Publicerat November 26, 200916 yr hej på er, jag har en böjelse för att ta fram jaktkulor i blylegeringar då detta är ett extremt inspirerande ämne. från början har jag utgått från Peters väl avvägda övningsladdning med 50 gr norma 200 med std th. och 350 gr saeco FNGC (flat nose gas check design) denna kombination är ytterst välskjutande som allt peter släpper ifrån sig Jag har gått vidare och genom tester kommit fram till att 51 gr och i övrigt som ovan är optimalt för mig då kulan är tillräckligt snabb för att komma ur pipan innan rekylen lyfter mynningen och denna laddning samlar ihop träffarna något jmf med 50 gr krut. detta är som flera redan vet väldigt beroende på skytten och mindre på vapnet. Big bore är ett nytt kapitel för mig där det är än viktigare att göra samtliga saker likadant varje gång man klämmer av, ex: trycket mot axel, kroppsställning, spänna eller inte spänna axeln... detta i kombination med min framtagna laddning. så, för mig är det just nu 51 gr norma 200 som ger finfin prestanda. Då klev jag över på legeringsfrågan, ytterligare ett nytt kapitel. det jag läst mig till är att över 1500 fot/s så går det inte med rent bly längre utan man måste legera. då kan man antingen använda balansviktbly, isotopbly, rent bly+ tenn eller stilmetall (från tryckeriutr.) jag har gratis isotopbly så ni kan gissa vad jag tog Nå, isotopbly är återvinningsbly och håller ca 10,2 BHN i hårdhet och fattigt på tenn. detta bly fungerar bra att gjuta med för .30 kalibrar och liknande men inte .458, det flyter inte ut i formen som det ska. jag har skjutit med det ett tag och trots risiga kulor förlåter min marlin mig och levererar bra träffbild på 80-100m, vilket borgar för kvalitet på bössan. en kula i olegerat isotopbly backat med 50 gr N200 ser ut så här efter att ha skjutits in i tidningar på 30 meter Blöta tidningar är ett för hårt medium för att visa mjukvävnadsexpansion (vad än tokiga finnar tror). vad man kan visa är att kulan håller ihop och studera HUR den expanderar. Detta prov visar att kulan håller samman men att blyet knäcks av då belastningen blir stor, den förlorar i diameter och vikt. en typisk "noslereffekt". som steg två har jag nu legerat mitt isotopbly med tenn, ca 3% och fått en väldigt mycket bättre utfyllnad i gjutningen. Test går alltid före teori så jag lossade ett skott in i tidningar imorse för att vara säker på att jag inte gjort något dumt inför helgens grisjakt. laddningen var 51 gr N200 bakom en saeco 350 gr fngc med std th. BHN 11.6 dvs hårdare. på bilden är det hitersta kulan, ggamla kulan ovan i mitten och en nosler part. 150 gr som referens längst bort. Slutsats: jag har ändrat 2 parametrar - legering och hastighet. legerade kulan har expanderat mer och inte gått sönder i samma omfattning. detta TROR jag beror på farten och segheten i legeringen. detta är bra! ökade farten säkerställer MER expansion och kulan håller samman bättre, se baksidan på den så förstår ni hur jag menar. nya kulan kavlar upp sig bättre. jag tror mer på denna kula för svensk jakt än min förra. vad tror ni? Kalle
Publicerat November 26, 200916 yr Författare jag kollade noga på de olika sårkanalerna med. Den gamla blykulan gör ett runt stanshål och här får man in 2-3 fingrar i sårkanalen som är ca 50 cm djup. i nya tennkulan får sårkanalen en expansion i pappret direkt efter träff till ca 70mm stor kavitet som sedan smalnar av till expanderad diameter efter 30 cm, och penetrationen var ca 60 cm i tidningarna. alltså, de uppför sig oerhört olika i min mening. fasiken, jag kände mig precis lite stolt faktiskt kalle
Publicerat November 26, 200916 yr Karl "the lead Guru on JS" Erkän nu att det sitter en mycket nöjd liten forskare inne i dig som samtidigt är det som får mig att beslås av beundran för dina eskapader varje gång du tar dig för att meddela om dem. Booniehatten av för dig. /Christian
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Karl "the lead Guru on JS" Erkän nu att det sitter en mycket nöjd liten forskare inne i dig som samtidigt är det som får mig att beslås av beundran för dina eskapader varje gång du tar dig för att meddela om dem. Booniehatten av för dig. /Christian taaack! visst sitter den lille envetne forskaren på axeln och nickar nöjt. Det är jäkligt intressant det här, jag är nog smått besatt tror jag. det kommer mer rapporter för jag har lyckats med 8x57js kulan med, fått upp den i ofantlig hastighet tror jag. men ska sammanställa det bättre
Publicerat November 27, 200916 yr Författare jag har funderat mera.... jag måste kommit upp över en gräns där det händer våldsamma saker vid träff. sårkaviteten såg ut som en från en råtrimmad 30-06:a. man kan se hur kulan går in i första tidningen med ett litet hål, nästa tidning inget speciellt, sedan i nummer tre kan man trä igenom en femma. därefter kan man trycka dit en petflaska 1,5 l. kaviteten passar en pepsi max om man stoppar korken till ingångshålet. sedan avtar det efter typ 20-25 cm. Det kan seriöst talat vara för bra effekt, men jag ska prova den iaf. jag röstade moderat förra gången, dock kan jag helt opolitiskt konstatera att jag missade inte renfält på en framsida på DN, han hade oturen att vara främst jag kom på det efteråt och jag tänker rösta på honom nästa gång med tror jag han tog den som en man, vek inte undan kalle
Publicerat December 1, 200916 yr Författare jag fick inte använt någon av skotten jag gjorde för gris/älgjakt. så det verkar då läpligt att börja kolla på vilka krutvikter som ger bästa grupperingen då jag redan viktseparerat kulorna och de är väldigt jämna. tänker mig göra testerna på 50 m då jag ser för dåligt på 80m med min 2,5x bushnell.
Publicerat December 28, 200916 yr Författare nu har jag provat kulan på vilt och min skräck att den skulle smetas ut eller gå sönder är inte befogad. den larmar igenom hjorten utan att öppna sig jättemycket eller gå sönder. Den fortsatte i backen mer än jag orkade gräva så tål den stenig morän så kommer den inte falera i en älg/gris heller. det som jag lärde mig av helgens skytte är att det kommer ut saker på andra sidan som definitivt helt säkert berättar om jag träffat eller inte. i luften ser man päls i vinden vid träff och flatnosen gör att hålet på ingång är större än utgång. det är helt klart lönt att använda tenn för att få bättre utfyllnad, det som sägs om att de är för mjuka/sega för älg är enl min mening mycket snack och lite kunskap. 49/51 gr N200 krut med mag th/std th är likvärdiga laddningar. i min 20" pipa hinner 51 gr brinna ut helt innan mynning så knallen blir moderat jmf med 53 gr. det här med mantlat i denna kaliber är totalt meningslöst. den funkar som hardcast, det är inte expansionen som säkerställer död utan hydrauliska effekten vid anslag med flatnos. detta stämmer fint för 30-30 med. jag TROR inte man behöver expansion om man bara petar upp farten till 630m/s och har en fet flatnos, då får man en "smack-effekt". tavlan visade 16mm spridning på tre skott och 50m
Publicerat December 29, 200916 yr nu har jag provat kulan på vilt och min skräck att den skulle smetas ut eller gå sönder är inte befogad. den larmar igenom hjorten utan att öppna sig jättemycket eller gå sönder. Den fortsatte i backen mer än jag orkade gräva så tål den stenig morän så kommer den inte falera i en älg/gris heller. det som jag lärde mig av helgens skytte är att det kommer ut saker på andra sidan som definitivt helt säkert berättar om jag träffat eller inte. i luften ser man päls i vinden vid träff och flatnosen gör att hålet på ingång är större än utgång. det är helt klart lönt att använda tenn för att få bättre utfyllnad, det som sägs om att de är för mjuka/sega för älg är enl min mening mycket snack och lite kunskap. 49/51 gr N200 krut med mag th/std th är likvärdiga laddningar. i min 20" pipa hinner 51 gr brinna ut helt innan mynning så knallen blir moderat jmf med 53 gr. det här med mantlat i denna kaliber är totalt meningslöst. den funkar som hardcast, det är inte expansionen som säkerställer död utan hydrauliska effekten vid anslag med flatnos. detta stämmer fint för 30-30 med. jag TROR inte man behöver expansion om man bara petar upp farten till 630m/s och har en fet flatnos, då får man en "smack-effekt". tavlan visade 16mm spridning på tre skott och 50m Samma teorier har jag haft länge, men har för lite praktisk erfarenhet ännu, ( läs fällda vilt) för att våga bita mig fast i den i en diskution, men det du skriver i denna tråd får mig mer och mer att tro att det är rätt.
Publicerat Mars 31, 201016 yr ungefär vad jag har skrivit under många år själv ska jag testa med min 3030 och mimek 170grs kulan mvh, samme
Publicerat Mars 31, 201016 yr Författare ungefär vad jag har skrivit under många årsjälv ska jag testa med min 3030 och mimek 170grs kulan mvh, samme ja det är säkert så, problemet är att vi inte har ett ställe här på jaktsnack där informationen finns samlad, har sagt det 100 ggr att en subarea för gjutning under kulor hade varit användbart. är det mimek bed den riktigt breda nosen? jag har den också och har gjort tester på tidningar med den. kolla gärna efter expansionstesterna jag gjorde då den verkligen var brutal. den bör nog vara hard cast om man skjuter vilt men det ar en gissning. /Kalle
Publicerat April 1, 201016 yr ja det är säkert så, problemet är att vi inte har ett ställe här på jaktsnack där informationen finns samlad, har sagt det 100 ggr att en subarea för gjutning under kulor hade varit användbart.är det mimek bed den riktigt breda nosen? jag har den också och har gjort tester på tidningar med den. kolla gärna efter expansionstesterna jag gjorde då den verkligen var brutal. den bör nog vara hard cast om man skjuter vilt men det ar en gissning. /Kalle Hej, mina kulor gör jag av balansvikter, och tillsätter lite tenn för utflytets skull har inte skjutit några djur med den ännu, därimot har jag testat med 45-70 och bly och den går bättre än mantlat ( har upprepat det som en pappergojja på speed en kula som gjuts av balansvikter blir grym, jag har block till 45an i vikterna: 540grs 405, 350. till 444 an :300grs, 350grs och tillgång till 400grs till nämda kaliber farten ska ligga på 600-650m/s för en bra effekt i viltet eller högra men då blir ju effekten liet annorlunda mer åt sprängning hållet prova att blanda in 50/50 med balansvikter till ditt mjukare bly så går det nog bättre mvh, samme
Publicerat April 28, 201016 yr Författare Hej, har inte skjutit några djur med den ännu, därimot har jag testat med 45-70 och bly och den går bättre än mantlat ( har upprepat det som en pappergojja på speed Jag har fått tag på en hemmaritad rackare nu med 9mm flatnos. om denne skjuter blir det en superb drevjaktkula. den väger 417 gr och repeterar fint. mina erfarenheter är ringa av mantlat i 45/70. men jag tycker trycket drar iväg med tex a-frame. det blir mindre tryck med blykula <=> mindre friktion ?? vi ska även prova en spitzer till elektronikälgen på 405 gr, men denne går inte att crimpa, crimpen hamnar på ogivialen så jag funderar på N201 och compressed load 105% 95% förbränning vilket bör duga.
Publicerat April 28, 201016 yr Nu när jag krängt av 444:an så blir kulgjutandet inte lika priorterat längre, men jag kommer ändå att börja gjuta till 44-revolvern vad det lider. Funderar på hur det funkar med gjutna kulor i 375 och 308? Vad är maxhastighet för en 308-kula för att undvika att kulan blyar ner loppet? Hade ju varit oerhört smutt att kunna gjuta snorbilliga övningskulor i 375 och 308...
Publicerat April 28, 201016 yr Författare Nu när jag krängt av 444:an så blir kulgjutandet inte lika priorterat längre, men jag kommer ändå att börja gjuta till 44-revolvern vad det lider.Funderar på hur det funkar med gjutna kulor i 375 och 308? Vad är maxhastighet för en 308-kula för att undvika att kulan blyar ner loppet? Hade ju varit oerhört smutt att kunna gjuta snorbilliga övningskulor i 375 och 308... 375 är inga prob, det gör amrisarna på löpande band, har en polare som gör det och kan fråga vad som går fint. 308 är heller inget prob, jag har formar för den kalibern, 175 gr gc och det är en riktig torped. har flatnosar i 115 gr, 150 gr med. ska förmodligen själv göra likadant kanske...
Publicerat April 28, 201016 yr Ok, låter bra Behöver få tummen ur och gärna få en crash course i kulgjutning vad det lider. Just nu är det en massa frågetecken men jag misstänker att det är lika "simpelt" som handladdning, dvs när man väl börjat så är det inte så komplicerat längre.
Publicerat April 29, 201016 yr 375 är inga prob, det gör amrisarna på löpande band, har en polare som gör det och kan fråga vad som går fint.308 är heller inget prob, jag har formar för den kalibern, 175 gr gc och det är en riktig torped. har flatnosar i 115 gr, 150 gr med. ska förmodligen själv göra likadant kanske... Har själv länge närt en dröm om att gjuta till 375an, vilka kulvikter rekomenderas? går det att få hyffsad samskjutning med vanliga ammon? men det är väl som vanligt en fråga om hur man laddar antar jag. Skulle gärna gå en nybörjarkurs i ämnet om det anordnades någonstans!
Publicerat April 29, 201016 yr Författare Har själv länge närt en dröm om att gjuta till 375an, vilka kulvikter rekomenderas? går det att få hyffsad samskjutning med vanliga ammon? men det är väl som vanligt en fråga om hur man laddar antar jag. Skulle gärna gå en nybörjarkurs i ämnet om det anordnades någonstans! jag håller på att ta reda på detta och återkommer när jag vet. ang nybörjarkurs så beror det på var du bor K