Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjunkande träffläge vid lägre temperaturer

Featured Replies

Publicerat

Har haft en heldag på banan idag och gjort vissa intressanta iaktagelser för min del. Den första är att träffläget på 100m och 200m är rätt även om jag sköt in vid +15 grader. På 300m däremot så sjunker träffläget 10cm mot för vid inskjutningstemp. Temperaturen som rådde idag var -1,5 grad. Jag blev lite fundersam över att det inte märks någon skillnad på 200m och att den blir så pass stor på 300m.

Nästa intessanta upptäckt var att jag skjuter bättre sittandes på backen och stöd på knän samt en tvåbent skjutkäpp än liggande med stöd på min midjeväska. Jag har trilskats med min liggande skjutställning länge eftersom jag har svårt med konsekvent träffläge samt att när jag har benstöd så hoppar bössan till vänster.

Något väldigt konstigt gör jag när jag skjuter liggande, jag kollar NPA och gör torravfyrningar och allt känns perfekt. Avfyrningen känns perfekt när jag skjuter och jag gör ingenting innan rekylen har fått göra sitt dvs follow through. Ändå sitter inte skotten där dom ska.

Jag har även konstaterat var mina praktiska gränser vid jakt ligger och de är på 150m för orre/tjäder, 200m för rådjur och räv. Detta är vid skjutställning som är sittandes på backen med stöd på knän samt annat fast stöd och lägre/stadigare. Då känner jag att jag skjuter ett så säkert skott som är möjligt och att träff är väldigt trolig.

Publicerat

enligt mig går det inte att svara på något vettigt sätt det är för olika mellan olika kalibrar och komponenter.

det ända som är viktigt är ju att man vet hur ens egna bössa slår.

Publicerat
..........................

Nästa intessanta upptäckt var att jag skjuter bättre sittandes på backen och stöd på knän samt en tvåbent skjutkäpp än liggande med stöd på min midjeväska. Jag har trilskats med min liggande skjutställning länge eftersom jag har svårt med konsekvent träffläge samt att när jag har benstöd så hoppar bössan till vänster.

Något väldigt konstigt gör jag när jag skjuter liggande, jag kollar NPA och gör torravfyrningar och allt känns perfekt. Avfyrningen känns perfekt när jag skjuter och jag gör ingenting innan rekylen har fått göra sitt dvs follow through. Ändå sitter inte skotten där dom ska.

..................................

Jag tror inte jag vet om en enda skytt som inte "vandrar" i olika ställningar. Kolla på FSR skyttarna - olika inställningar i liggande, knä eller stå. På samma avstånd. Tar man rekylen på olika vis i ställningarna så blir det så. Enda undantaget är "rekylfria" kalibrar som 22LR etc.

Att du sedan skjuter bättre i en given ställning beror på lika delar vana och bössans förutsättningar antagligen. Ett vapen som passar för liggande blir en smula knöligt att ha i andra mer upprätta ställningar - och omvänt, bössor som passar upprätt blir som regel inte särdeles bra i liggande.

Sedan spelar givetvis vanan och rutinen in med - och med en smula otur har du blivit utsatt för en instruktör i lumpen som inte visste vad han höll på med - och din liggande skjutställnings ser ut som ett skämt. Sådana skyttar är det hopplöst att "rätta till" - fk Andersson kan ju bara inte ha haft fel.... Inte ens det faktum att jag jobbat som officer i över 10 år ändrar på det faktumet......

/T

Publicerat
  • Författare
Jag tror inte jag vet om en enda skytt som inte "vandrar" i olika ställningar. Kolla på FSR skyttarna - olika inställningar i liggande, knä eller stå. På samma avstånd. Tar man rekylen på olika vis i ställningarna så blir det så. Enda undantaget är "rekylfria" kalibrar som 22LR etc.

Att du sedan skjuter bättre i en given ställning beror på lika delar vana och bössans förutsättningar antagligen. Ett vapen som passar för liggande blir en smula knöligt att ha i andra mer upprätta ställningar - och omvänt, bössor som passar upprätt blir som regel inte särdeles bra i liggande.

Sedan spelar givetvis vanan och rutinen in med - och med en smula otur har du blivit utsatt för en instruktör i lumpen som inte visste vad han höll på med - och din liggande skjutställnings ser ut som ett skämt. Sådana skyttar är det hopplöst att "rätta till" - fk Andersson kan ju bara inte ha haft fel.... Inte ens det faktum att jag jobbat som officer i över 10 år ändrar på det faktumet......

/T

Jo visst är det så och jag hade ju inte blivit förvånad om träffläget låg högre eller lägre i liggande men det jag upplever är att träffläget flyttar sig mellan serierna i liggande. Det måste bero på att jag inte ligger lika och tar upp rekylen olika.

Instruktörerna i lumpen lyssnade jag aldrig på så där har jag inte lärt mig något fel eller rätt för den delen.

Jag tror att det är såhär att när jag sitter som jag gör så får jag ganska mycket av mig själv bakom kolven som kan ta upp rekylen och dessutom är det en mycket övad ställning för mig dvs. rutin. Det jag upplever när jag ligger och skjuter är att efter skott så ligger jag långt över målet och ganska ofta lite till vänster med riktmedlet. Igen så tror jag att det kan ha viss grund i att jag inte kan få mer yta av bakkappan att ha kontakt med axeln utan att få den på nyckelbenet vilket gör rätt jävla ont. Jag ska försöka mig på en mer upprätt liggande skjutställning och även kanske prova att hålla icke skjuthand under förstock. Med andra ord efterlikna skjutställningen man har när man skjuter med remstöd.

Förmodligen så har jag väldigt lite anlag för skytte eftersom jag ändå skjutit rätt många år och tusentals skott och inte kommit längre eller så kanske man har kommit längre än vad man tror gentemot genomsnittsjägaren.

Ett mål på som är 50mm träffar jag på 100m med över 90% sannolikhet i skjuställning från sittande med tvåbent skjutkäpp och stadigare och detsamma gäller på 200m för ett mål som är 100mm. Mitt mål som jag har är att det ska gälla ett mål på 30mm på 100m skjutavstånd, 60mm på 200m och 100mm på 300m men det är nog några tusentals skott och hundratusentals torravfyrningar bort.

Publicerat

Du skriver inget vilken kaliber det gäller men låter konstigt att det stämmer på 100 och 200 men droppar 10cm. på 300, tror inte det problemet finns att finna i ballistiken om det inte gäller 22lr. Det finns ingen formel som stämmer hur olika bössor och kalibrar förändras av temperatur utan det måste testas har du haft detta fenomen fler gånger och sköt du flera serier på varje avstånd?

Publicerat
  • Författare
Du skriver inget vilken kaliber det gäller men låter konstigt att det stämmer på 100 och 200 men droppar 10cm. på 300, tror inte det problemet finns att finna i ballistiken om det inte gäller 22lr. Det finns ingen formel som stämmer hur olika bössor och kalibrar förändras av temperatur utan det måste testas har du haft detta fenomen fler gånger och sköt du flera serier på varje avstånd?

Ja det hade jag ju glömt, det är en .308 Win.

Jag har skjutit 4st serier á 5 skott på 300m fördelat på två tillfällen vid liknande temperatur. På 200m så rör det sig nog om 50 skott.

Provade hemma att höja min liggande skjutställning men det går inte om jag inte använder remstöd. Det är nog bara att nöta på för att lära sig att ligga lika.

Ska dock bli roligt att testa den nya kolven som jag beställt från Roedale men dom verkar ha stora leveransproblem och numera stora problem att svara på mail. Det var 2-3 veckor leveranstid när jag beställde 13 augusti och den har inte dykt upp ännu.

Publicerat
Tar man rekylen på olika vis i ställningarna så blir det så. Enda undantaget är "rekylfria" kalibrar som 22LR etc.

Rekylupptagningen är minst lika viktig med kal 22LR. Och luftgevär.

De är inte rekylfria nån av dem (även om man kanske kan tro det), och en dålig/ojämn rekylupptagning märks direkt. Det gäller att göra likadant varje gång.

När det gäller det andra problemet när kulan sjunker 10cm extra vid kyla på de sista hundra metrarna så känns det som ett märkligt fenomen. Visst är krutet/vapnet kallare och man då inte får upp lika bra gastryck, men det borde avspegla sig på 100 och 200m också.

Att det tar sämre vid liggande måste vara en ojämn rekylupptagning eller nåt, precis som pmt säger. Dra lika hårt mot axeln, likadant varje gång helt enkelt. Låter på din beskrivning att du kanske drar lite för löst mot axeln och det därför bli ojämna avfyringar/upptagningar.

Vad gäller ditt mål om träffbilder kan det ju vara så att dina grejor inte klarar av bättre. Det kanske inte är dig det är fel på.

Publicerat
  • Författare
Rekylupptagningen är minst lika viktig med kal 22LR. Och luftgevär.

De är inte rekylfria nån av dem (även om man kanske kan tro det), och en dålig/ojämn rekylupptagning märks direkt. Det gäller att göra likadant varje gång.

När det gäller det andra problemet när kulan sjunker 10cm extra vid kyla på de sista hundra metrarna så känns det som ett märkligt fenomen. Visst är krutet/vapnet kallare och man då inte får upp lika bra gastryck, men det borde avspegla sig på 100 och 200m också.

Att det tar sämre vid liggande måste vara en ojämn rekylupptagning eller nåt, precis som pmt säger. Dra lika hårt mot axeln, likadant varje gång helt enkelt. Låter på din beskrivning att du kanske drar lite för löst mot axeln och det därför bli ojämna avfyringar/upptagningar.

Vad gäller ditt mål om träffbilder kan det ju vara så att dina grejor inte klarar av bättre. Det kanske inte är dig det är fel på.

Nog är det mig det är fel på :lol: Men seriöst så verkar det vara så att Golden Target inte går riktigt lika bra som mina laddningar med MatchKing vilket inte är någon överraskning. Målet jag har är inte riktigt träffbilder utan det är träff i mål av den storleken. Men det är bara att rätta sig efter vad jag klarar idag och träna på. Det jag är ute efter i första hand är ett konsekvent träffläge och då gör det ingenting om skotten sprider 30 eller 60mm på 200m tycker jag utan då är det övning som gäller för hela slanten. Jag skulle tro att efter de kvarvarande 775 skotten jag har kvar av de 1000 jag köpte nyligt så har det gett ganska mycket så när jag börjar ladda med Matchking igen så är jag närmare mitt mål automatiskt.

Att jag drar för löst tror jag inte jag har ett rätt fast grepp och bra drag bakåt. Jag har hittat ett fel som kanske kan spela in när jag har tränat hemma i veckan och det är placeringen av bakkappan på axeln. Det är väldigt lätt att jag får den i ett läge där bakkappan glider neråt när jag simulerar rekyl, kanske därför riktmedlena står högt efter vissa skott och inte efter vissa.

Att det har med rekylupptagning tror jag med som jag skrev och det är nog i kolvens placering många brister finns. Mer torravfyrningar som gäller ligger nog bara på 2-3 timmar än så länge i veckan.

Publicerat

hur kommer det sig att du simulerar rekyl? eller jag tror jag förstår din tanke men blir inte risken att du lär musklerna att förstärka rekylrörelsen istället för att motverka den?

Publicerat

Johan

Jag kom på en sak som hände mig för några år sedan. (-12-15 om jag minns rätt)

Vet inte om det är relevant men kanske något att fundera på.

Då sköt jag med patroner från innerfickan och försökte lära mig hur min kombi funkar. (7x57R)

(Resultaten skulle nog få många toppjägare och bänkskyttar att skratta men ändå...)

Jag försökte skjuta på både 100 och 150m trotts oförstorande optik. (Aimpoint)

På 100m skiljde inte så mycket mot inskjutningen men på 150 hamnade jag en bit under. Minns inte exakt hur mycket.

Efter en del träning försvann fenomenet för att sedan plötsligt återkomma. Snacka om att jag blev osäker på min egen förmåga...

Och det visade sig tillslut att det faktiskt var jag själv som påverkade. Den övningsammo jag hade på den tiden var S&B. Om jag tog den varm från innerfickan så var träffläget beroende på hur lång tid det tog innan jag avfyrade. Efter några smällar (Även om jag väntade flera minuter mellan varje) så blev bössan tillräckligt varm för att inte kyla ner patronen lika snabbt.

Jag hade alltså lättare för att sikta in mig på 100m och fick då iväg skottet snabbare än på 150.

Alltså varm S&B ammo i en kall bössa påverkas av kylan redan efter ca 45 sek. Efter ca 2min hade jag samma träffläge som på kall ammo.

Jag fick inte alls samma effekt med Norma eller hemladdat. Men där har jag heller inte lika stor skillnad mellan varm och kall patron vilket gör att skillnaden den första minuten mycket väl kan finnas där utan att skräpet bakom kolven duger till att hitta den.

Publicerat
Nog är det mig det är fel på ;) Men seriöst så verkar det vara så att Golden Target inte går riktigt lika bra som mina laddningar med MatchKing vilket inte är någon överraskning. Målet jag har är inte riktigt träffbilder utan det är träff i mål av den storleken. Men det är bara att rätta sig efter vad jag klarar idag och träna på. Det jag är ute efter i första hand är ett konsekvent träffläge och då gör det ingenting om skotten sprider 30 eller 60mm på 200m tycker jag utan då är det övning som gäller för hela slanten. Jag skulle tro att efter de kvarvarande 775 skotten jag har kvar av de 1000 jag köpte nyligt så har det gett ganska mycket så när jag börjar ladda med Matchking igen så är jag närmare mitt mål automatiskt.

Att jag drar för löst tror jag inte jag har ett rätt fast grepp och bra drag bakåt. Jag har hittat ett fel som kanske kan spela in när jag har tränat hemma i veckan och det är placeringen av bakkappan på axeln. Det är väldigt lätt att jag får den i ett läge där bakkappan glider neråt när jag simulerar rekyl, kanske därför riktmedlena står högt efter vissa skott och inte efter vissa.

Att det har med rekylupptagning tror jag med som jag skrev och det är nog i kolvens placering många brister finns. Mer torravfyrningar som gäller ligger nog bara på 2-3 timmar än så länge i veckan.

Konsekvent träffläge kan mycket väl vara bössan som spökar också har du testat den i bänk från bra stöd för att utesluta fel? Många bössor kräver en bäddning innan dem håller träffläget

Publicerat
  • Författare

Jakob Lundgren: Jag liger ju inte och rycker bössan bakåt utan jag låter min sambo trycka bössan rakt bakåt när jag torravfyrar dvs det sätt som är praxis.

henke67: Jag har misstänkt att nedkylningen går ganska snabbt från fickvarma patroner till kalla så därför brukar jag alltid ha patroner i bössan så dessa alltid är kalla. Jag var 3,5 timme på banan så alla skott bör ha varit genomkalla vid bägge avstånden..

Lars: Jag har inte testat från bänk den senaste tiden men när jag sköt sittande från skjutkäppar så vandrade inte träffbilden men när jag låg och sköt så vandrade det och detta var vid samma tillfälle. Dock så är det en bra tanke men jag har inte funderat på det så mycket eftersom jag ska byta kolv till en som skall pelar eller plastbäddas.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har varit och skjutit igen i kyla och med ytterliggare 0.75MOA på 300m så ligger träffarna centrerat det borde innebära att den gick 65mm lågt.

Jag har något allvarligt galet fel i min liggande skjutställning. Jag sköt bättre igen men nu med .22:an när jag satt på backen och hade stöd på knäna men INGEN tvåbent skjutkäpp än liggande.

Även i detta fall så ser jag ju att skjutställningen är mer ostadig eftersom jag har ett vingel på kanske 20mm på 50m skjutavstånd men träffarna sitter bättre ändå när jag sitter istället för ligger och skjuter.

Detta är väldigt konstigt jag har då aldrig hört någon som skjuter bättre i en mindre stabil skjutställning, jag har å andra sidan aldrig varit som alla andra :)