Publicerat November 23, 200916 yr Hej, Jag har en Ruger M77 Helstock 30-06. Då den smäller rätt ordentligt har jag funderat på möjligheterna att pipa om den till en 308. Går det att göra? Har ni några förslag på smeder som kan hjälpa till? Tack! Felix
Publicerat November 23, 200916 yr Rent spontant så skulle jag leta efter en 308win hos en handlare och byta bössa, byta pipa är en affär på några tusen åtminstone.
Publicerat November 23, 200916 yr Hej,Jag har en Ruger M77 Helstock 30-06. Då den smäller rätt ordentligt har jag funderat på möjligheterna att pipa om den till en 308. Går det att göra? Har ni några förslag på smeder som kan hjälpa till? Tack! Felix Tror det blir billigare att köpa en ny bössa i kaliber .308 istället för att pipa om din .30-06 sälj din .30-06 och köp en .308 mvh
Publicerat November 23, 200916 yr Den går ju att pipa om, inga problem. Men då har du en klumpigare mediumlåda istället för en lite smidigare kort låda. Ruger gör korta lådor för 308, om du nu vill fortsätta med märket.
Publicerat November 23, 200916 yr Frågan jag ställer mig är om det verkligen är så stor skillnad mellan kalibrarna inte har jag upplevt det då. Eller kanske man ska satsa på ett annat fabrikat på bössan som är snällare stockad, vad vet jag inte, men del fabrikat sparkar mer än andra det vet jag. Det finns nog en del som kan vad man ska ha här på forumet.
Publicerat November 23, 200916 yr Vettig bakkappa, lite 150 grains laddningar, jag tror tom att Hornady har en serie med reducerade laddningar, det skall gå att ordna så att en Ruger helstock inte mörsar dig, att pipa om till 308 Win är ingen åtgärd, det är bara dyrt. Egentligen tror jag att ett teknikträningspass vore det billigaste och bästa /Christian
Publicerat November 23, 200916 yr Du borde i princip kunna byta jämnt mot en .308 hos en handlare, vilket känns som den enklaste utvägen. Alternativt börjar du handladda, och laddar ner .30-06:an till .308-nivåer. Tror dock också på att du bör se efter ett tyngre vapen, eller ett med en annan stockning...
Publicerat November 23, 200916 yr Hej,Jag har en Ruger M77 Helstock 30-06. Då den smäller rätt ordentligt har jag funderat på möjligheterna att pipa om den till en 308. Går det att göra? Har ni några förslag på smeder som kan hjälpa till? Tack! Felix Tjena! En 30-06 med kort pipa låter ju faktiskt en hel del efterom du eldar för kråkorna. En 308 bör smälla något mindre med samma piplängd! Dock blir det lite dumt med 308 i en lång låda även om det bör vara genomförbart. Eftersom Rugern även tillverkats i 308 så kanske det vore bättre o invänta att en sådan dyker upp hos nån handlare - ny eller begagnad. Kostnaden för en ompipning är iaf runt halva priset för en nu ruger..... //K9
Publicerat November 24, 200916 yr Hej,Jag har en Ruger M77 Helstock 30-06. Då den smäller rätt ordentligt har jag funderat på möjligheterna att pipa om den till en 308. Går det att göra? Har ni några förslag på smeder som kan hjälpa till? Tack! Felix Om det är själva smällen som du inte gillar så borde en ljuddämpare göra underverk men kan vara svår att sätta på din bössa då det är en helstock. Är det rekylen så bör du nog byta ner dig ytterligare för det är inte stor skillnad mellan 308 & 30-06. Möjligen kan en lättare kula med ett snabbare krut till din nuvarande bössa hjälpa lite men skillnade blir inte så stor. Att öka vikten är ett annat allternativ vilket du kan göra på din nuvarande bössa. Fäller du in 500g bly i stocken blir rekylen genast mildare. Bäst blir det om du byter till en tung 6,5:a med dämpare, om du nu ska ha en klass 1 bössa med minimal rekyl och ljudnivå.