Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ställbar vinkel på bakkappa för olika skytteställningar?

Featured Replies

Publicerat

eftersom vi tar upp rekyl olika beroende på hur vår kropp är vinklad, så är det inte alltid optimalt med samma vinkel på bakkappan på bössan vid alla ställningar. Där en liggande skytt kanske vill ha en rak bakkappa eller kanske t.o.m. lite framåtlutande i överkant, kanske en sittande skytt vill ha en lätt bakåtlutande i överkant, bakkappa? Eller stående?

Ja har ni funderat på detta, att kunna ställa in vinkeln på bakkappan vid skytte? Eller "övertänker" jag nu? :P

Publicerat
eftersom vi tar upp rekyl olika beroende på hur vår kropp är vinklad, så är det inte alltid optimalt med samma vinkel på bakkappan på bössan vid alla ställningar. Där en liggande skytt kanske vill ha en rak bakkappa eller kanske t.o.m. lite framåtlutande i överkant, kanske en sittande skytt vill ha en lätt bakåtlutande i överkant, bakkappa? Eller stående?

Ja har ni funderat på detta, att kunna ställa in vinkeln på bakkappan vid skytte? Eller "övertänker" jag nu? :P

Pitchen vete fasen om jag vill kunna ändra på, men väl höjden.....

/T

Publicerat
  • Författare
Pitchen vete fasen om jag vill kunna ändra på, men väl höjden.....

/T

Du får gärna utveckla ditt svar lite, nu blev jag nyfniken =)

Jag tror för övrigt att en bakkappa med lätt framåtlutande överdel kan vara bra för att motverka pipstigning vid rekyl.

Publicerat

Jag tror för övrigt att en bakkappa med lätt framåtlutande överdel kan vara bra för att motverka pipstigning vid rekyl.

jag har en sådan liknande bakkappa på en bössa det motverkar inte pipstegring det gör höjden.

dock blir anläggningen bra när man skjuter ställning med rem.

så om du inte skjuter bana tror jag inte det är något att satsa på.

Publicerat

Jag funderar dock på att korta kolven på min kombi. Men kan inte riktigt bestämma mig för hur mycket.

Funderar på att ha en utbytbar distans beroende på klädsel. Har använt den från +30 till -30.

Och då gör klädseln faktiskt lite skillnad för lämplig kolvlängd...

Publicerat

Om du skjuter liggande: hur långt är det mellan ögat och axeln där kolven ska läggas an?

Om du skjuter stående: hur långt är det mellan ögat och axeln där kolven ska läggas an? Givet att du ska skjuta på ett delvis rörligt mål och inte konstrar med att dra upp axeln eller konstra på annat vis.....

Så inser man att anatomin ger att man måste flytta upp kolvkappan vid liggande eftersom man annars i princip får kolven armhålan, och omvänt skicka ned den vid stående när avståndet axel-öga är störst.

Att vinkeln - ibland kallad pitch - ger olika pipuppslag är i mina ögon inte sannolikt, däremot gör den skillnad i hur stor yta av kolvkappan som ligger an mot kroppen. Och den kan betyda en hel del för hur man uppfattar rekylen.

/T

Publicerat

Ja har ni funderat på detta, att kunna ställa in vinkeln på bakkappan vid skytte? Eller "övertänker" jag nu? <_<

Nu har jag försökt att va händig och ja lite tråkigt hade jag väl men iaf. är det nåt sånt här du tänker på?:P

mvh

bakkappa.bmp

Publicerat
  • Författare

Ja ungefär så... kanske med variation på själva designen ^_^