Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6mm 90gr Lapua Scenar

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Är det någon som har använt Lapua 90gr Scenar för smått vilt, typ orre/tjäder/hare/gås, och kan redovisa effekterna av detta? Även instresserad av vilka hastigheter ni har noterat lämnar ett ätbart vilt. Jag funderar på vad man skall ladda 6x45an med inför vinterns månskensjakter...

Publicerat

Har testat den lite i 6br. till orre och tjäder och vad jag sett fungerar den utmärkt upp till Vo 900 går man över blir den lite för våldsam för min smak. Med andra ord borde den sitta som en fläskläpp i 6x45 ;) det är en mycket jämn och fin kula som verkar vara något av en universal i 6br. med 8-10" twist skjuter inte denna kula bra är det något fel på bössan.

Publicerat
Har testat den lite i 6br. till orre och tjäder och vad jag sett fungerar den utmärkt upp till Vo 900 går man över blir den lite för våldsam för min smak.

Bra att veta om Hornady skjuter skit.

Publicerat

Jag är själv i samma funderingar med min 6BR, och har lyssnat lite med bekant som testat den. Enligt honom så funkar det utmärkt upp till trakterna av 900 m/s i utgångshastighet. En bit därutöver tycker i alla fall han att den börjar behandla framförallt tjädrarna (om jag kommer ihåg rätt) lite styggt. Däremot upplever han att han får bättre knall-och-fall-effekt med Scenaren än med ex någon av de 90 grain FMJ som han testat på tjäder. På orre upplever han inte skillnaden lika dramatisk, de brukar trilla även med FMJ.

90 grain FMJ upplever han börjar riva sönder när man kommer uppemot 930 m/s.

/Svante

Publicerat

Har jagat med scenar ett par säsonger nu och skjutit tresiffrigt antal med toppfågel.

Vinterladdning i min PPC ger 860 m/s och där tycker jag kulan fungerar bra. Visst kan den orsaka en del skada emellanåt, speciellt om man skjuter bakifrån genom ryggplattan först så det ska man helst undvika. Tar dock hellre någon sönderskjuten fågel ibland än att behöva söka efter var och varannan fågel efter dåliga träffar.

Har skjutit 1 kanadagås också och det var inga problem.

Publicerat
Har jagat med scenar ett par säsonger nu och skjutit tresiffrigt antal med toppfågel.

Vinterladdning i min PPC ger 860 m/s och där tycker jag kulan fungerar bra. Visst kan den orsaka en del skada emellanåt, speciellt om man skjuter bakifrån genom ryggplattan först så det ska man helst undvika. Tar dock hellre någon sönderskjuten fågel ibland än att behöva söka efter var och varannan fågel efter dåliga träffar.

Har skjutit 1 kanadagås också och det var inga problem.

Hur mycket och vilket krut använder du? Jag fick köra 12 mil och hämta hunden för att leta rätt på några orrar som inte dog trots ganska bra träffar med 80 gr hornady. Du har inte testat 77 grains kulorna?