Publicerat November 27, 200916 yr Har ett bygge på gång på en 300WM som ska plockas ihop av en smed här på Åland och nu behöver jag lite tips om vilken kula man skall ha till ovannämnda vilt gärna med förklaring och/eller egna erfarenheter? Använder 12g mega till min .30-06:a och är nöjd med den, men hur blir den i en 300WM?
Publicerat November 27, 200916 yr Har testa en del allt från 8,5g hålspets till 12g mega dock inte 8,5 ti högvilt. Just nu använder jag 11,7g accubond och den funkar bra, riktigt täta träffbilder men den kan kötta lite för mycket ibland. Oryx 11,7 har funkat fint men skjuter inte så tätt som jag vill men den har lite köttförstöring. Jag har även använt 9,7g mega till min 300a och dom skjuter bra.
Publicerat December 13, 200916 yr har inte hunnit testa den än men jag ska göra det nu 13g oryx verkar vara en bra kula
Publicerat December 13, 200916 yr Swift A-fame hade nog suttit som en smäck...eller Lapua Naturalis. Tror (men vet inte) att Megan kanske är lite för mjuk o framför allt obondad till hastigheten i en maxladdad 300WM ger. Kör själv med Megan till både 30 06:an o min 9,3x62:a Testa dig fram i blött tidningspapper vet ja...och meddela gärna vad du kommer framtill..
Publicerat December 15, 200916 yr Hej Har använt Speer Mag-Tip 180 gr i en herrans massa år och aldrig ens funderat på ett byte.
Publicerat Februari 21, 201016 yr Jagar du med WM- fart så känns det dumt att snåla in på det som gör jobbet. Varför inte testa North Fork 200 grainare?
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Aktualiserar denna tråd lite. Skall hämta 300WM bygget när jag kommer hem. Sen skall det börja laboreras med kulor och laddningar. Verkar som Swift A-frame är en favorit bland många som skjutet 300WM enligt vad man läst på diverse forum. Blir att testa den till att börja med iaf.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Vapentidningen gjorde väl en test för ett par år sen i just cal 30 på olika kulor.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Kanske inte tillför något, men ändå... http://jeepetorp.blogg.se/2011/january/penetreringstest-jaktgevar.html
Publicerat Februari 18, 201115 yr Okej, vet du nr och årgång? Nr 7 2008 http://www.vapentidningen.se/?page=2#
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Kanske inte tillför något, men ändå... http://jeepetorp.blogg.se/2011/january/penetreringstest-jaktgevar.html Intressant, skjuter själv 12g Mega i min Sako SS .30-06 och är nöjd. Nr 7 2008 http://www.vapentidningen.se/?page=2# Ok, tack! Ca 140 grisar kan inte ha fel - Oryx! I kaliber 300WM? Vikt?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Intressant, skjuter själv 12g Mega i min Sako SS .30-06 och är nöjd. Ok, tack! I kaliber 300WM? Vikt? Nej, 30-06 11,6gr.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Tjena Jakteleven här. Ta och testa Hornady SST 140 gz, du får en bra kulbana och en kula som tar ner allt vilt på plats även räv. Igen bogsmäll kula till klövvilt skjut bara i lungorna/skallen. Har testat till 308 e hyggligt imponerad, fällde en 150+ galt på drygt 100m lungsmäll la sig på plats. Lagom kött förstörning.
Publicerat Mars 27, 201115 yr 140 grs SST i 300 WM är nog ingen klok idé... Den lär explodera vid träff och därmed ha galet dålig djupverkan, till räv funkar det ju men för högvilt som han frågan gällde är det ett mycket dåligt alternativ. Jag skulle tittat närmare på 200 grs Swift A-frame för ditt ändamål.
Publicerat Juli 2, 201114 yr Nu har jag en 300 H&H som jag först körde med 11,7g oryx, sköt två stycken älgar med dom, fungerade utmärkt. Sen ville jag utnyttja krut mängden bättre så då blev det att prova 13g oryx. Har dock inte skjutit någon älg med dom.Rätt eller fel ! Det var så jag resonerade.
Publicerat Juli 4, 201114 yr Författare Efter att trynat runt på internet en tag så tänker jag prova med Swift Scirocco för att den är:..."kulan för dig som vill ha riktigt flack kulbana med minimal vindpåverkan och en kula som gör jobbet klanderfritt i viltet på alla jaktliga avstånd"... Måst ju va bra då...
Publicerat Juli 9, 201114 yr Efter att trynat runt på internet en tag så tänker jag prova med Swift Scirocco för att den är:..."kulan för dig som vill ha riktigt flack kulbana med minimal vindpåverkan och en kula som gör jobbet klanderfritt i viltet på alla jaktliga avstånd"... Måst ju va bra då... Ja den är bra och hållbar för den höga hastighet som din kaliber har