Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

moms på fallavgifter

Featured Replies

Publicerat

Är det rätt av markägaren att lägga på 25% moms på fallavgifterna? är inte momsen på mat 12% ??

Publicerat

fällavgiften är inte mat...

Publicerat

Skulle tro att älgen räknas som råvara och inte livsmedel därav olika momssatser..

Publicerat

Det har du rätt i...fallavgift är ju ett ord...då borde ju momssatsen vara 6%...som bokmomsen, tidningar, och annat skrivet med ord..! <_<

Publicerat

Varför ska han lägga på moms överhuvudtaget?

Det förstår jag inte.

/Lasse

Publicerat
Varför ska han lägga på moms överhuvudtaget?

Det förstår jag inte.

/Lasse

ALL handel med privatpersoner momsbeläggs idag (iofs även handel med företag, men då har ju företaget viss möjlighet att dra av momsen)

Publicerat
Är det rätt av markägaren att lägga på 25% moms på fallavgifterna? är inte momsen på mat 12% ??

Jag vet inte, men kan det bero på att han/hon är hemmansägare och då är dom momspliktiga??? Fråga SJF folk! :rolleyes:

Publicerat

Fallavgift i detta avseende betraktas momsmässigt som arrendeavgift :rolleyes: och därav ska full moms utgå på samma sätt som för ett jaktarrende. //US

Publicerat

:rolleyes:;)

Tack för ett gott skratt ;)

Publicerat
Fallavgift i detta avseende betraktas momsmässigt som arrendeavgift :rolleyes: och därav ska full moms utgå på samma sätt som för ett jaktarrende. //US

Kanske det, men brukar det inte vara så att jakträttsinnehavaren står för älglicensen och då även betalar in till LST.

Om markägaren står för licensen så ska han ju "bara" betala in 650 för varje vuxen älg och varför ska han då lägga på momsen när han inte betalar det?

650:- är antagligen med moms eftersom personen som står för licensen inte är momspliktig ochsumman som LST kräver in är MED moms inte utan. 520+ moms känns ok i så fall.

/Lasse

Publicerat

Nu tror jag inte han pratar om pengarna till lst utan fällavgiften till markägaren.

ex i ett jaktlag jag jagar med på bolagsmark betalar vi ingen arrendeavgift men en hög fällavgift och denna betalas +moms

Andreas

Publicerat
Nu tror jag inte han pratar om pengarna till lst utan fällavgiften till markägaren.

ex i ett jaktlag jag jagar med på bolagsmark betalar vi ingen arrendeavgift men en hög fällavgift och denna betalas +moms

Andreas

:blush: Upps my bad :rolleyes:

Då blir det ju en helt annan sak.

Med eller utan moms beror ju på vad som är överenskommet. Samma lika så att säga.

/Lasse