Publicerat November 24, 200916 yr Köpte för en tid sen en rivare i cal 7x61 Sharpe&Hart på ebay. Fick nu tag i laddverktyg på samma ställe och då börjar ju cellerna genast arbeta Skulle va kul att bygga en "safaribössa" kanske man kan kalla det i lite mindre kaliber. Men frågan är vad ska man utgå ifrån för grundämne. Skulle man i så fall byggt på en 98 eller skulle man leta tag på en risig Win 70 pre-64. Skulle ju kunna skruva på en pipa på den win 70 jag har nu men det är ju en pushfeed och det känns inte riktigt att göra det. Orginalet gjordes av Shultz and larsen på 50-talet om jag fattat det hela rätt. Lite läsning här: http://www.chuckhawks.com/7x61_SH_Mag.htm Nån som har ideer? Sen har man ju det där ständiga problemet med den fina vapengarderoben som ständigt är full Nån bössa måste i så fall bort, frågan är vilken.?
Publicerat November 24, 200916 yr Författare jag har alltid tyckt garderoben är för liten för en 22lr. Jo den är det men den är ändå bra att ha ibland. Fast när jag får en 221:a så löser ju det problemet
Publicerat November 25, 200916 yr Plains Game Rifle, nu känner jag en sån där anspänning i kroppen igen, det är lite som en blandning mellan att vara kär och ett annat ord som börjar på K och har tre bokstäver, en 7x61 är en slags helig Graahl att en gång ha ägt och jagat med. Bara så ni vet så sitter jag med hållen anda tills jag får läsa mer om detta projekt. /Christian
Publicerat November 25, 200916 yr Författare Plains Game Rifle,/Christian Det var det jag letade efter. Har du nåra förslag på låda? Den här Sakon finns i piteå. http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade...unter_9118.html Ingen kontrollerad matning men det lurar ju ögat när det sitter en styrlist på slutstycket Det fina med en 7 mm RM är ju att man har pipan redan då, bara att riva om den.
Publicerat November 26, 200916 yr Jag är ju personligen toksvag för Sako lådor, den där skulle vara den perfekta donatorpangen, iofs är det som alltid med en Magnum pipa, man måste nog testskjuta den som 7 mm Rem Mag för att kolla att den inte är slut, men med en liten set back av pipan för att nå nya och fräscha delar av den samt en uppriktning såsom bara du kan av lådan så har man en mycket fin början på något bra. Den slutliga drömmen är ju att gifta den där lådan med en kolv som andas Safari och som är lite mer klassisk än de mer neoklassiska linjerna som den nuvarande kolven har. Mina slutord är dem att jag verkligen gillar konceptet. /Christian
Publicerat November 26, 200916 yr Är det inte Brno:s ZG47 som anses som den optimala mausermekanismen omän med dålig finish? Står en ZG47 på Torsbo för 3400:-.... Det är väl även så att 7X61S&H ska vara den kaliber som nån tok använde för att fälla så mång olika vilt som möjligt och som då satte nått rekord??
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Va bra att man har anhängare Jo en ZG hade ju faktiskt vart fint men som sagt skåpet är fullt just nu så nåt måste bort först
Publicerat November 26, 200916 yr Du har ingen fru som du kan lägga över alla soliga o spännande byggen på ?
Publicerat November 26, 200916 yr Va bra att man har anhängare Jo en ZG hade ju faktiskt vart fint men som sagt skåpet är fullt just nu så nåt måste bort först Jag har både en zg47 och en sån där sako finnbear i 7mm remmag haha I mitt skåp bor det tre sako och en zg 47 samt en remington och en merkel lyx drilling så jag är lite nöjd nu... men bara lite
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Du har ingen fru som du kan lägga över alla soliga o spännande byggen på ? Jo men hon e oduglig, ingen jägarexamen Jag har både en zg47 och en sån där sako finnbear i 7mm remmag haha I mitt skåp bor det tre sako och en zg 47 samt en remington och en merkel lyx drilling så jag är lite nöjd nu... men bara lite Va bra, då har jag donatorbössor att välja på där
Publicerat November 26, 200916 yr Jo men hon e oduglig, ingen jägarexamen Va bra, då har jag donatorbössor att välja på där Du skulle må då va!!!! Ser ut som om mina käppar blir kvar ett tag till ... men man kan aldrig va säker Jag har sagt det förut att dom som finns blir kvar men.. så hittar man något som ser kul ut och då får man huvudet fullt med ideer. Inte bra för plånboken Mvh Jocke
Publicerat November 27, 200916 yr Författare Du skulle må då va!!!! Ser ut som om mina käppar blir kvar ett tag till ... men man kan aldrig va säker Jag har sagt det förut att dom som finns blir kvar men.. så hittar man något som ser kul ut och då får man huvudet fullt med ideer. Inte bra för plånboken Mvh Jocke Trodde det var en intresseanmälan Känner ungefär samma sak med min garderob men så får man en lysande ide om att bygga nåt nytt. Tror morsan stod på en trampolin då man föddes
Publicerat December 11, 200916 yr Författare Fick hem verktyget i veckan och var ju tvungen att omforma lite 7 mm Rem Mag. Körde en sisådär 40 st och trimmade ner den till 61 mm. Riktigt mysig form på den
Publicerat December 12, 200916 yr Nämen ser man på. Synd att jag inte har magnum botten i min nya S&L M65DL då hade du fått pipa om den! Leta runt lite efter en Schultz & Larsen låda och pipa om den. Orginalet är ändå orginalet Och Den togs väll som sagt fram i en S&L M65DL om jag inte missminner mig. MVH/Jocke
Publicerat December 12, 200916 yr Författare Nämen ser man på. Synd att jag inte har magnum botten i min nya S&L M65DL då hade du fått pipa om den! Leta runt lite efter en Schultz & Larsen låda och pipa om den. Orginalet är ändå orginalet Och Den togs väll som sagt fram i en S&L M65DL om jag inte missminner mig. MVH/Jocke Snabbt löst i svarven Jo det vore ju en grej att göra. En sån borde man ju få tag i. Det var ju bara det däringa med full garderob
Publicerat December 13, 200916 yr Är du med i nån "bygg-så-många-bössor-som-du-kan-tävling" eller? Hur går det med dom andra byggena?
Publicerat December 13, 200916 yr Författare Hur går det med dom andra byggena? Ööööööh, ska försöka hinna
Publicerat December 13, 200916 yr Ööööööh, ska försöka hinna Ha ha ja du har ju trots allt fult upp nu... F.Ö. så har jag god chans att förvärva ett rejält skåp till smedjan, hoppas bara att det är rätt dim så jag får in skiten i rummet annars får jag planera om vart jag skall ställa skiten hän. Skåpet väger ynka 3 ton.
Publicerat December 13, 200916 yr Författare Ha ha ja du har ju trots allt fult upp nu... F.Ö. så har jag god chans att förvärva ett rejält skåp till smedjan, hoppas bara att det är rätt dim så jag får in skiten i rummet annars får jag planera om vart jag skall ställa skiten hän. Skåpet väger ynka 3 ton. Jo man har lite å stå i. Ska försöka hinna med lite jobb åt Herrberg som jag lovade i bytet åxå.