Publicerat December 1, 200520 yr Idag var det inte roligt att vara på skjutbanan. vaknade på morron, såg att temperaturen var under -10, härligt tänkte jag, nu blir att att skjuta in bössan för toppfågel. Men där gick jag bet. Igår så gjorde jag en grundlig vapenvård inför toppjakten, tog ur systemet ur stocken, avlägsnade överflödigt fett och smuts från mekanismen, rengjorde pipan efter I-Mats system, oljade in pipkanalen.. Skottetn som jag tänk att använda för toppjakt är Normas Diamond Line, eftersom dem gick så förbaskat bra i min bössa under testskjutningarna i somras. Nu till dagens problem: VApen: Sako Finnbear kal 6,5x55 Kikarsikte: Helia Compact CT 3-9x42 Ammunition: Norma Diamond Line Fästen: fabrikat okänd,stålfästen. passar Sakos spår i lådan, står Australia på fästena, möjligtvis Lynxfästen. Avstånd: ca 80m (+ nån meter kanske) Tavla: Normas inskjutningstavla. Kom fram till skjutbanan, tog ut bössan ur fodralet, la skotten i fickan, så som jag ska ha dem under jakten, gick och ställde upp tavlan. väntade en bra stund så att både pipan och skotten fick kylas av ordenkligt. la mig i snön, tog ryggsäcken med en sovsäck i som stöd(som jag har tänkt att använda under jakten också) och sköt 2 skott. hål i hål fast ca 3-4cm för högt från tänkta träffläget( 3cm överslag är vad jag vill ha). nåväl, klickade ner 3 snäpp på kikarn, sköt 2 till, i samma klisterlapp som dem 2 första..hmm konstigt tänkte jag, tog ner 3 snäpp till, och då började det..skotten satt lite vars dem ville på tavlan, under och över och vid sidan om det tänkta träffläget..funderade på om det kan vara mitt stöd, gick och satte mig i skjutbänken, tog stöd av sandsäckarna och min sovsäck ovanpå, började skjuta 3skotsbilder. nu började dem samlas i fina kompakta grupper men träffläget vandrade lite som det ville..tog jag upp ett snäpp kunde jag komma under den förra träffbilden. skall även sägas att jag lät pipan kylas av ordenkligt mellan skotten. när jag hade 4 skott kvar av dem som jag tog med mig, sköt jag en 3skottsserie, gick lika tätt som dem brukar, en fin treklöver, som hamnade ca 1 cm under det tänkta träffläget. lät pipan kylna av ordenkligt, vred upp ett snäpp på kikaren, tog sista skottet, Perfekt! nu hade jag slut skott, och dagsljuset började tyna bort, så jag bestämde mig att avbryta för idag. Mina funderingar är: VArför började mina träffbilder vandra? det har dem ALDRIG gjort (inte under min tid med bössan iaf) och jag har skjutit ett hundratal skott från bänk i somras, alltid med samma träffläge. Har kollat fästena, dem sitter som berget, pipan ligger fri från stocken. Kan det vara nåt jag har gjort under ihopmonteringen av bössan? kanske dragit åt skruvarna för hårt? jag drog tills det blev stumt med en REJÄL skruvmejsel. Är tacksam för alla tips.
Publicerat December 1, 200520 yr Innan du gör nåt annat så testa att skruva isär systemet från stocken och sätt ihop det igen, det kan vara så enkelt att det sattes i spänn vid ihopskruvningen. Lycka till
Publicerat December 1, 200520 yr Jag hade samma problem som dig...alla skruvar satt som berg...pipan låg fri...osv osv...köpte både nya fästen och ny kikare...problemet försvann. tills problemet med precisionen när den blev varm...men det är en annan historia. Nu hade jag en skitkikare förut så den kan ju ha spökat...men din kikare är ju i mina ögon en värsting...kan den ha fått sig en smäll...eller så kan det vara fästena som har "gett upp"?? hoppas det löser sig för dig.. Mvh Fredde
Publicerat December 1, 200520 yr Har Ni plastbäddat/pelarbäddat system? Om inte så kanske detta är ett spår: För några bössor sedan hade jag en 1640 som jag skötte väl med inoljning och täta isärtagningar och ihopplockningar. Till slut blev stockens trä såpass ihopdraget att lådan krökte sig när jag drog åt skruvarna. Pipan fri, fästen OK, lugn och behärskad skjutning men träffbilder och träfflägen levde ett eget liv. Bäddade rekylklacken och lådstjärten (där även med pelare) och sen var det bra igen.
Publicerat December 1, 200520 yr Författare ja det blir nog till att prova..fick ett tips på det andra forumet att i vissa bössor kan belgda kulor(som diamond line) gå dåligt efter nogrann rengöring av pipan, det ska tydligen skjutas lite innan dem börjar uppföra sig som de ska.. men men ska imorgon up till banan igen och prova, sista skotet idag tog ju trots allt exakt där den skulle vara..funkar det inte imorgon ska jag ta isär bössan och sätta ihop igen. bössan är plastbäddad apocalypse, det ser jag som en självklarhet på mina vapen.
Publicerat December 2, 200520 yr Författare var idag och provade igen, gick faktiskt riktigt bra, alla skotten satt i klisterlappen. träffbilden höll sig stabil. liggande fick jag också samma träffläge som från bänk, men där var det svårare att hålla grupperna lika täta, mest pga att jag är ovan att skjuta liggande, så det bli nog att träna på det en del i vinter..
Publicerat December 5, 200520 yr Ett vanligt förekomande problem brukar vara kikarens justering Om man ligger för nära ytterkanterna i justeringsmöjlighet kan infästningen till innerröret glida omkring lite gran Börja alltid med nollställd kikare vid inskjutning och justera fästena för gruvjusteringen och använd kikarens justerskruvar för finjusteringen
Publicerat December 7, 200520 yr Koplaar på frågan om kikarjustering; Har en äldre Pecar (icke centrerat kors) det innebär att korset flyttar sig vid justering. Kan även det "innerröret" skvalpa omkring och ge varierande träffläge??? DT
Publicerat December 8, 200520 yr Hej Har man gjort pipan kliniskt ren så kan precisionen spöka lite dom första serierna. Kan nog vara det som strulade första skjutningen. Men även skjutställningen och hur man håller geväret kan påverka träffläget även på så pass kort avstånd som 80 m. Tas t.ex rekylen upp olika från skott till skott kan det bli "stänkare" och det är lätt hänt, speciellt i liggande ställning utan remstöd. Du har bra grejor rakt igenom så det ska inte vara några problem att få ett tätskjutande ekipage. Jag använder nästan samma prylar själv faktiskt: Tikka 6,5X55, Kahles Helia 3-9X42 och Norma DL. mvh Danne