Publicerat November 26, 200916 yr Hej Har en fråga som bör vara enkel :-) Jag söker någonstans att träna min hund. Jag bor utanför Halmstad och kan inte hitta någon grythundsklubb på http://www.grythundklubben.se/lokalklubbar/smgk/Default.aspx i Halland. Någon som vet vart jag ska vända mig? Eller någon som har ett konstgryt som man kan få leka i? Har en ettårigt Jack Russel tik, som jag vill ha till att fungera bra. Tacksam för alla svar. Dennis
Publicerat November 26, 200916 yr Ring skånes ordf. där får du säkert ett svar om vart närmsta provgryt ligger. Lycka till med vovven
Publicerat November 26, 200916 yr Du får vara lite norrländsk o köra lite i bil : ) Du har väl ca 10 mil till Fredskogs nya anläggning (Skånes Grythundklubb) /Micke
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Du får vara lite norrländsk o köra lite i bil : ) Du har väl ca 10 mil till Fredskogs nya anläggning (Skånes Grythundklubb)/Micke Tack. Ja ok. Klart jag gärna kör bil. 10 mil är ingen sträcka för att träna... TACK!
Publicerat November 26, 200916 yr En nackdel kan vara att dom kanske inte bedriver träning i konstgryteten under vinter halvåret. Jag skulle inte vara allt för rädd för att börja jaga direkt i naturgryt med en valp.Om hunden är mogen så. Dock kan det vara svårt att meritera i konstgryt efter att man börjat jaga i naturgryt. Min JRT skäller inte längre när det är ett galler i mellan han och grävligen.
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Jag skulle inte vara allt för rädd för att börja jaga direkt i naturgryt med en valp.Om hunden är mogen så. Det är ju det jag skulle vilja kolla av innan helst, men du kanske har rätt, man är kanske för feg som ägare. Tack för din syn på det.
Publicerat November 26, 200916 yr Ingen grytklubb kör ju träningar under vintern. Men det finns ju många saker du kan pröva själv först, hur funkar den på skinn? Kryper den i trånga gångar? etc. Många unghundar som kommer första gångerna är väldigt osäkra bara på att krypa in i ett mörkt hål. /Micke
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Ingen grytklubb kör ju träningar under vintern.Men det finns ju många saker du kan pröva själv först, hur funkar den på skinn? Kryper den i trånga gångar? etc. Många unghundar som kommer första gångerna är väldigt osäkra bara på att krypa in i ett mörkt hål. /Micke På skinn funkar hon bra, kampar gärna, sliter och rycker. Trånga och mörka gånger är heller inget problem, hon undersöker gärna alla hål hon hittar.
Publicerat November 26, 200916 yr Har varit i din sits. Tror grytträningen gjorde mer för mig än vad det gjorde för hunden =) Men så är det för dom flesta som är nya på gryt jakt skulle jag tro. Man hör mycket styggt om skadade hunar mm av folk som antagligen alldrig ens medverkat vid gryt jakt. Annars om du vill ha tips mm hur du jagar in hunden i naturgryt så kan vi nog hjälpa dig. kanske till och med någon som bor nära dig som kan komma och visa hur det skall gå till. Är det räv eller grävling du planerar å jaga? Jag skulle rekomendera att köra på båda från början.
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Har varit i din sits. Tror grytträningen gjorde mer för mig än vad det gjorde för hunden =) Men så är det för dom flesta som är nya på gryt jakt skulle jag tro. Man hör mycket styggt om skadade hunar mm av folk som antagligen alldrig ens medverkat vid gryt jakt. Annars om du vill ha tips mm hur du jagar in hunden i naturgryt så kan vi nog hjälpa dig. kanske till och med någon som bor nära dig som kan komma och visa hur det skall gå till. Är det räv eller grävling du planerar å jaga? Jag skulle rekomendera att köra på båda från början. Jag kör gärna i naturgryt, och jag kör gärna på både räv och grävling. Skulle vara otroligt tacksam för att tips om det, kan jag även få hjälp av någon på plats, så skulle jag bli otroligt glad. Jag finns på 0733228200
Publicerat November 30, 200916 yr Författare Lite uppdatering: Vill bara meddela att jag i denna helgen har haft lillhunden i flera gryt. Hon rör sig bra och nyfiket. Har släppt i tre gryt... Tyvärr har där inte varit något inne... *Vad vi vet* Men hon har gått ner i en öppning och upp i nån annan, så vi tror att de varit tomt. Skulle vara otroligt tacksam, om någon som vet med sig att det har ett aktivt gryt, ville låta henne prova :-)
Publicerat November 30, 200916 yr Bra jobbat! Regel nummer ett är att lite på hunden, ge hunden tid vid gryten och visar hon inget större intresse så är det tomt. Du kommer märka att om det är nått inne kommer hon bli mycket "hetare". Du skall veta att det går ofta Många tomma gryt på varje kontakt man har med hunden. Något du skall passa på med redan nu i början att pass röj runt gryten. Det ger stora fördelar inför den dagen du har en räv som ligger inne. Jag kan ibland lägga flera timmar att pass röja runt ett gryt. En röjkniv är ett bra verktyg i gryt utrustningen. Mer saker som kan behövar är spade, gärna även en eller två fällbara spadar, yxa (till rötter), kofot (till sten), sekatör (små rötter), spett. En stor del av grytjakten är även att efterforska vart det finns gryt. Man får förhöra sig hos gammla rävjägare mm och hittar man eller får nys om ett gryt på granmarken så får man nästan vara så fräck att man ringer och frågar om man kan få jaga i gryten.
Publicerat November 30, 200916 yr Författare Bra jobbat! Regel nummer ett är att lite på hunden, ge hunden tid vid gryten och visar hon inget större intresse så är det tomt. Du kommer märka att om det är nått inne kommer hon bli mycket "hetare". Du skall veta att det går ofta Många tomma gryt på varje kontakt man har med hunden. Något du skall passa på med redan nu i början att pass röj runt gryten. Det ger stora fördelar inför den dagen du har en räv som ligger inne. Jag kan ibland lägga flera timmar att pass röja runt ett gryt. En röjkniv är ett bra verktyg i gryt utrustningen. Mer saker som kan behövar är spade, gärna även en eller två fällbara spadar, yxa (till rötter), kofot (till sten), sekatör (små rötter), spett. En stor del av grytjakten är även att efterforska vart det finns gryt. Man får förhöra sig hos gammla rävjägare mm och hittar man eller får nys om ett gryt på granmarken så får man nästan vara så fräck att man ringer och frågar om man kan få jaga i gryten. Hej Ja, det har man ju förstått. Jag har haft en hund tidigare som jag hade i gryt, men tog över den som vuxen så jag har inte hållt på med injagningen på det här viset... vill ju inte pressa den nya. Tänkte jag skulle använda mig av lite levande fångstfällor för att försöka primera jobbet, vet inte om detta är bra... Någon som har erfarenhet av detta? Tack för tipset kring passröjningen, kan tänka mig att man ångrar sig den dagen första räven kommer om man inte gjort det När det gäller att få till gryt så verkar det som människor i allmänhet tycker det är ok att man släpper i deras gryt. Inte direkt svårt att få till försök, men som du säger: Det går många tomma gryt på ett med vilt i.
Publicerat November 30, 200916 yr Fångad räv eller grävling vet jag inget om. känns lite konstlat, men all prägling skall man ju se som bra. Men min egna uppfattning (tro) är att det bästa är nog att hunden lär sig på riktigt. Dock utan stess eller krav. Ha som mål att ha en grävling eller räv kontakt denna sessongen så du kan utvärdera hundens arbete efter det. Funkar hunden så är det bara att köra. Annars kanske hon behöver mogna lite till...
Publicerat November 30, 200916 yr Vi har testat en hel del unghundar på grävling i fälla/bur - väldigt bra träning! /Micke
Publicerat November 30, 200916 yr Författare Vi har testat en hel del unghundar på grävling i fälla/bur - väldigt bra träning!/Micke Verkar svårt att få fått i någon så här års bara.
Publicerat December 1, 200916 yr Verkar svårt att få fått i någon så här års bara. Ja jag skulle tro det är bra mycket lättare att hitta en i gryt än att ta en i fälla nu, men försöka skadar kanske inte
Publicerat December 13, 200916 yr Författare Då har min lilla terrier haft sin första grävlingskontakt... Hon gjorde att bra jobb, tyvärr fick jag inte skjuta den. Hon började jobba lite som en sprängare och kom upp ur grytet med jämna mellanrum, men efter ca 30 minuter kom hon ihop med grävlingen och sedan jobbade hon i över två timmar... Grävlingens utfall taggade henne kan man säga Men till slut kom hon upp ur grytet och jag kunde koppla henne. Jag väntade på grävlingen i 30 minuter... men tyvärr får den klara sig en stund till.
Publicerat December 13, 200916 yr Då har min lilla terrier haft sin första grävlingskontakt... Hon gjorde att bra jobb, tyvärr fick jag inte skjuta den.Hon började jobba lite som en sprängare och kom upp ur grytet med jämna mellanrum, men efter ca 30 minuter kom hon ihop med grävlingen och sedan jobbade hon i över två timmar... Grävlingens utfall taggade henne kan man säga Men till slut kom hon upp ur grytet och jag kunde koppla henne. Jag väntade på grävlingen i 30 minuter... men tyvärr får den klara sig en stund till. Hann du inte gräva dej ner? /M
Publicerat December 14, 200916 yr Författare Hann du inte gräva dej ner?/M Hej. Jo faktiskt, det var bara ca en meter djupt gryt, men mitt under en gran så det var fullt med rötter, och jag hade bara med mig min spade, allt annat låg i bilen... Det var dock i det grävda hålet hunden kom upp och oxå där jag väntade på grävlingen. Men som sagt 30 minuter utan en enda reaktion, sen gav jag upp. ska åka och ta den en annan dag!
Publicerat December 14, 200916 yr Härligt! Grattulerar! Fin fint att det börjar ta sig! Nu har du fått kvitto på att hunden "funkar"! Då är det bara att köra vidare ! ett tips är att skaffa en riktigt bra ryggsäck till all utrustning.Då kan man få med sig allt själv om det skulle behövas. I min ryggsäck finns två KLAS spadar, kofot, yxa, röjkniv, sekatör,en liten vikbar såg, 2 ficklampor och extra batteri till ficklampor och pejlar.