Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mörkeradapter ATN PS-22

Featured Replies

Publicerat

Hallå alla eftersöksjägare. Har funnit en ny typ av mörkerutrustning(kanske ingen nyhet men ändå..) en ATN modul som fästs framför kikasiktet vid eftersök likaväl som framför en mono handkikare. Finns det någon som testat denna modul? Jag vill veta hur Ni monterat den på bössan och hur mycket utrymme det behövs på en vanlig 56à för att slippa kontakt med pipan.

Är inte anpassad för jaktvapen rent storleksmässigt utan typ m16 mfl, dvs med högre montage.

Tacksam för era tips!

RG :)

• 2 weeks later...
Publicerat
Hallå alla eftersöksjägare. Har funnit en ny typ av mörkerutrustning(kanske ingen nyhet men ändå..) en ATN modul som fästs framför kikasiktet vid eftersök likaväl som framför en mono handkikare. Finns det någon som testat denna modul? Jag vill veta hur Ni monterat den på bössan och hur mycket utrymme det behövs på en vanlig 56à för att slippa kontakt med pipan.

Är inte anpassad för jaktvapen rent storleksmässigt utan typ m16 mfl, dvs med högre montage.

Tacksam för era tips!

RG :blush:

Hej RG,

Jag har använt denna modul i 1.5 år med mycket gott resultat, använder den bla på en Remington 700 med en Swarowski 3-12x56. Angående montaget så använder man enklast en speciell adapter som passar ditt kikarsiktes yttre diameter, det fungerar även med weaverfästen om du har det monterat framför lådan, dock ovanligt på normala jaktvapen.. Du kan gå in på glaslagarn.com där har jag fler bilder som illustrerar detta. Bilden på den monterade PS-22:an är alltså på min gamla trotjänare.

Använd denna formel nedan och mät så får du reda på om fästena är tillräckligt höga.

Gör så här, PS-22:an har 73mm i yttre objektiv diameter och du har förmodligen 62mm i yttre objektivdiameter om du menade 56mm i objektivdiameter= 73-62=11, om du delar 11 får du 5.5mm... 5.5+62mm (ditt objektiv) = 67.5mm anteckna detta... OK, tag nu en linjal och lägg den på överkanten av objektivet och mätt mellan linjalen och pipan (140mm ut från objektivet som PS-22:an bygger ut), om du nu får tex 71mm i avstånd mellan linjal och pipa så blir det följande uträkning, 67.5mm - 71mm = 3.5mm fritt mellan objektivet på PS-22:an och pipan.

Behöver du mer tips eller råd kan du så kan du fråga mig här eller maila mig på glaslagarn@telia.com

post-4697-1260113378_thumb.jpg

post-4697-1260199038_thumb.jpg

post-4697-1260199065_thumb.png

Publicerat
  • Författare

Hej och tack för ditt snabba svar! Jag har en 375 HoH magnum - tror Du att adaptern håller för denna kaliber? Monterat sitter en Zeiss 3-12 56, med medium höga montage(6-7 mm mellan pipa och obj nederkant).

MVH

RG

Publicerat

Hej RG,

Det borde inte vara några problem alls med hållfastigheten då dessa moduler är provskjutna med nämnda kaliber. Du har inte funderat på ljuddämpare? Har själv en ASE Utra monterad på min, ljudet är bra reducerat men det bästa av allt så är rekylen nästan helt borta. Efter skott på 100m så ligger målet fortfarande kvar i korset.. Angående ditt montage så är den nästan identisk med mitt vapen så det borde bli med 2-3mm marginal mellan pipan och PS-22:an.

Mvh

Johan

post-4697-1260315184_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack för dina svar! Jag hör av mig när jag måttat färdigt, tyvärr inkräkar arbetet allt för mycket på fritiden...!

Ha det!

Publicerat

Ha ha, låter som ett klassikt problem det där med arbete kontra fritid... Men man måste ju unna sig lite i alla fall.. Hörs

Publicerat

Kan ni beskriva hur ett eftersök går till med denna utrustning, dvs hur hittar ni viltet och hur avlivas det?

Publicerat
  • Författare

Adaptern går som tidigare sagt att använda till både sikten och monologa handkikare. Detta innebär att Du i mera öppen/bruten terräng kan komma väldigt nära det skadade djuret och ha full kontroll på läget, hur många tillfällen har man inte tänt i fel sekund och tappat allt mörkerseende??

Sedan till något minst lika intressant : observation - tänk att sätta sig innan bockpremiären med full koll på vad som rör sig i markerna..häftigt! Även om även jag förstår att det finns risk för felaktig användning, tyvärr(även om den borde vara mindre nu med tanke på åtelbelysningar atc)!

Publicerat

Menar du att man går omkring med adaptern monterad och tittar i den på bössan och följer ett blodspår samtidigt? Skadat vilt söker sig oftast till tätningar som ger skydd såvitt jag vet.

Publicerat
  • Författare

Klart att utrustningen beror av aktuellt jaktområdes egenskaper och utseende. Vi har väldigt öppet landskap/terräng samtidigt som jag vill framföra att det absolut häftigaste hade varit att använda adaptern vid viltinventering. Jag är själv väldigt traditionsbunden i mitt jagande och använder annars så få hjälpmedel som möjligt - förutom handkikare, sikte och vapen.

Jagar nu en monolog handkikare alt äldre kikarsikte att använda för alla vårens inventeringsspaningar...

Allt gott! :)

Rickard

Publicerat
Menar du att man går omkring med adaptern monterad och tittar i den på bössan och följer ett blodspår samtidigt? Skadat vilt söker sig oftast till tätningar som ger skydd såvitt jag vet.

Jag kan tänka mig att det skulle underlätta avsevärt när man kommer till avslut vid ställt vilt. Man slipper tända vid fel tillfälle och riskera att stöta djuret. Spårningen sker förståss med lampa om man nu måste glo i spåret och inte använder hund. Såvida man inte har råd att använda ett termisk sikte för då skulle man kunna spåra ett färskt spår och avläsa skillnaden i temperatur mellan blod och omgivning (i teorin inget jag tillämpat praktiskt.) Dock har jag spårat fordon med termiskt sikte och det funkar utmärkt. Bandvagnar som försökte fly undan när vi övade med våra stridsvagnar la spår som var hur lätta som helst att följa.

Publicerat
Kan ni beskriva hur ett eftersök går till med denna utrustning, dvs hur hittar ni viltet och hur avlivas det?

Hej Ola,

Jag tycker nog att frågan är rätt konstigt ställd med tanke på att du representerar svenska jägarförbundet som jurist, den som är i den positionen bör veta hur ett eftersök skall gå till samt hur man avlivar ett skadat djur enligt jaktkungörelsen.

Publicerat
Jag kan tänka mig att det skulle underlätta avsevärt när man kommer till avslut vid ställt vilt. Man slipper tända vid fel tillfälle och riskera att stöta djuret. Spårningen sker förståss med lampa om man nu måste glo i spåret och inte använder hund. Såvida man inte har råd att använda ett termisk sikte för då skulle man kunna spåra ett färskt spår och avläsa skillnaden i temperatur mellan blod och omgivning (i teorin inget jag tillämpat praktiskt.) Dock har jag spårat fordon med termiskt sikte och det funkar utmärkt. Bandvagnar som försökte fly undan när vi övade med våra stridsvagnar la spår som var hur lätta som helst att följa.

Hej Jensa,

Du har alldeles rätt, man kan kombinera ett nattsikte med en bra eftersökslampa. Djuren går inte undan lika lätt när man kommer i kolsvarta mörkret med nattsiktet och ser djuret i sårlegan. Först ser man djurets ögon som reflexer på flera hundra meters håll om det är i rätt terräng.

Har man tekniska hjälpmedel så är det bara tillgodo när det det gäller eftersök, precis som när du beskriver "eftersök" på bandvagnar så är det lika lätt med djur...

Om man använde en del hjälpmedel såsom ljusförstärkare samt i dagligt tal FLIR, skulle alla det förmodligen underlätta för de eftersöks ekipage som frivilligt ställer upp på polisens uppmaning att ta sig an trafikskadat vilt. Och när vi kommer vi in på eftersök som är påkallat av polisen då LKC ringer, är det upp till varje eftersökjägare fulla ansvar vad som än händer därefter.. Tänk på det..

Publicerat
Hej Ola,

Jag tycker nog att frågan är rätt konstigt ställd med tanke på att du representerar svenska jägarförbundet som jurist, den som är i den positionen bör veta hur ett eftersök skall gå till samt hur man avlivar ett skadat djur enligt jaktkungörelsen.

Ja jag vet hur man bedriver eftersök, det är just därför jag frågar...

• 3 weeks later...
Publicerat
Hej Jensa,

Du har alldeles rätt, man kan kombinera ett nattsikte med en bra eftersökslampa. Djuren går inte undan lika lätt när man kommer i kolsvarta mörkret med nattsiktet och ser djuret i sårlegan. Först ser man djurets ögon som reflexer på flera hundra meters håll om det är i rätt terräng.

Har man tekniska hjälpmedel så är det bara tillgodo när det det gäller eftersök, precis som när du beskriver "eftersök" på bandvagnar så är det lika lätt med djur...

Om man använde en del hjälpmedel såsom ljusförstärkare samt i dagligt tal FLIR, skulle alla det förmodligen underlätta för de eftersöks ekipage som frivilligt ställer upp på polisens uppmaning att ta sig an trafikskadat vilt. Och när vi kommer vi in på eftersök som är påkallat av polisen då LKC ringer, är det upp till varje eftersökjägare fulla ansvar vad som än händer därefter.. Tänk på det..

Du skriver att du har annvänt ATN ps-22 i 1,5 år tid,, om jag förstår det hela rätt så funkar den som en bildförstärkare!!?? men hur pass annvändbar är den vid eftersök på t.e.x ett vild svin som gått in i en plantering!!?? kommer den till någe nytta då??? tänker lite på vidvinkel!! din satt på en swarre 3-12x56 det känns mer som om det skulle funka vid en av skjutning på åtel lite bättre!!?? var köper man en o vad kostar en sådan manick!! :rolleyes:

• 1 month later...
Publicerat

Du har alldeles rätt att det är en bildförstärkare, eftersom jag har olika adaptrar så passar den olika sikten. Det vapen jag använder som eftersöksvapen har en Docter 1-4X förstoring. Är det på så nära håll som i en plantering så använder jag bara lampan tillsammans med lasersiktet.. Ca 26.000kr i dagspris, är du sugen på en sådan kan jag lägga undan en... ;-)