Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

försök att legera rosmetall till jaktkula

Featured Replies

Publicerat

hej,

tjatar vidare <_<

jag har kommit över rosmetall i experimentsyfte som är en blandning av vismuth och tenn. täthet 10.8 g/cm3.

det används till strålbehandling för att det är lätt att bearbeta och har väldigt låg smältpunkt, tror det är 160 grader. materialet är så hårt att det går att borra samt gänga utan besvär, men man kan skära av flisor med kniv.

kulorna kommer bli lättare i 45/70 och förmodligen kommer detta att ge mig en väldigt fin kulbana.

rosmetall kanske är för hårt för jakt och behöver legeras men det kan vara en utmärkt kandidat till självarkerande tavlor med gummiduk och ett miljövänligt alternativ.

tänkte bara lägga upp idén.

kalle

Publicerat
hej,

tjatar vidare <_<

jag har kommit över rosmetall i experimentsyfte som är en blandning av vismuth och tenn. täthet 10.8 g/cm3.

det används till strålbehandling för att det är lätt att bearbeta och har väldigt låg smältpunkt, tror det är 160 grader. materialet är så hårt att det går att borra samt gänga utan besvär, men man kan skära av flisor med kniv.

kulorna kommer bli lättare i 45/70 och förmodligen kommer detta att ge mig en väldigt fin kulbana.

rosmetall kanske är för hårt för jakt och behöver legeras men det kan vara en utmärkt kandidat till självarkerande tavlor med gummiduk och ett miljövänligt alternativ.

tänkte bara lägga upp idén.

kalle

låter intressant. Varför har ingen av de större ammotillverkarna nån Rospatron? :P

Publicerat
  • Författare
låter intressant. Varför har ingen av de större ammotillverkarna nån Rospatron? <_<

jag vet inte, men det kostar i runda slänga 200 kr kilot färdigt hemma för grytan. jag tror främsta skälet är att man inte känner till det.

hade stenfel iom att jag lyssnade på verkstadskillens kunskap, detta är rätt:

Roses metall är en lättsmält legering som uppfunnits av den tyske apotekaren och kemisten Valentin Rose d ä. Den förekommer med varierande proportioner bly och tenn kring 25 %. Den eutektiska smältpunkten 91,6 °C erhålls med vidstående sammansättning. Densiteten är 9 320 kg/m³.

vismuth 50%

bly 30%

tenn 20%

taget från wikipedia.

Publicerat
jag vet inte, men det kostar i runda slänga 200 kr kilot färdigt hemma för grytan. jag tror främsta skälet är att man inte känner till det.

hade stenfel iom att jag lyssnade på verkstadskillens kunskap, detta är rätt:

Roses metall är en lättsmält legering som uppfunnits av den tyske apotekaren och kemisten Valentin Rose d ä. Den förekommer med varierande proportioner bly och tenn kring 25 %. Den eutektiska smältpunkten 91,6 °C erhålls med vidstående sammansättning. Densiteten är 9 320 kg/m³.

vismuth 50%

bly 30%

tenn 20%

taget från wikipedia.

Nu låter det mer rätt, vår degel på strålbehandlingen är inställd på 97grader och det smälter så fint så, man kanske skulle börja gjuta på lunchen eller gjuta lite extra nästa gång man gjuter elektronblock <_<

Publicerat
  • Författare
Nu låter det mer rätt, vår degel på strålbehandlingen är inställd på 97grader och det smälter så fint så, man kanske skulle börja gjuta på lunchen eller gjuta lite extra nästa gång man gjuter elektronblock <_<

ja men då måste du skaffa en 458:a vet du, bli en i gänget så att säga. eller får du i smyg tappa av lite till mig och få kulor i retur. :P

Publicerat
men det kan vara en utmärkt kandidat till självarkerande tavlor med gummiduk

Gummidukarna gillar inte grova plattnosade kulor, oavsett legering.....

Publicerat

är det inte vismut som är väldigt känslig att pulveriseras vid träff?

Publicerat
  • Författare
Gummidukarna gillar inte grova plattnosade kulor, oavsett legering.....

nej det är som du säger men saeco har en spitzer i 405 gr, NEI likaså. på tex älgbana kör jag med ett i loppet och ett i magget på 30-30n.

hurvida kulan pulveriseras vet inte jag än, det är det som är lite av grejen kanske att legera metallen om det går. blandar man in antimon i bly som man legerar in ihop med tennet så har jag ingen aning hur den uppför sig vid träff. då går den ev att härda.

oavsett så var det bra att du sa något för det visste jag inte om.

tack.

Kalle

Publicerat

I min ungdom roade jag mig med att legera bly med kvicksilver. Målet var att uppnå en smältpunkt på 30 grader och det lyckades.

Partytricket var att visa upp en hård metallklump, stor som en sockerbit, för klasskompisarna. Sedan hålla den i handen en liten stund och därefter kasta den med full kraft mot de stora fönstren där vi hade våra skåp.

Splash....... :D

Publicerat
  • Författare
I min ungdom roade jag mig med att legera bly med kvicksilver. Målet var att uppnå en smältpunkt på 30 grader och det lyckades.

Partytricket var att visa upp en hård metallklump, stor som en sockerbit, för klasskompisarna. Sedan hålla den i handen en liten stund och därefter kasta den med full kraft mot de stora fönstren där vi hade våra skåp.

Splash....... :D

:D:excl:

gjuter du kulor?

jag gissar på det iom din avatar...

Jag har kollat lite på paper patching för att kunna använda mjukbly men då får man gå ner i fart misstänker jag.

amerikanarna skjuter gärna tungt och långsamt och då är det mindre beskymmer med kulan som mer eller mindre är självreglerande vad gäller expansion. Blir belastningen för stor så minskar vikten iom att diametern går ner och penetrationen fortsätter vara god.

men jag jagar i sverige så en 350gr kula räcker gott och då vill man ju testa....

Publicerat
gjuter du kulor?

Nej, jag har en Lee gjuttång för 405 gr kulor till 45-70, men jag har aldrig använt den.

Tappade liksom lusten när jag insåg hur besvärligt det är med kalibrering, infettning mm. :D

Dock har jag samlat på mig en del bly, så när jag gått i pension och flyttat ut på landet så kanske.... :D

Publicerat
  • Författare
Nej, jag har en Lee gjuttång för 405 gr kulor till 45-70, men jag har aldrig använt den.

Tappade liksom lusten när jag insåg hur besvärligt det är med kalibrering, infettning mm. :rolleyes:

Dock har jag samlat på mig en del bly, så när jag gått i pension och flyttat ut på landet så kanske.... :rolleyes:

men det är inte bara tråkigt, det går rätt fort att göra dem , skjuter man mycket så myser man när det är så gratis det kan bli :huh:

vill du prova lite kulor kan jag skicka några färdiga till dig att ladda upp.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

ang att legera rosmetallen har det uppkommit en fundering innan jag skjuter av dem. smältpunkten är så låg att den ev smälter i kontakten med pipan. jag vet inte ens om jag vågar trycka av en bula för jag vet inte vad som händer riktigt om kulan börjar haverera i loppet. vill ju inte förstöra pipan heller.

hmm, vet inte än om jag vågar.

Publicerat

Det är nog gascheks som gäller iallfall

Publicerat
  • Författare
Det är nog gascheks som gäller iallfall

jo såklart, men metallen smälter vid ca 90 grader. ett par skott så har man kanske 90 grader i patronläget. vad händer då :wub:

ett skott kan man kanske prova, kan prova i 30-30n kanske :lol: