Publicerat November 28, 200916 yr Började morgonen med att gå i drevet. Många dov och en del kron sprang hit o dit, men inte i närheten av någon skytt. Vi skulle inte jaga kron, för den kvoten var redan fylld. Såte nr två satt jag på pass. Efter en stund knakade o brakade det i björkslyet som låg som plockepinn i skogen. Inte en chans att det är vilt, bara människor som väsnas så tänkte jag. Men Peltor Sound Trap kan lura en... En dov av okänd ålder o kön ställde sig på 15 meters håll precis bakom en liten gran. Jag siktar på den, men kunde ännu inte avgöra om det var en skjutbar hjort eller en hind. Men jag osäkrade i alla fall. Var lite fumlig med säkringen, så den åstadkom ett ljudligt KLICK! Då lyfte hjorten på huvudet och visade pannan med en uppsättning anskrämligt fula horn. Även halsen var blottad, och där landade strax en Lapua Mega 30-06, med önskat resultat. Sedan bjöds det på lunch i magasinet. Eftermiddagen gick jag i drevet igen. Totalt två dov, två grisar och en räv. Den ena grisen hann dock kliva över till grannmarken innan den lade sig. GPSen visade att jag gått 15 km, mycket av det i skog. Nu är jag lite trött i benen...
Publicerat November 29, 200916 yr Började morgonen med att gå i drevet. Många dov och en del kron sprang hit o dit, men inte i närheten av någon skytt. Vi skulle inte jaga kron, för den kvoten var redan fylld.Såte nr två satt jag på pass. Efter en stund knakade o brakade det i björkslyet som låg som plockepinn i skogen. Inte en chans att det är vilt, bara människor som väsnas så tänkte jag. Men Peltor Sound Trap kan lura en... En dov av okänd ålder o kön ställde sig på 15 meters håll precis bakom en liten gran. Jag siktar på den, men kunde ännu inte avgöra om det var en skjutbar hjort eller en hind. Men jag osäkrade i alla fall. Var lite fumlig med säkringen, så den åstadkom ett ljudligt KLICK! Då lyfte hjorten på huvudet och visade pannan med en uppsättning anskrämligt fula horn. Även halsen var blottad, och där landade strax en Lapua Mega 30-06, med önskat resultat. Sedan bjöds det på lunch i magasinet. Eftermiddagen gick jag i drevet igen. Totalt två dov, två grisar och en räv. Den ena grisen hann dock kliva över till grannmarken innan den lade sig. GPSen visade att jag gått 15 km, mycket av det i skog. Nu är jag lite trött i benen... En härlig dag i skogen med andra ord.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Snubblade runt på forumet och läste lite om varje , men det här med grisen som gick och la sig på grannmarken känner jag igen. Den grisen var en galt på ca 100 kg som först fick en omgång av en tysk terrier, sen gick i pass och där stod en 375:a och avslutade det hela. Såg även att du hade Wachtel på gång . Jag har en i samma ålder och kan bara säga positivt om rasen hittills.
Publicerat Januari 6, 201016 yr kul och stort grattis. dov är ett djur jag gillar, har inte så stor erfarenhet av dem dock. du har inte en bild på din dov med "uppsättning anskrämligt fula horn". mvh
Publicerat Januari 7, 201016 yr Författare kul och stort grattis. dov är ett djur jag gillar, har inte så stor erfarenhet av dem dock. du har inte en bild på din dov med "uppsättning anskrämligt fula horn". mvh Nä, jag tog inget kort på den. Men en teori är att den fastnat med ena hornet i något, t.ex. häststängsel. Sedan kämpat för att få loss det och därmed slagit av ena hornet och näst intill helt nötit ner det andra. Inte helt ovanligt när det gäller just dovhjortar.
Publicerat Januari 7, 201016 yr Författare Men här finns andra hjortbilder mm. http://jeepetorp.blogg.se/2009/may/viltspaning-09.html Samt här: http://jeepetorp.blogg.se/2008/october/viltspaning-08.html Hur dom sitter fast: Och eftersom markägaren sade att jag fick behålla köttet om jag tvingades avliva den, så blev det så här till slut. Den var alldeles trasig på ryggen, och smakade bitvis inget vidare. Köttfärsen var bara att slänga, och vitlök framhävde den unkna stressmaken för mycket... Så återigen en uppmaning till alla hästmänniskor, och andra som har hand om stängsellinor: Tag bort dom linor som inte används, och se till så dom som används är väl spända. Då fastnar inte hjorthornen lika lätt.