Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benstöd...!?

Featured Replies

Publicerat

Har en fundering angående benstöd. Tänkte hänga på ett par nu för kommande toppjakt, men även för lite banskytte och utprovning av kulor. Frågan är bara ...hur vet jag om bössan/kolven klarar av ett benstöd så att bössan inte börjar sprida kulorna som en gödselspridare? Vapnet är en Ruger M77 Hawkeye 308 w. Känns inte så kul att bara gå och köpa bestöd och sen visar det sig att vapnet inte fixar det! Man har ju hört att vissa kolvar och vapen inte går att skjuta vettigt med när de har benstöd. Vad tror ni?

Publicerat

Jag har då inte märkt nån skillnad med lr utan benstöd på träffbilderna, B) bara till å handla :P

Publicerat

Sämre träffbild tror jag inte att du får. Däremot kan du träfflägesförändringar när benstöden sitter på, provskjut därför med benstöden monterade för att se om träffläget ändras.

Publicerat
  • Författare

Ok, men som det låter verkar det alltså inte vara nå´t problem!? Då blir det att gå och köpa sig ett par innan helgen! Tack för hjälpen! Mvh/ C

Publicerat
Har en fundering angående benstöd. Tänkte hänga på ett par nu för kommande toppjakt, men även för lite banskytte och utprovning av kulor. Frågan är bara ...hur vet jag om bössan/kolven klarar av ett benstöd så att bössan inte börjar sprida kulorna som en gödselspridare? Vapnet är en Ruger M77 Hawkeye 308 w. Känns inte så kul att bara gå och köpa bestöd och sen visar det sig att vapnet inte fixar det! Man har ju hört att vissa kolvar och vapen inte går att skjuta vettigt med när de har benstöd. Vad tror ni?

Har en Ruger Hawkeye M77 all-weather 223 till toppfågeljakten. Jag har haft ett par harris benstöd monterade sedan dag 1 och med utmärkt resultat. Det funkar fint och jag är övertygad om att det kommer att funka på din bössa med!

post-1877-1259182762_thumb.jpg

Publicerat

Klart det funkar man talar mycket om att det är viktigt att stocken är styv för att fungera med benstöd, men tror inte det är så viktigt däremot bör man se till att pipan har rejäl frigång om stocken flexar. För jakt tycker jag Harris 9-13" är lämpliga sedan är tilt bra vid jakt speciellt då det inte är snö.

Publicerat

Jag hade ett par harris på min mannlicher helstock jag hade för något år sedan, det gick hur bra som helst, bara att du som sagt testar med och utan, samt i lite olika ställningar osv så du ser att det inte blir några träfflägesändringar. Risken finns ju alltid att det blir tryck så att pipan ligger i mot stocken i något läge och då kan man ju garanterat räkna med förändringar.

Köp du och njut av hur skönt det är att skjuta med ett par benstöd :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
. Risken finns ju alltid att det blir tryck så att pipan ligger i mot stocken i något läge och då kan man ju garanterat räkna med förändringar.

Köp du och njut av hur skönt det är att skjuta med ett par benstöd :(

Grejen är den....att denna bössa från fabrik är så att stocken trycker mot pipan och hört av flera att vissa modeller i "plast" ska vara så. Det var lite av den anledningen jag blev lite fundersam över hur det skulle funka. Men jag såg ju nu en här på forumet som hade likadan bössa som jag som haft bra resultat...dock i en annan kaliber. Men då verkar det ju lovande för mig åxå .....vill ju ha benstöd :ph34r::huh:

Publicerat

C-78: Du kommer att få räkna med ett ändrat träffläge när du skjuter liggande med benstöden, så är det bara eftersom du får en helt annan rekylupptagning.

Ett annat fenomen som jag har märkt med vapen som inte har friliggande pipa och skjuts från liggande med benstöd, är att precisionen kan bli otroligt dålig. Detta kan säkert bero på att vapnet hoppar i rekylen och pipan får sig en kyss från benstöden via förstocken.

Men om du är osäker så får du gärna komma förbi mig och låna mina benstöd och testa innan du köper ett par egna.

//Simon

Publicerat
  • Författare

Såja! Det blev ett par Versa Pod 2 som får prova tjänstgöra med Rugern. Funkar det så funkar det och skulle det visa sig bli katastrofala träffbilder ( vilket jag betvivlar ) så har jag då fått prova ett par på denna bössa iaf. Nu är det bara iväg på banan och testa. Tack för era tips och tankar. Mvh / C

Publicerat

Har du varit på skjutbanan än? 

Publicerat

Bra att jag blev påmind, jag var ju också på väg att köpa benstöd! :rolleyes:

En fråga kvarstår dock, vilken längd ska man ha? 6-9" eller 9-13"..

Det jag tänker är att 9-13" kan ju bli lite långa, så att man måste lyfta överkroppen från marken och tappar hela meningen med benstödet. Samtidigt kan ju 6-9" vara lite för korta så att man inte kommer över gräs/stubb/mög och måste ta sig till en höjd så fort man ska skjuta nåt. Vad har ni för erfarenheter?

Publicerat

Jag har samma fråga... Vad jag läst mig till på forumet verkar det vara 9-13" som passar bäst för jakt.(?)

Har fått indikationer på att tomten har ett par till mig i sin säck :angry:

Publicerat

jag har 13"-28" på mina bipods så dom tillåter att man sitter upp med stöd tyvärr så hade jag nog sett att dom hade varit 9"-30" ist

Publicerat

När jag sköt med benstöd på min Carl-Gustaf 2000 så fick jag en förflyttad träffbild med 10-15 cm. Den pipan var visserligen helt friliggande men inte med så stor marginal. Särskilt vid hårt underlag sviktade förmodligen stocken såpass att pipan påverkades.

Har nu benstöd på min LTR och där ändras inget träffläge oavsett hur jag tar stöd; bänk med sandsäck, bänk med benstöd, liggande med benstöd, stöd mot tornkant; allt träffar på samma ställe.

Jag har 9-13" vilket förmodligen är den bästa kompromissen för jakt och skytte. 6-9" är bra på bana då man kommer ner lite ytterligare och jag funderar på att komplettera med ett par sådana. Hade tidigare de som fungerar även sittande men tyckte det lägsta läget blev för högt för att skjuta i bänk.

• 3 weeks later...
Publicerat

Inget lätt svar finns på denna fråga.

Nästan oavsett vilken bössa jag använder har jag fått en träfflägesförändring beroende på om jag ligger med säckar långt fram kontra långt bak, sitter jag eller ligger blir resultatet samma (alltså olika) inte mycket men ändå en träfflägesförändring.

För liggande skytte föredrar jag så korta som möjligt.

Mvh

Patrick