Hoppa till innehåll

Karott?


Musköt

Recommended Posts

Nix, men jag tingade nyss en valp av mixen jämte/plott, så jag hoooppas verkligen att det kommer att funka bra! :angry:

Vad fick dig att välja en sådan blandning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en jaktkollega som sysslar rätt mycket med björn/rovjakt. Han har erkänt bra laikor och egen uppfödning av dessa.

Just till björn så rekommenderar han "bastarder" med bra gener bakåt. Han har sådana också,(jag fick gå på ett björnstånd i höstas faktiskt), och de funkar överlag bättre än laikorna. Enligt honom (och andra) är det viktigt att individen är spårnoga, löpstark (snabb) , uthållig och ha bra ståndegenskaper.

Jag hittade en sådan kull och har tingat en valp. Som med andra hundar så är individen viktigare än rasen, samt att den får förutsättningar.

Är själv inte så insatt i hundar för rovvilt (stora rovdjur) men fick hjälp av ovan nämnda att leta bakåt efter gener.

Det funkar nog lika bra med en "karott" eller Stövare/laika o.s.v, men se till att det finns intresse för det du ämnar jaga i föräldrar, far och morfärldrar o.s.v.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att gå kraftigt off-topic så måste jag tillstå att just plott är ju skitläckert att peta in enbart pga deras "skall".. stod helt nära när en blandis med plott drog igång nyligen och herrejösses vilket ashäftigt ljud!!!!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är avelsråd så jag borde hålla tyst, MEN1 jag kan förstå tanken med att blanda in plotten! Man får in tre egenskaper som samtliga är de kanske största bristerna hos många spetsar:

•Modet.

•Förmågan att jobba på kalla spår.

•Ihärdigheten på rovdjur. Visst är många spetsar ihärdiga, men de viker sig alltför ofta när motståndet blir för stort. Plotten är ju inget geni direkt och verkar inte riktigt förstå sambandet mellan jakt och smärta.

MEN2, när det t ex gäller ”min” ras, laikan, så är ju detta egenskaper som redan finns i de bästa individerna och som vi kommer att sprida till fler om vi bara är konsekventa i aveln och har bra avelsinstrument och samarbetar bättre! Men visst, vi är inte där ännu.

Personligen tycker jag att skjuta björn för en blandis är lite som att skjuta björn på åtel, typ fusk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asti, det var förstås inte helt allvarligt menat. Jag har själv haft en blandis, Björn, som var en av de effektivaste och roligaste hundar jag någonsin kommer att få. Men jag tycker att avelsperspektivet på jakten är intressant och att det är en större utmaning att få till renrasiga hundar än blandraser. Detta innebär inte att jag dömer andra för att de resonerar annorlunda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nix, men jag tingade nyss en valp av mixen jämte/plott, så jag hoooppas verkligen att det kommer att funka bra! :rolleyes:

Hallå Magnus,

Tror jag vet vem som föder upp dessa om det är lokalt, men varför Jämte/Plott istället för laika/plott? Han har väl duktiga laikor också? Dom Jämtar jag sett de senaste 15 åren är väl mest kända för att ta rejäla omvägar runt björnarna :D Antar att miss winchester har en från samma ställe också?

Spännade iaf - snart har ni mer björn än älg däruppe så jakt kommer du få, bra också att jag vet vad jag ringer när det kluddar sig. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tiken (jämte) har bra egenskaper, det är skjutet en hel del älg men även björn för henne. Bakåt i generna finns rovintresse, men det skulle precis likaväl ha kunnat vara laika/plott, eller stövare för den delen.

Som sagt, bara individerna har de rätta egenskaperna.

För att förtydliga, det är inte min kompis som tagit fram denna kull. Däremot har han hjälpt mig med fakta/historik på de aktuella hundarna.

Torkel:

Ok, då förstår vi varann. Tyckte bara ditt inlägg menade på att det skulle vara enkelt att skjuta björn med blandis.

Sen kan jag också hålla med om att det finns jättebra laikor, men det finns också en del att jobba med som du själv säger.

F.ö gäller det alla raser, jag har själv norrbottensspetsar och det gäller dem likaväl.

Mvh Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra Asti! Har på känn att jag känner din kompis också, i alla fall passar beskrivningen bra på en kille som jag har väldans respekt för, och kanske t o m har köpt hund från!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Personligen tycker jag att skjuta björn för en blandis är lite som att skjuta björn på åtel, typ fusk!

Trodde aldrig Torkel att jag skulle få höra dig mena att det är lättare att få till en bra björnhund av en blandras än en ren laika :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sa inte att det var lättare, bara att det var fusk! Nejdå, vad jag menar är att vi har ju olika saker som triggar oss, som vi ser som utmaningar. Jag skulle själv aldrig skjuta en gris på åtel eller en älg om ingen hund är inblandad, medan andra aldrig skjuter en gris OM en hund är i närheten! För mig är den stora utmaningen att få fram renrasiga hundar som ensamma har vad som krävs – och sedan att lyckas knäppa något för dem är ju extrakul.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

varför inte en renrasig plott??? har sett ett fåtal blandningar in action och dom har varit värdelösa,personligen kan jag inte få in i huvet vad en plott/spets kan göra bättre än en renrasig plott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet alls i ämnet så sett, kan bara konstatera att det härikring snackas en del om o para plott o kryllsvans

för o få den ultimata grishunden... jag tror nog inte på´t..

Men om det fungerar vet jag inte nått om heller.

Kan bara konstatera att plott har stort mod, stor jaktlust och galet förföljande men faen vet om det finns nån intillegens alls..... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...