Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gör man med icke "matvilt"?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag är en nybörjarjägare utan egentliga kontakter, så där ställer ja mina frågor här.

Vad gör man med vilt som inte är "matvilt"? Räv kråkor mm.

Jag förstår att skinnet på räv kan man ta hand om men vad händer med köttet?

Hoppas jag inte framstår som dum nu :)

/Björn

Publicerat

sätt köttet på en åtel och skjut mer rävar/kråkor :)

Publicerat

En bra fråga tycker jag, rävskrottet lämnar lämpligast i i skogen på undanskymd plats så går det tillbaka i kretsloppet via andra rävar och fåglar.

Jagar man över åtel så kan man lämna skrottet på åteln helt enkelt.

Kråkor, måsar, mfl fåglar kan man försöka få iväg till någon hundklubb edyl som tränar hundar i apportering, annars gör man som i med räven.

Det viktigaste är att man respekterar andra som vistas i skog och mark och inte slänger avlivat vilt hur som helst, det är inte alla som har förståelse för hur jakten fungerar (eller naturen heller för den delen).

Man kan naturligtvis gräva ner kropparna också om man vill det, själv tycker jag det är bättre att det får återgå så enkelt som möjligt.

Publicerat

Jag är noga med att inte lämna tex grävlingar och rävar i skogen eftersom de är bärare av trikiner och om vildsvinen äter av kadaverna så riskerar de att få trikiner. Allt avfall följer med hem

/Håkan Hansson

Publicerat

Fan knepigt detta!

Räv och grävling, flådda eller ej.. borde man rimligen inte gräva ned dem? De borde vara hyfsat konterminerade med bly.. såvitt jag fattat det så lär ju däggdjuren fixa det men fåglarna som petar i sig det lär inte må så himla bra.

Fågeln som jag skjuter går till 99% till hundträning, vad de sedan gör med viltet har jag inte en susning om.

Mvh!

Publicerat

Samma lika med allt vad slaktavfall heter.

Hudar huvud kövar m,m

Vad gör ni med det?

/Lasse

Publicerat

Läste en skojig bok, Jägarfruns kokbok från 30-talet nå'n gång tror jag, enligt den så var i princip allt matvilt och allt på djuret gick att äta... Det fanns bl.a grävlingsrecept, recept på fylld småbäver och mulsylta! OK, kanske inte något vi har lust att äta idag så kanske att skadeviltet hellre får gå åter i det naturliga kretsloppet.

Publicerat

Vilt som ej tas om hand om eller slaktavfall med blyhagel kvar i kroppen ser jag till att det antingen bränns eller grävs ner.

Jag har massor av rovfåglar och ankfåglar i min biotop och de mår inte bra av bly.

Räv och grävling använder jag inte till åtel då de kan sprida trikiner och bandmask vidare.

Svartfågel går som apportvilt eller åker samma väg som ovan.

Publicerat

Kastar allt på åtel. Sjkuter så gott som bara med kula bortsett från kråka och duva som ibland skjuts med hagel. Skjuter man med hagel så är det ju bra att vara lite försiktig med vad man lägger ut eftersom dom små hagelkornen blir kvar i kroppen. Skjuter man med kula blir det ju oftast inte så mycket blyrester.

Räv och grävling självdör ju i naturen och käkas av allt som äter det på åtel så trikinproblemet lär ju finnas endå. Vildsvin har väl oftast trikiner? Kanske ska koka kadavren? Fåglar kan ju innehålla salmonella.

Publicerat
Räv och grävling självdör ju i naturen och käkas av allt som äter det på åtel så trikinproblemet lär ju finnas endå. Vildsvin har väl oftast trikiner? Kanske ska koka kadavren? Fåglar kan ju innehålla salmonella.

Vildsvin har i sällsynta fall trikiner, därav trikintesterna.

Trikindrabbat kött är ingen höjdare och det är därför vi måste vara försiktiga så vi inte hjälper till att sprida det.

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Det är intressant att läsa om er samlade erfarenhet. När jag väl kommer ut och jagar kommer jag ha lite hum om vad som sker. Nu är iaf licensansökningarna inskickade. Det blir nog en tid på skjutbanan innan jag ger mig ut iskogen.

/Björn

Publicerat
Skjuter man med kula blir det ju oftast inte så mycket blyrester.

Nu vaknade ett minne till bak i huvudet, ett sånt där det var NÅN nångång som sa... så då undrar jag hur sant det var.

Älgjaktlaget lägger ut avfall till havsörnen och påståendet som nån nång gång sa och som laget tog till sig var att det blir så mycket bly i avfallet att det ska renskäras innan det läggs ut för att inte vara skadligt för fågeln. Sant eller inte?

Publicerat
Nu vaknade ett minne till bak i huvudet, ett sånt där det var NÅN nångång som sa... så då undrar jag hur sant det var.

Älgjaktlaget lägger ut avfall till havsörnen och påståendet som nån nång gång sa och som laget tog till sig var att det blir så mycket bly i avfallet att det ska renskäras innan det läggs ut för att inte vara skadligt för fågeln. Sant eller inte?

med tanke på dom flesta kulorna har en restvikt på över 95% (lågt räknat) och ofta har genomslag så det blir inte mycket kvar i djurkroppen men det finns iofs ett uttryck "många bäckar små"

Publicerat

Allt bly är skadligt för våra fåglar. Om vi försöker hålla blyresterna i åtel/fodermaterialet till 0% så kan vi i alla fall kalla oss för viltvårdare i den aspekten!

Publicerat

Vill börja med att förklara att jag inser sjukheten i min diskussion/fråga nedan.

Har också funderat i banorna som trådskrivaren och slogs av en sjuk tanke precis. Har någon ätit räv eller varg? Kanske svårt med varg då det är första gången som vargjakt bedrivits och att möjligheten att komma över vargkött inte funnits innan.

Anledningen till att jag ens funderar i dessa banor är då jag bott i Asien och då vid flera tillfällen åt hund och förvånades varje gång över hur bra jag tyckte köttet var/smakade.

Är det helt enkelt så att alla rävar har trikiner och att det därför inte går/är hälsosamt att äta räv? I och för sig, kanske knappast anses lönsamt att trikintesta en räv för 100 kronor för det ringa kött som finns att tillgå?

Publicerat
Vill börja med att förklara att jag inser sjukheten i min diskussion/fråga nedan.

Har också funderat i banorna som trådskrivaren och slogs av en sjuk tanke precis. Har någon ätit räv eller varg? Kanske svårt med varg då det är första gången som vargjakt bedrivits och att möjligheten att komma över vargkött inte funnits innan.

Anledningen till att jag ens funderar i dessa banor är då jag bott i Asien och då vid flera tillfällen åt hund och förvånades varje gång över hur bra jag tyckte köttet var/smakade.

Är det helt enkelt så att alla rävar har trikiner och att det därför inte går/är hälsosamt att äta räv? I och för sig, kanske knappast anses lönsamt att trikintesta en räv för 100 kronor för det ringa kött som finns att tillgå?

Alla rävar har inte trikiner men väldigt många har det och därför skall man vara försiktig i hanteringen så det inte sprids vidare.

Jag är själv ganska äventyrlig i min kost och har smakat både det ena och det andra men eftersom vi inte har den matkulturen i sverige, och dessutom är olaglig vad jag förstår, så äter vi inte de djur som vi klassificerar som husdjur här. (hund, katt etc)

Av samma anledning äter man inte häst i england.

Dock tror jag inte att trikiner överlever upphettning över 76°C men det eventuella slaktavfallet kan fortfarande sprida trikinerna.

Men jag kan säga att jag har smakat räv och det var inte gott om det nu bidrar något till diskussionen :D

Publicerat
Alla rävar har inte trikiner men väldigt många har det och därför skall man vara försiktig i hanteringen så det inte sprids vidare.

Jag är själv ganska äventyrlig i min kost och har smakat både det ena och det andra men eftersom vi inte har den matkulturen i sverige, och dessutom är olaglig vad jag förstår, så äter vi inte de djur som vi klassificerar som husdjur här. (hund, katt etc)

Av samma anledning äter man inte häst i england.

Dock tror jag inte att trikiner överlever upphettning över 76°C men det eventuella slaktavfallet kan fortfarande sprida trikinerna.

Men jag kan säga att jag har smakat räv och det var inte gott om det nu bidrar något till diskussionen B)

har efter lite googlande satt mig in i ämnet och tackar för svaret. tydligen en väldigt liten del av rävarna som har trikiner men detta betyder självklart inte att trikintest är mindre viktigt.

någon har alltså smakat. jaja, får väl se hur det går på lockjakterna framöver då :D

• 2 months later...
Publicerat

Jag vet att det finns en film på youtube där Kristoffer clasuen käkar räv, man får även se när han lagar den, tror han pratar lite om trikiner i den filmen med. Klippet kommer från hans film En vild man, där han lever 1 år i den norska naturen.