Publicerat November 25, 200916 yr ja jag blir med en 22magnum väldigt snart o satt o tittade på olika patroner som man skulle vilja köpa på sig. hitta en hel del om man säger så!! bygel jag har skaffat mig så inga superextrema långhåll de är frågan om. upp till 100m max 120m är tanken att skjutavstånden kommer bli med denna bössa. kulorna/patronerna jag funderar över är: 22 Mag 30gr HP Maxi-Mag+V 22 Mag 30gr HP Maxi-Mag TNT 22 Mag 40gr HP Maxi-Mag 22 Mag 40gr HS Maxi-Mag är det någon som har testat dom? mest sugen på TNT och Maxi-Mag+V, dom verkar ju ge rätt skaplig fart. dock vet man ju inte då 22magnum är känd för o va personliga som få när de gäller o gilla o ogilla olika patroner. men hur har ni som testat dom här funnit överlag att odm funkar. på upp till 100m på tavla och i vilt? tanken med bössan att den ska användas på kanin, hare, räv, grävling och diverse annat mindre. med andra ord inte mycket som är matvilt endast kanin och hare där. så bra död som möjligt gör med andra ord inget!. tacksam o hoppas på svar snart då de blir till o beställa snart är tanken mvh//Marcus
Publicerat November 25, 200916 yr Författare ursäkta min duma fråga men jag kan absolut inget om den här kalibern eller hur deras kulor "fungerar" i viltet så förklara gärna. mvh//Marcus
Publicerat November 25, 200916 yr ursäkta min duma fråga men jag kan absolut inget om den här kalibern eller hur deras kulor "fungerar" i viltet så förklara gärna.mvh//Marcus Sorry för dålig förklaring tidigare. http://www.jagareforbundet.se/Global/Juridik/1.pdf Kulan måste väga minst 39grain för att klassa in i klass 3. Att de lättare kulorna kanske fungerar utmärkt (eller inte) är en annan sak. Lätt att glömma bort men det är lika viktigt som att välja rätt patron för att den gamla 6,5:an verkligen skall vara klass1. MVH // Henrik
Publicerat November 25, 200916 yr Författare okej ja då är jag med i leken. får väl ta en 40gr:are. lika mycket vikt som mina kulor som jag skjuter i 222:an ju vad är det för skillnad på HS o HP kulorna som vägde 40gr? lr får söka lite på tillverkarens hemsida så hittar man ju säkert svaret. någon med något tips på bra jaktkula för vettig peng? har redan lite tips men skadar aldrig med fler!!
Publicerat November 25, 200916 yr okej ja då är jag med i leken. får väl ta en 40gr:are. lika mycket vikt som mina kulor som jag skjuter i 222:an ju vad är det för skillnad på HS o HP kulorna som vägde 40gr? lr får söka lite på tillverkarens hemsida så hittar man ju säkert svaret. någon med något tips på bra jaktkula för vettig peng? har redan lite tips men skadar aldrig med fler!! 22 Winchester Magnum Rimfire by CCI 22 WMR, HS Maxi Mag, (Per 50) CCI's mini mag ammunition is great for sports from small game hunting to casual plinking. CCI combined rimfire priming compound with select propellants so you get very little residue. Features: - Bullet Type: Lead Round Nose - Muzzle Energy: 312 ft lbs - Muzzle Velocity: 1875 fps _____ 22 Winchester Magnum Rimfire by CCI 22 WMR, HP Maxi Mag, (Per 50) CCI's mini mag ammunition is great for sports from small game hunting to casual plinking. CCI combined rimfire priming compound with select propellants so you get very little residue. Features: - Bullet Type: Jacketed Hollow Point - Muzzle Energy: 312 ft lbs - Muzzle Velocity: 1875 fps Specifications: - Caliber: 22 Winchester Magnum Rimfire - Bullet Weight: 40 GR - Rounds/box: 50 Rounds Per Box, 40 Boxes Per Case Mfg No: 0024 Manufacturer: CCI Hoppas det hjälper... Jag har bäst resultat med ett parti gamla Winchester x22MH JHP. Men "sämst" av 40 grainarna med samma fast bara HP. 30 grainarna med högre hastighet ger inga bra träffbilder. Men det är min bössa. Din kan vara annorlunda...
Publicerat November 25, 200916 yr Författare tackar. de verkar ju iaf ha samma funktion i stort sätt så. nuvarande ägaren har sagt att den skjuter bäst med maxi-mag eller om de va mini-mag?!? får titta igenom mailboxen igen imorgon o se vad som verkligen skrevs då min är en gammal bygel så misstänker jag att den lär strula mer med lätta kulor oxå faktiskt så. sålänge jag hittar någon som skjuter så bra som krävs för den jakten jag ska bedriva så är jag mer än nöjd! finns bara så många o testa innan man har hittat rätt