Publicerat November 23, 200916 yr Jag har planerat att skaffa en tysk jaktterrier till drevjakt, jag funderar på om det är lönt mödan att hämta en drivande tjt från sverige. Är skillnaden så stor mellan länderna? Tar man en hund med mycket tyskt blod i sig gör väl det att man även också har drev delen med sig, eller? I Finland finns endast grytprov för tysk jaktterrier och därför är drev förmågan inte dokumenterad.. I finland används tjt nästan uteslutande till grytjakt så därför är det ju lite lotteri ifall man för en drivande eller ej.. Men är det så stor skillnad på olika tjt:s är det inte mera injagningen och markerna som påverkar? Hade bestämt mig för att åka över till sverige och hämta valp men börjar dra mig för allt runt omkring när man får en tjt i nästa by... OT:(diskussionen om drivande hund på rådjur i finland glömmer vi...)
Publicerat November 23, 200916 yr skulle PM:a hector här på sidan som har bred och lång erfarenhet av tyskar,och han bor även i Suomilandiiia
Publicerat November 24, 200916 yr Jag har planerat att skaffa en tysk jaktterrier till drevjakt, jag funderar på om det är lönt mödan att hämta en drivande tjt från sverige. Är skillnaden så stor mellan länderna? Tar man en hund med mycket tyskt blod i sig gör väl det att man även också har drev delen med sig, eller?I Finland finns endast grytprov för tysk jaktterrier och därför är drev förmågan inte dokumenterad.. I finland används tjt nästan uteslutande till grytjakt så därför är det ju lite lotteri ifall man för en drivande eller ej.. Men är det så stor skillnad på olika tjt:s är det inte mera injagningen och markerna som påverkar? Hade bestämt mig för att åka över till sverige och hämta valp men börjar dra mig för allt runt omkring när man får en tjt i nästa by... OT:(diskussionen om drivande hund på rådjur i finland glömmer vi...) Om du ska skaffa en tysk jaktterrier för drevjakten så skaffa då något efter föräldradjur med dokumenterad drevförmåga. Har själv bekanta som köpt finska & serbiska hundar som ej driver med skall. Skall du bara ha hunden till grytjakt så kan du väl handla efter grytmeriterade hundar. Sedan undrar du om det är stor skillnad på olika tjt's? Jag kan säga så här att det är GRYMT STOR SKILLNAD PÅ OLIKA LINJER, iaf i sverige och med största sannolikhet även i övriga länder där TJT förekommer. Frågan du ska ställa dig själv är om det är värt att chansa? Jag skulle då aldrig chansa när det gäller val av jakthund, det värsta jag vet är dåliga jakthundar. Finns många bra uppfödare i sverige och samtliga av dessa säljer säkert gärna valpar till finland. Se till så du får tag i valp efter meriterade avelsgodkända hundar. Gå in på www.tjtk.se där finns en lista på uppfödare som följer de avelskriterier rasklubben har med rastypiska terriers. Köper du efter omeriterade hundar så har du ingen aning om valpen kommer att jaga som en rastypisk TJT. Ditt val-dina pengar, lycka till!
Publicerat December 2, 200916 yr Jag vet inte om det är så stor skillnad, men har man inte möjlighet att jaga med föräldradjuren eller dokumentera på annat sätt så har vi som sagt ett prov i sverige där drevdel ingår.... Har två hanar kvar som börjar närma sig 14 veckor om det skulle vara intressant bor i norra sverige Piteå.
Publicerat December 2, 200916 yr Finns nog trådar där detta diskuteras här... Har för mig att dom pratade om just drev vs. gryt...