Publicerat November 27, 200916 yr Vi har bestämt oss för att skaffa en till hund. Har en jämthund nu (tik). Funderar på ifall man kanske ska skaffa en laika (lutar i sådana fall mot en östsibirisk) istället för en till jämte? Kan vara trevligt att lära känna en annan ras. Någon som har erfarenhet av de båda och kan komma med lite fördelar/nackdelar eller tips? Funderar även på ifall ni känner till några uppfödare i södra Sverige (gäller både jämthundsuppfödare och laikauppfödare)? Vet att jag kan kika på rasklubbarna men det är ju inte alla som står med där.
Publicerat November 27, 200916 yr Författare Snart kommer ekebo och Torkel med en massa kloka ord Haha!
Publicerat November 27, 200916 yr Ett hett tips är att ringa tex Torkel som är avelsråd för just östlaikor. Ett annat hett tips är att vänta tills du får tag på en valp efter en av laikaklubben rekomenderad parning för då har du nog störst chans att hitta en bra jakthund. Man ser ju ibland parningar som annonseras i tex jakttidningar och på blocket efter omeriterade föräldrar och man kan ju fråga sig varför...? Det är inte så svårt att faktiskt masa sig ut i skogen och gå ett jaktprov och är hunden duglig till jakt så kommer det att synas i form av ett pris och en provberättelse. Visst man går ju inte till pris kanske varje gång (det har jag lärt mig i år efter att ha haft fruktansvärt oflyt med skenande älgar och älgtomma marker) men provberättelsen säger ganska mycket också hur hunden jagar. En annan sak jag har märkt är att priserna är ju nästan samma oavsett meritering och det gör ju valet ännu enklare. Dock är ju oftast utbudet lite magert när det gäller just laikor som är meriterade. (Import kan ju vara ett alternativ, jag har gjort det och det var inte så jättesvårt faktiskt) Men som sagt kolla med Torkel eller Daniel Cedering för de kan sin sak och köp inte första bästa parning från grannbyn (såvida den inte är dokumenterat bra) Det är mina tips. Vad ska du jaga med den förresten? Kennlar jag skulle ha kollat med är Bjärvarnas, Skrockens och Vindelälvens.
Publicerat November 27, 200916 yr Författare Vad ska du jaga med den förresten? Kennlar jag skulle ha kollat med är Bjärvarnas, Skrockens och Vindelälvens. Tack för tipsen! Ja, det är ju främst älg men kanske vildsvin också. Här nere är det inte så mycket björn. Jag kollar upp de kennlarna. Du har inte möjligen några hemsideadresser till dem?
Publicerat November 27, 200916 yr holler med mobbman snart kommer torkel o ekebo med kolka ord, annars kan du ju höra med Kolja här på sidan vad han rekomenderar, då ja vet att han har hafft jämte menböt nu till Öst laika bjärvarna: http://www.bjarvarnas.se/
Publicerat November 27, 200916 yr Hejsan Rebecka! Jag hade även kikat in på denna hemsidan: http://www.pakkilabackens.se/! De ska para Vilma (en riktigt duktig tik med flera kullsyskon meriterade) med en finsk hane, Odin. Han är även fader till min östlaikavalp. Finsk jaktchampion samt även björn skjutet för honom. Lycka till i valpletandet!
Publicerat November 30, 200916 yr Behöver nog inte lägga till så många kloka ord. Tag god tid på er innan ni bestämmer , försök gärna se och eventuellt jaga med föräldrarna om det går ? Kontakta laikaklubbens avelsråd för uppdatering på vilka rek parningar som kan vara på gång. Sen hade jag personligen gärna sett att ni intresserat er för en västlaika / ekebo