Publicerat November 25, 200916 yr Är det rätt av markägaren att lägga på 25% moms på fallavgifterna? är inte momsen på mat 12% ??
Publicerat November 25, 200916 yr Skulle tro att älgen räknas som råvara och inte livsmedel därav olika momssatser..
Publicerat November 25, 200916 yr fällavgiften är inte mat... Det har du rätt i...fallavgift är ju ett ord...då borde ju momssatsen vara 6%...som bokmomsen, tidningar, och annat skrivet med ord..!
Publicerat November 25, 200916 yr Varför ska han lägga på moms överhuvudtaget? Det förstår jag inte. /Lasse
Publicerat November 25, 200916 yr Varför ska han lägga på moms överhuvudtaget?Det förstår jag inte. /Lasse ALL handel med privatpersoner momsbeläggs idag (iofs även handel med företag, men då har ju företaget viss möjlighet att dra av momsen)
Publicerat November 25, 200916 yr Är det rätt av markägaren att lägga på 25% moms på fallavgifterna? är inte momsen på mat 12% ?? Jag vet inte, men kan det bero på att han/hon är hemmansägare och då är dom momspliktiga??? Fråga SJF folk!
Publicerat November 25, 200916 yr Fallavgift i detta avseende betraktas momsmässigt som arrendeavgift och därav ska full moms utgå på samma sätt som för ett jaktarrende. //US
Publicerat November 25, 200916 yr Fallavgift i detta avseende betraktas momsmässigt som arrendeavgift och därav ska full moms utgå på samma sätt som för ett jaktarrende. //US Kanske det, men brukar det inte vara så att jakträttsinnehavaren står för älglicensen och då även betalar in till LST. Om markägaren står för licensen så ska han ju "bara" betala in 650 för varje vuxen älg och varför ska han då lägga på momsen när han inte betalar det? 650:- är antagligen med moms eftersom personen som står för licensen inte är momspliktig ochsumman som LST kräver in är MED moms inte utan. 520+ moms känns ok i så fall. /Lasse
Publicerat November 25, 200916 yr Nu tror jag inte han pratar om pengarna till lst utan fällavgiften till markägaren. ex i ett jaktlag jag jagar med på bolagsmark betalar vi ingen arrendeavgift men en hög fällavgift och denna betalas +moms Andreas
Publicerat November 25, 200916 yr Nu tror jag inte han pratar om pengarna till lst utan fällavgiften till markägaren.ex i ett jaktlag jag jagar med på bolagsmark betalar vi ingen arrendeavgift men en hög fällavgift och denna betalas +moms Andreas Upps my bad Då blir det ju en helt annan sak. Med eller utan moms beror ju på vad som är överenskommet. Samma lika så att säga. /Lasse