Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JulaGevär

Featured Replies

Publicerat

Köpte ett luftgevär från Jula i somras för plinkingskytte.

http://www.jula.se/luftgevar-med-kikarsikte-131753

Dvs skulle duga att träffa ölburkar o grytlock.

Fanns ju en hel del mer att önska men prislappen var den rätta för ändamålet.

Kikare medfäste åkte direkt i papperskorgen.

O de fasta siktet var ingen höjdare heller men gick att använda.

Helt nerskruvar tog den 1dm högt på 25m.

Föst idag då ja satt på .22lr:ens ringar o en bushnellkikare ble lyckan komplett.

5 skott gav 6mm på 6m.

Dvs satt i soffan o sköt in den :rolleyes: genom hallen o självklart ett kulfång.

Sambo mfl var inhysta i kök o fick inte komma ut förrän ja va klar :lol:

De ble en hel del minuspoäng MEN sambbon älskar luftgeväret så då ja visade träffarna sken hon upp o man fick sig en lite puss o förlåtande blick ^_^

Har bara skjutit på runt 20-30m utomhus o den har funkat hur bra som helst o bucklar tjockare plåt rätt fint.

Publicerat
Köpte ett luftgevär från Jula i somras för plinkingskytte.

http://www.jula.se/luftgevar-med-kikarsikte-131753

Dvs skulle duga att träffa ölburkar o grytlock.

Fanns ju en hel del mer att önska men prislappen var den rätta för ändamålet.

Föst idag då ja satt på .22lr:ens ringar o en bushnellkikare ble lyckan komplett.

5 skott gav 6mm på 6m.

Dvs satt i soffan o sköt in den :rolleyes: genom hallen o självklart ett kulfång.

Sambo mfl var inhysta i kök o fick inte komma uty förrän ja va klar :lol:

De ble en hel del minuspoäng MEN sambbon älskar luftgeväret så då ja visade träffarna sken hon upp o man fick sig en lite puss o förlåtande blick ^_^

Har bara skjutit på runt 20-30m utomhus o den har funkat hur bra som helst o bucklar tjockare plåt rätt fint.

Har också ett luftgevär från jula och man får nog definitivt placera dom under prisvärt.

Publicerat

Har ett liknade gevär och det skjuter tät som fan på 10 m men efter ett tag så skjuter det helt åt hvete. jag vet inte vad du

har för fäste på din luftpang men jag har frästa spår och jag tror att med tanke på att den är fjäderdriven gör så kikarsiktet

ändrar sig och träffbilden ändras efter ett antal skott.

har du upplevt detta problem?

mvh

Publicerat
  • Författare

Bara skjutit ett 30tal skott än med nya montaget så....

Riktiga ringar i fräst 11mm spår.

Kräver väl att man skjuter en del skott innan man kan uttala sig.

Däremot e de rejäl fjong i ett fjäderdrivet luftgevär o de kan nog slå sönder både en o två kinakikare.

Tycker de låter som om kikaren inte e skottfast.

Publicerat
Bara skjutit ett 30tal skott än med nya montaget så....

Kräver väl att man skjuter en del skott innan man kan uttala sig.

Däremot e de rejäl fjong i ett fjäderdrivet luftgevär o de kan nog slå sönder både en o två kinakikare.

Tycker de låter som om kikaren inte e skottfast.

Råkade slå sönder en kikare en gång (väldigt enkelt att göra) o den betedde sig så.

Hört att ska man köra med kikare på luftgevär ska man se till att köpa en som e gjord för ändamålet.

Vet ej, de e hörsägen....

Hmm ja det satt en billig camo kikare på så antar att det kan va så att den inte är skottfast. inte för att det är så viktigt men det vore ju kul om man kunde ha en luft bössa som skjuter bra med kikarsikte på.

mvh

Publicerat
  • Författare

Personligen tycker ja nog att man ska kunna skjuta spyflugor runt nätpåsen med luftgevär B)^_^

Skoja bara....

Men ett bra luftgevär ska mer eller mindre skjuta hål i hål med rätt förare.

Allt handlar väl om vilken kvallite man köper.

Om ja träffar grytlock med en pang som denna e ja glad.

Att den skjuter 6mm (innomhus) tycker ja e en ynnest.

Byter jag ut dagens stöd, lillans mjukisapa från Furuvik :o , till ngt stadigare kan de nog bli tätare.

Att den överelevt sommaren e ett stort +

Så ju mindre förväntningar man har......

Publicerat
Personligen tycker ja nog att man ska kunna skjuta spyflugor runt nätpåsen med luftgevär :o^_^

Skoja bara....

Men ett bra luftgevär ska mer eller mindre skjuta hål i hål med rätt förare.

Allt handlar väl om vilken kvallite man köper.

Om ja träffar grytlock med en pang som denna e ja glad.

Att den skjuter 6mm (innomhus) tycker ja e en ynnest.

Byter jag ut dagens stöd, lillans mjukisapa från Furuvik :D , till ngt stadigare kan de nog bli tätare.

Att den överelevt sommaren e ett stort +

Så ju mindre förväntningar man har......

haha jo så resonerar väl jag med nästan B) Jag har ett gamo cf-20 4.5 mm och jag vet att det inte är bössan det är fel på lr "skytten" host:P

får bli till att köpa ett kvalitets kikarsikte och kanske fixa ett bättre fäste för det är bra fjong med fjäderdrivet.

mvh

Publicerat

Orsaken till att fjädergevären är riktiga siktesdödare är att dessa får en bakåtvänd rekyl pga fjädern tillskillnad från krutvapen. Lösningen stavas pcp ^_^

Publicerat
Orsaken till att fjädergevären är riktiga siktesdödare är att dessa får en bakåtvänd rekyl pga fjädern tillskillnad från krutvapen. Lösningen stavas pcp B)

Jo men då snackar vi en helt annan prisklass med ^_^

får blir en 22:a istället för att hålla på med luft.

mvh

Publicerat

Satt och sköt med en luftpistol Walhter p53 tror jag den hette en nyårsafton för MÅNGA år sen.. minns att kära mor var den enda som bommade kulfånget, kulmärken i ytterdörren samt tröskeln ^_^

Riktigt kul utan tvekan!

Mvh!

Publicerat

Finns en ganska kul tråd om hus man "trimmar" detta gevär, om ni inte redan har listat ut det.

• 3 weeks later...
Publicerat

skjutit med julas allra billigaste gevär för 299 m kikarsikte och kan säga att det var förvånansvärt bra för priset. lite seg i omladdningen bara men för 299;- är det helt ok sköt några skott på ca 5 m stående vilket gav en spridning på ca 5 krona så helt godkänt=)

• 4 weeks later...
Publicerat

Har också skaffat ett luftgevär från jula, samma som det länkas till överst på sidan!!

Jag kan skjuta ca 10 skott nästan hål i hål innan den kan börja kasta iväg skotten 5 cm hit och dit, varför gör den så??

• 11 months later...
Publicerat

Har också skaffat ett luftgevär från jula, samma som det länkas till överst på sidan!!

Jag kan skjuta ca 10 skott nästan hål i hål innan den kan börja kasta iväg skotten 5 cm hit och dit, varför gör den så??

JULA gevären är rejält insmetade med fett vid leverans. Allt eftersom bössan skjuts, puffas fett fram till kompressionsutrymmet lite då & då, och en explosion av detta uppstår.

"Diesling" --> märks oftast att bössan smäller / ryker mer eller mindre.

En ojämn utgångseffekt uppstår, varvid det blir flyers.

Detta avhjälps enklast med en ordentlig rengöring av vapnet, där allt fett avlägsnas från samtliga delar i tuben.

Vid återmontering räcker ett tunnt lager fett på pistongen, och på fjäderns utsida.

Absolut inget i tubens kompressionsutrymme, alltså framför pistongpackningen.

Vanligt förekommande är även att pipans kröning kan vara lite hur som helst.

Ammunitionsvalet ävenså viktigt. Undvik alltid billig ammo.