Publicerat November 23, 200916 yr Sammanfattningen av jakten i år är katastofal! Vi är fem st i jaktlaget och utdelningen på "våra" 370 ha i Blekinge är hitills ett rådjur. Vi har denna jaktsäsongen märkt att det finns väldigt få rådjur. Förra säsongen var det betydligt bättre. I lördags fick vi kanske svaret, då hunden fick tag på en "stor" katt... passerade i upptaget en passskytt på 25 meter. Blev visserligen ett relativt kort drev. Det slutade tvärt i storskogen efter tre minuter, sedan kom hunden tillbaka. Hur stor är risken för hund(arna) i detta område?
Publicerat November 23, 200916 yr Sammanfattningen av jakten i år är katastofal! Vi är fem st i jaktlaget och utdelningen på "våra" 370 ha i Blekinge är hitills ett rådjur. Vi har denna jaktsäsongen märkt att det finns väldigt få rådjur. Förra säsongen var det betydligt bättre. I lördags fick vi kanske svaret, då hunden fick tag på en "stor" katt... passerade i upptaget en passskytt på 25 meter. Blev visserligen ett relativt kort drev. Det slutade tvärt i storskogen efter tre minuter, sedan kom hunden tillbaka. Hur stor är risken för hund(arna) i detta område? Jag tror inte att det är någon större fara att släppa hundar där det finns lo. Mig veterligen är det en stövare och en drever här omkring som fått lite upptuktning av lodjur men inga livshotande skador, tror att katten hellre flyr än fäktar. Ni kommer med största sannolikhet att märka en dramatisk minskning med rådjur innan dom lär sig leva med lodjuren. Här märker vi en liten ökning av rådjuren nu och om det beror på att vi är försiktigt att skjuta getter eller att lodjuren verkar ha vandrat söderöver tvista de lärde. Tyvärr så är det på vissa skogsmarker rent på rådjur fortfarande efter katternas härjningar.
Publicerat November 23, 200916 yr Författare Jag tror inte att det är någon större fara att släppa hundar där det finns lo. Mig veterligen är det en stövare och en drever här omkring som fått lite upptuktning av lodjur men inga livshotande skador, tror att katten hellre flyr än fäktar.Ni kommer med största sannolikhet att märka en dramatisk minskning med rådjur innan dom lär sig leva med lodjuren. Här märker vi en liten ökning av rådjuren nu och om det beror på att vi är försiktigt att skjuta getter eller att lodjuren verkar ha vandrat söderöver tvista de lärde. Tyvärr så är det på vissa skogsmarker rent på rådjur fortfarande efter katternas härjningar. OK! känns något bättre... Skulle vilja ha sett drevet, en åtta månaders wachtel driva "katt". Gott gry?? Nu handlar det om att övertyga jaktkamraterna att risken för deras "bassetar" är mindre.
Publicerat November 23, 200916 yr Författare passerade ? Visst är det konstigt? men vi är alla olika...
Publicerat December 4, 200916 yr Jag har inte heller erfarenhet att hundar skadas under jakt direkt, däremot ska man nog se till att man får med hundarna hem om kvällarna så att de inte faller offer för en nattjagande kisse. Mörkret gör ju som bekant hundarna lite osäkrare och kissen säkrare. Men drevjakt på dagen och skyttar i skogen så hade jag inte varit orolig. Jag har tips på bra bössmakare om säkringen skulle skärva igen... Hej Dennis.