Publicerat November 24, 200916 yr Hej!. Tänkte kolla om det finns någon som kanske vet någon motsvarighet mot T3 tactical som inte kostar 20 000 kr? Med minst lika bra precision!! Ska ha den till Banskytte, Toppfågel och räv, därav precisions kraven.
Publicerat November 24, 200916 yr Är "Tacticool"-looken också viktig? Annars är det väl bara att köpa en vanlig T3 Varmint för mycket mindre pengar. T3`orna är nog det mest prisvärda man kan köpa idag om man vill ha precision out of the box.
Publicerat November 24, 200916 yr Det finns nog massor med märken som kan leverera precision för en relativ billig peng. Har själv en Ruger m77 i kaliber 223 för toppfågel och rävjakt.
Publicerat November 24, 200916 yr Ska du göra ett riktigt klipp är mitt tips en Tikka Continental i kaliber 6,5x55
Publicerat November 24, 200916 yr Varför en helt ny bössa? Kolla på begagnadmarknaden.. http://www.blocket.se/vasterbotten/Tikka_T...tm?ca=3&w=2
Publicerat November 24, 200916 yr Ska du göra ett riktigt klipp är mitt tips en Tikka Continental i kaliber 6,5x55 Håller med!!!!!!! (har en själv)
Publicerat November 25, 200916 yr Är "Tacticool"-looken också viktig? Annars är det väl bara att köpa en vanlig T3 Varmint för mycket mindre pengar. T3`orna är nog det mest prisvärda man kan köpa idag om man vill ha precision out of the box. ...och så finns ju Super Varmint som en mellan modell om man vill ha Tikka.
Publicerat November 30, 200916 yr Författare Jo vill helst ha ett klass 1 vapen så de blir en 308a... Hade jag haft pengar i överflöd så hade jag skaffat mig en L96A1 AW (PSG 90) eller en Sako TRG. Riiiktigt grym precision! ... "Äger" en sån i det militära, men det är ju i det militära tyvär . Så det får bli någon billigare variant runt 10 000 kr för vapnet + kikare. Men vad är det som skiljer mer exakt mellan T3 Varmint och T3 Tactical??
Publicerat November 30, 200916 yr Picannty-skena och gängad pipa på Tactical, pipans finish skiljer också. Skillnader finns också i syntetstockarna, men jag är inte säker på detaljerna. Copy-paste från www.tikka.fi Varmint: The heavy, free-floating precision barrel of Tikka T3 Varmint effectively eliminates vibration and does not overheat even in fast-paced varmint shooting. The receiver and barrel are made of high grade blued Cr-Mo steel. T3 Varmint comes with a 3, 5 or 6-round detachable magazine. The synthetic stock has a extra-wide fore-end for bench resting and the swivel stud accommodates both a bipod or a sling. Just install an add-on cheek piece for proper head position with large scope - and you are geared up for some serious fun. Super Varmint: The newest member of the T3 Varmint family is the full-bodied stainless rifle Tikka T3 Super Varmint. The heavy, stainless steel barrel effectively eliminates vibration and does not overheat even in fast paced varmint shooting. T3 Super Varmint comes with a 3, 5 or 6-round detachable magazine. Synthetic stock has a extra-wide forend and cheek piece. Adjustable cheek piece and integral scope mount rails for Optilock scope mounts. Super Varmint features a Picatinny rail on top of the receiver as a standard. Varmint models come with 5- or 6-round magazines as standard Tactical: Specially developed for heavy duty use by law enforcement agencies and tactical competition shooters. The action and free-floating, heavy barrel surfaces are magnese phosphatized for lasting protection. Muzzle thread for optional Sako muzzle brake or suppressor. The Picatinny rail on the top of the action takes any Weaver or U.S.Mil.Std. 1913 compatible mounts. The recoil pad is of black rubber and the lenght of pull may be adjusted with spacers. The standard 5-round magazines are tailored for each caliber for ultimate reliability and performance.
Publicerat December 1, 200916 yr Tycker man får mycket för pengarna när man köper en T3 varmint. Har en Som skjuter inom enkronan och där under med det mesta ja stoppar i den och sedan är det bara upp till mig. Kalibern ja valde var 30-06 då man kan få den till att bli en lite billigare "magnum" med 150gr kulor som ja skickar i väg i V0 945/ms. Nackdelen med varminten är att den rostar lätt så köper man en så borde man fossa den snarast så har man en trogen vän lång tid fram över. Så mitt råd är att köpa en T3varmint i 6,5x55 och fossa så har du en bra bössa till vettig peng!
Publicerat December 1, 200916 yr Jag har en T3 varmint s.s i kal 300 WSM köpte den för att den höll i hop så bra så den duger nog bra till toppfågeljakt precissonsmässigt. Billig!11000kr
Publicerat December 7, 200916 yr Författare Ok Ok då får jag tacka för tipsen:). Ska kika runt efter en varmint och prov skjuta den för en egen bedömming.