Publicerat November 24, 200916 yr Tja!! Jag har sneglat och funderat och blivit mer och mer och mer och mer sugen på en DT10:a, men priserna här i Sverige är ju på tok för höga om man jämför med tex England. Jag har tittat på begagnade bla på Torsbo och det är ca 50 loppor. I England kostar en liknande ca 35000, jag känner en vapenhandlare som mer än gärna tar hem en sån åt mig. Vet ej vad det kan tillkomma för avgifter, England är ju med i EU. Jag skulle vilja köpa en med 81cm pipor och ställbart kindstöd, som jag tänkte använda till sporting. Är det nån som köpt vapen från nått annat EU land??
Publicerat November 24, 200916 yr Ja visst, britterna är lite mer om sig än tex tyskar, egun är ju rena exportbutiken för svenska köpare. mitt Råd hitta en bra pang på Ön med stort Ö, klara ut pappersarbetet och far över för att hämta hem den, det är det smidigaste, annars finns Johan H och Cazorp på forumet, två goda män som båda har plockat hem eldrör från den stora Ön, sen har vi pmt mfl som säkert har ägnat sig åt att plocka hem fina vapen. /Christian
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Tja! Tack för det svaret, vi får se om det kommer in fler svar. det känns som att den ev vinsten går förlorad om man åker över själv och hämtar hem en bössa. Frakten kan ju inte kosta flera tusen eller?? har även en bekant som är vapenhandlare och har nån kontakt i Italien ska kolla hur det är med bösspriserna där.
Publicerat November 24, 200916 yr Synd att du inte kom på detta för några månader sedan innan jag lät min engelska licens gå ut... Hade liksom kunnat köpt den och tagit in den åt dig. Snacka med någon handlare här så de inte tar ut skyhöga avgifter åt dig så skall det nog inte kosta så mycket. Det finns tämligen gott om DT10:or i england till vetiga priser.
Publicerat November 24, 200916 yr Tja!Tack för det svaret, vi får se om det kommer in fler svar. det känns som att den ev vinsten går förlorad om man åker över själv och hämtar hem en bössa. Frakten kan ju inte kosta flera tusen eller?? har även en bekant som är vapenhandlare och har nån kontakt i Italien ska kolla hur det är med bösspriserna där. Kruxet är inte pappersarbetet i sig - det kan man fixa enkelt, tar den svenske vapenhandlaren ut mer än 500 kr är det rent ocker. Införselhandlingen ska för dig som privatperson vara "gratis" dvs betald genom din licensansökan givet att du fyller i den samtidigt. Sedan till kommer lite för att få ett utförselintyg från england - men det kostar inte skjortan. Det kräver dock ett slutanvändarintyg av din vapenhandlare. Inte särdeles knöligt hit mao. Men sedan kommer vi till frakten, och den kostar skjortan. Räkna med minst 2000 kr, så kan du kanske bli possitivt överraskad för ibland blir det billigare. Man kräver nämligen flygfrakt, speciellt förpackat och bara ett visst antal per flyg. Så med lite otur står din bössa i tre månader på Manchesters flygplats innan den kommer med..... Den som jag har haft bäst erfarenheter av är: Cheshire Gunroom, be att få tala med Mr Farugia. http://www.cheshiregunroom.com/store/ Eller Diggory Hadoke på Vintage Guns, han kan besiktiga och köpa in vapnet du efterlyser. Kostnad cirka 50£. http://www.vintageguns.co.uk/ Dig använder Cheshire för att sköta exporten.... Så nästa gång kommer jag att ta en weekendresa, inte tal om saken.... /T
Publicerat November 25, 200916 yr Som pmt säger, Dig är en god man, haft tillfälle att umgås med hans bekanta dock inte honom så vitt jag minns av den resan och de är alla eniga om att han är en god man att anlita om man vill 1, hitta en bra pang och 2 få den ärligt besiktigad. /Christian
Publicerat November 25, 200916 yr Som pmt säger, Dig är en god man, haft tillfälle att umgås med hans bekanta dock inte honom så vitt jag minns av den resan och de är alla eniga om att han är en god man att anlita om man vill 1, hitta en bra pang och 2 få den ärligt besiktigad./Christian Jag vet en som la ett uppdrag till Dig, några vapen hittades på auktion och maxpriser angavs. Glad i hågen ser köparen att en bössa gått för hans maxbud (eller något lite under) och kände sig säker på att den nu var hans. Ser strax efter i mailboxen att Dig hade hoppat av 150£ under hans maxbud. Motiveringen var klockren: så dåliga affärer vägrar jag göra åt en kund, mao hans bedömning var att priset på intet vis var motiverat för just det vapnet. Övriga vapen på auktionen gick alla över hans maxbud även om Dig menade att de slutpriserna var motiverade. Så Dig är en man med viss integritet och erfarenhet. En udda egenskap sett till branchen som sådan..... /T
Publicerat November 25, 200916 yr Författare Tja!! Tack så hemskt mycket för de svaren!!! jag ska kolla in hemsidan och kontakta "Dig" eller "mr Farugia", utbudet av beg bössor är ju helt annat i England än här i Sverige.