå !!

Det är iaf det jag tar reda på

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat
Menar du att det blir hundmat av Hjärta och tungan ??????

Mvh

// JägarNNNNNN

Klart han ska ha lite gott också det är han värd. <_<

Når det gäller recept så mistänker jag att Wizard har egna.

Lasse

Publicerat

^_^

Kände att den var passande inför förneringen som kommer.....

Jag tar inte tillvara på något förutom köttet, några å tar tungan från älg annars inget.

Har funderat på att göra hundgodis på en lever men det blir lixom aldrig av.

Jag vet med mig att jag skulle ha svårt att äta inälvsmat om jag visste vad jag åt så jag låter med varmt hjärta det gå till fågel och räv.

Om sanningen ska fram så åt jag rökt älghjärta för någon vecka sedan, riktigt gott var det. Nu var jag hungrig som en gris och det spelar alltid in men jag skulle säkert kunna käka de igen, med en kall öl till. <_<

/Lasse

Publicerat

Skytten får ta inmaten! Hjärta, tunga, unglever & ung njure!

Hjärtat torkar el. röker man. Man kan även ugnssteka det men det blir en speciell smak och det sväljer mycket salt innan man har neutraliserat den smaken. Då ska man vira in det i ungsfolje så att det inte torkar under tiden det är i ugnen. Det är älgens möraste kött. Filén kommer hästlängder efter. ^_^ Övrigt tillagas på traditionellt sett! :D

Publicerat

Tar alltid tillvara hjärta och tunga.

Någon enstaka gång även från djur någon mindre förståndig person skjutit...

Lever tar jag bara från kalv eller möjligtvis fjoling om allt ser bra ut.

Hur gör ni med tjäder?

Jag brukar vara lite tveksam kring hur länge den skall få hänga ourtagen.

Har den fått hänga länge tar jag inte tillvara något.

Men om man gör upp en kaffebrasa efter att man skjutit brukar jag ta ur tjädern direkt och grilla/steka hjärta och mage.

(Om man har något att steka i)

MVH // Henrik

Publicerat

Vi tar alltid tillvara älghjärta, men tunga var det ett tag sedan man åt..

Resten får korpen, björnen och örnen.. :mellow:  

Publicerat

jag tar gärna emot tungor ifall ingen tar dom. ( monnniees against tungies)