Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Labrador Retriever gör inne !

Featured Replies

Publicerat

Har en labbetik som nu är 1 År och 8 månader.

Jag håller på att bli smått tokig på att den kan inte be (Gnälla,Skälla osv.) om att få gå ut .

Det känns ju som ett jävla misslyckande att få en hund i den åldern som skiter inne !!

Förutsättningen att den inte ska göra det är att jag MÅSTE ha en ficklampa med mig när jag går ut och rastar den så att jag ser om den skiter. Annars är det som ett brev på posten (skithög på mattan) har inte vart med om det förut med någon annan hund !!!!

Vad kan man göra ?

Hur få den att tigga ut när den är nödig ??? Det kanske är omöjligt eller ??

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

Har en Borderterrier på 11 år som gör inne utan betänkligheter...

Finge jag bestämma så vore hon nergrävd för 10 år sen...

Men det finns lösningar, kräket ligger i bur nattetid och släpps dagtid ut kontinuerligt.

Hon säger iofs till ibland men allt för tyst för att någon ska märka det, iallfall nattetid.

Vi vet om problemet och handlar därefter, ut med hunden flera ggr om dan, har inhägnad tomt. Är ingen i familjen hemma så blir det hundgården.

Publicerat

Ja jag kan bara hålla med min drever är nu 14 månader och hon gör båda delarna inne och jag blir tokig på henne nu har vi henne i bur på nätterna och även om vi åker bort om det inte passar att ha henne i hundgården då jag vill kunna lita på henne men vad skall man göra ????????

Publicerat

tjena.

det kan vara svårt, men inget är omöjligt!

ett bra tips är att gå ut ofta. FÖR ofta. precis som man gör med en valp, för att få den rumsren snabbt.

alltså, gå ut en gång i timmen under några dagar, så hunden inte hinner bli nödig inomhus. plus att belöna den när den pinkar ute. gör inte långa promenader utan bara ut och låt vovven skvätta av sig och sen in igen.

det kanske låter jobbigt, men det underlättar när du märker att man inte behöver trampa i oönskade saker på golvet

lycka till

/p.o.

Publicerat
  • Författare
tjena.

det kan vara svårt, men inget är omöjligt!

ett bra tips är att gå ut ofta. FÖR ofta. precis som man gör med en valp, för att få den rumsren snabbt.

alltså, gå ut en gång i timmen under några dagar, så hunden inte hinner bli nödig inomhus. plus att belöna den när den pinkar ute. gör inte långa promenader utan bara ut och låt vovven skvätta av sig och sen in igen.

det kanske låter jobbigt, men det underlättar när du märker att man inte behöver trampa i oönskade saker på golvet

lycka till

/p.o.

Jag tänker så här:

När hunden ska vara vuxen och då börja med att gå ut 1 gång i timmen som en valp lär väl den fel tankesätt typ

"jaha nu går vi ut så ofta så då behöver jag inte ens försöka hålla mig"

det tror jag men är det rätt eller fel ????

Publicerat

jo visst, men du försöker ju avlära hunden ett pågående beteende, samt samtidigt som att lära den ngt nytt: att gå ut och skita.

alla försök är bra så länge dom genomförs helhjärtat, eller?

fungerar inte att skrika o lacka på hunden för att den gör ngt som den tror är rätt, så prova den utdragna tekniken att ta ut den så ofta du orkar. samt belöna när den gör rätt, inte bestraffa när den gör fel.

det är ju upp till dig att få hunden att förstå att det är rätt att skita ute, inte inne.

anyways anyhow, lycka till :lol:

Publicerat
  • Författare
jo visst, men du försöker ju avlära hunden ett pågående beteende, samt samtidigt som att lära den ngt nytt: att gå ut och skita.

alla försök är bra så länge dom genomförs helhjärtat, eller?

fungerar inte att skrika o lacka på hunden för att den gör ngt som den tror är rätt, så prova den utdragna tekniken att ta ut den så ofta du orkar. samt belöna när den gör rätt, inte bestraffa när den gör fel.

det är ju upp till dig att få hunden att förstå att det är rätt att skita ute, inte inne.

anyways anyhow, lycka till :lol:

Helt rätt det upp till mig att göra ett helhjärtat försök så det ska jag prova. Tack för rådet.

Btw på natten så har jag hundarna (labben o jämten) i en minihage inomhus och det funkar super bra inget onödigt exkrementerande där inte :)

// JägarNNNNNN

Publicerat
  • Författare

Det här då:

Hunden har precis vart ute och pinkat o skitit.

20 min senare går jag för att hämta posten tar max 5 minuter

när jag kommer tillbaka så finns det en "klick" med skit ca 3-5 cm

hur förklaras det ?

Jag kallar det för att straffskita den har även straffpissat vid liknande tillfällen

Alltså den blir tjurig för att den inte får följa med !

Likadant om jag går och badar bastu och stänger dörren till omklädningsrummet då är det som ett brev på posten en skitklutt igen.

Svårt att lösa är det iaf

Publicerat
Det här då:

hur förklaras det ?

Jag kallar det för att straffskita den har även straffpissat vid liknande tillfällen

Alltså den blir tjurig för att den inte får följa med !

Likadant om jag går och badar bastu och stänger dörren till omklädningsrummet då är det som ett brev på posten en skitklutt igen.

Svårt att lösa är det iaf

Det där betendet känner jag verklig till går jag eller frun ut och inte tar med hundarna så ska hon snart nog pissa på mattan det blir så fort man vänder ryggen till.det är hopplöst.

mvh André

Publicerat

hur förklaras det ?

Min åsikt: Hunden blir stressad av att bli kvarlämnad och bajsar/kissar av ren stress. Råd för att träna bort det är att börja om med ensamhetsträningen från början igen och kanske även att begränsa hundens utrymme de gånger den ska lämnas.

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu efter första riktiga löpet som var i Januari så är det som att man kan säga att det är en helt ny hund inte alls några tendenser till det som beskrivits tidigare.

Så jag misstänker att det är en mogenhetsfråga av nåt slag !

Tack iaf för alla förslag från er alla ;)