Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gjuten kula för höga hastigheter i kal .323

Featured Replies

Publicerat

hej igen,

jag har gjort tester och fått fram en kula till 8x57js som fungerar i för bly väldigt höga hastigheter.

kulan är gjuten ur ett lyman 323470 dubbelkavitetsblock som ger en kula på 165 gr. som ni kan se på bilden nedan är kulan försedd med många smörjriller för att klara höga hastigheter, en sk Guy Loverin design.

själva kulan är taperad, dvs .321 i nosdrivbandet och .323 i drivbandet före gas checken, detta gör den till en sk bore rider i fronten och en groove rider i botten.

min pipa har visat sig vara en js som i mynningen är .321. dock inte i början av loppet. detta gör att kulan kalibreras om i loppet på väg ut och detta medförde seriösa beskymmer med avblyning i pipan för normala kuldesigner.

så efter att ha frågat runt beställde jag ett block från usa och började testa.

jag gjuter dem ur så tennfritt bly som möjligt för att via härdning få en så hård kula som möjligt. man får ösa av grytan på det tenn som flyter upp och ge fan i att flussa smältan.

sagt och gjort.

post-3288-1259246308_thumb.jpg

före härdning har kulan 10.4 BHN och efter 31.1 BHN. med andra ord stenhård!

härdning görs genom uppvärmning i ugn på 230 grader i en timme och sedan direkt i vattenbad.

efter att i fettpressen fyllt även crimprillen med fett så sätts kulan bakom 40 gr N200 vilket är rejält mycket krut bakom en blykula i denna kalibern.

efter sättning av kulan doppas nosen i flytande liquid alox som extra smörja då detta är kritiskt.

tester har visat ett flertal gånger en spridning på ca 50-80mm på 50m och 5 skott med öppna rm. om jag får gissa så håller kulan förmodligen en hastighet av runt 780-800 m/s men jag har inte klockat, ingen blowby heller. jag har inga blybeskymmer öht.

jag har upptäckt att dessa kulor har en vansinnig penetration, ca 1-1.2m vått tidningspapper, dvs dubbelt min exp 45/70 kula.

/jag tror mitt recept kan fungera för andra problemkalibrar typ 222rem och liknande som behöver bra med fart.

/Kalle

• 4 months later...
Publicerat
hej igen,

jag har gjort tester och fått fram en kula till 8x57js som fungerar i för bly väldigt höga hastigheter.

kulan är gjuten ur ett lyman 323470 dubbelkavitetsblock som ger en kula på 165 gr. som ni kan se på bilden nedan är kulan försedd med många smörjriller för att klara höga hastigheter, en sk Guy Loverin design.

själva kulan är taperad, dvs .321 i nosdrivbandet och .323 i drivbandet före gas checken, detta gör den till en sk bore rider i fronten och en groove rider i botten.

min pipa har visat sig vara en js som i mynningen är .321. dock inte i början av loppet. detta gör att kulan kalibreras om i loppet på väg ut och detta medförde seriösa beskymmer med avblyning i pipan för normala kuldesigner.

så efter att ha frågat runt beställde jag ett block från usa och började testa.

jag gjuter dem ur så tennfritt bly som möjligt för att via härdning få en så hård kula som möjligt. man får ösa av grytan på det tenn som flyter upp och ge fan i att flussa smältan.

sagt och gjort.

post-3288-1259246308_thumb.jpg

före härdning har kulan 10.4 BHN och efter 31.1 BHN. med andra ord stenhård!

härdning görs genom uppvärmning i ugn på 230 grader i en timme och sedan direkt i vattenbad.

efter att i fettpressen fyllt även crimprillen med fett så sätts kulan bakom 40 gr N200 vilket är rejält mycket krut bakom en blykula i denna kalibern.

efter sättning av kulan doppas nosen i flytande liquid alox som extra smörja då detta är kritiskt.

tester har visat ett flertal gånger en spridning på ca 50-80mm på 50m och 5 skott med öppna rm. om jag får gissa så håller kulan förmodligen en hastighet av runt 780-800 m/s men jag har inte klockat, ingen blowby heller. jag har inga blybeskymmer öht.

jag har upptäckt att dessa kulor har en vansinnig penetration, ca 1-1.2m vått tidningspapper, dvs dubbelt min exp 45/70 kula.

/jag tror mitt recept kan fungera för andra problemkalibrar typ 222rem och liknande som behöver bra med fart.

/Kalle

Hej kalle,

jag har kört med stilmetall med liten tillsats balans vikt för att inte få en kula som spricker

det ska gå att skjuta upp till 900ms och det får duga

MEN DET ÄR INTE POLITISKT RÄTT!!!!!!!!!!!

men jag fortsätter som vanligt

samme

• 1 month later...
Publicerat

Väcker liv i tråden.

Jag får väl dela med mej lite till forumet oxå.

Jag har använt Saeco 190 grains rundnos nu i drygt 2 år på elektronälgen.

Jag kör med balanvikter som legering, hårdhet ~14BHn

Jag kalibrerar och sätter gascheck med ett LEE kalibreringsverktyg uppslipat från .323 till .324.

Därefter ungnshärdning på vedertaget sätt. Hårdheten på kulen efter 48 timmar är 30-32 BHn.

Jag smörjer kulorna som bara har en bred fettrill i en fettpress med ett Lyman .325 verktyg, Dvs verktyget rör inte kulan det applicerar bara fettet som är NRA 50/50 ALOX lube av det märket jag har tillgängligt för tillfället. Jag har inte märkt någon skillnad på RCBS, LYMAN eller LEE.

Laddning sker med krutvikter som är normala för mantlade kulor.

Eftersom nosen på kulan är större än en borerider men ändå inte en äkta grooverider får jag den fruktade blystjärnan vid mynningen. Jag har löst detta genom att doppa nosen på kulan i utblandad LEE liquid alox efter laddning. Efter 12 timmar är ytan helt torr och jag har inga tecken på blyning vare sig i lopp eller på mynningen.

När jag gjorde expansionstest på denna kulan i trä var expansionen noll. Kulan blev bara något mindre i diameter. Den var dessutom extremt kursstabil och välte endast de sista 5 cm. Jag sköt även 196 grains helmantel men dessa började tumla direkt och försvann ut ur testmediet på sidan, ingen återfanns.

//Blyström

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

jag har börjat doppa min spets på liknande sätt. min bössa har blyat en hel del tidigare som sagt men nu verkar det som att den låter bli helt o hållet. den skjuter dessutom bra! jag skulle gissa att den håller 50mm på 80m eller liknande. den flänger iväg i rätt bra fart dessutom ;)