Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffläge och temperatur

Featured Replies

Publicerat

Tänkte här ta upp en ofta förbisedd faktor vid bågskytte.

Jag har många gånger märkt att en siktskala på en båge som är inskjuten under sommaren sällan stämmer överens när det blir kallare. Så om du har utrustningen inskjuten i högsommarvärme och sen ska jaga under hösten så kan du vara tämligen säker på att pilarna träffar lite lågt. Kanske inte just på 20 meters håll. Där kan skillnaden vara några få centimeter. Men redan på 30 meter kan det skilja sig en decimeter eller mer mellan siktpunkten och den verkliga träffpunkten.

En seriös bågjägare skjuter alltså i alla väderlekar och temperaturer just för att känna sin utrustning väl och se till så den är i topptrim.

Samma sak gäller om du skjutit in bågen i havsnivå och planerar t.ex en jakt i högre terräng (Elk eller tjockhornsfår som exempel)

På högre höjd är luften tunnare och pilarna går högre än där du siktar.

I kallt väder är bågen och dess komponenter stelare och rör sig saktare. Ganska enkelt att se om du har en kronograf och siffror från dina inskjutningar under sommaren. Min båge blev 11 fot slöare vid +4 än vid +23 grader. Det kan räcka för att ändra träffläget. Provade att skjuta några pilar på 50 meter och där var förändringen 3-4 decimeter lågt vid +4 grader.

Tänk på detta om du ska ge dig ut och jaga i höstkylan och har en sommarinskjutning. Nu tränar ju de allra flesta flitigt innan de ger sig ut på jakt och har säkert tränat utomhus i kallare temperatur. Men detta kan vara bra för nybörjaren att veta.

Publicerat
Tänkte här ta upp en ofta förbisedd faktor vid bågskytte.

Jag har många gånger märkt att en siktskala på en båge som är inskjuten under sommaren sällan stämmer överens när det blir kallare. Så om du har utrustningen inskjuten i högsommarvärme och sen ska jaga under hösten så kan du vara tämligen säker på att pilarna träffar lite lågt. Kanske inte just på 20 meters håll. Där kan skillnaden vara några få centimeter. Men redan på 30 meter kan det skilja sig en decimeter eller mer mellan siktpunkten och den verkliga träffpunkten.

En seriös bågjägare skjuter alltså i alla väderlekar och temperaturer just för att känna sin utrustning väl och se till så den är i topptrim.

Samma sak gäller om du skjutit in bågen i havsnivå och planerar t.ex en jakt i högre terräng (Elk eller tjockhornsfår som exempel)

På högre höjd är luften tunnare och pilarna går högre än där du siktar.

I kallt väder är bågen och dess komponenter stelare och rör sig saktare. Ganska enkelt att se om du har en kronograf och siffror från dina inskjutningar under sommaren. Min båge blev 11 fot slöare vid +4 än vid +23 grader. Det kan räcka för att ändra träffläget. Provade att skjuta några pilar på 50 meter och där var förändringen 3-4 decimeter lågt vid +4 grader.

Tänk på detta om du ska ge dig ut och jaga i höstkylan och har en sommarinskjutning. Nu tränar ju de allra flesta flitigt innan de ger sig ut på jakt och har säkert tränat utomhus i kallare temperatur. Men detta kan vara bra för nybörjaren att veta.

hej

visst är det så

skjut in båge inomhus på 18m och sen lämna båge ute i riktig kall vinter kväll då skjuter han 5-8 cm under dan efter(i alla fall de första skott)

faktum är att det blir lite bättre med borste hylla

jag brukade få islag med NAP fallhylla(tror att det är smörjning som blir kall i hyllan som orsakade att den hann inte falla ner)

med borste hyllan hade jag aldrig så stor skilnad i träffar

på andra sidan har jag inte samma precision med borste som med fall hylan

just för en nybörjare tycker jag att en borste hylla är den absolut bästa valet

då sliper de alla skruvande och inskjutnings problemer och kan i lugn och ro lära sig skjutteknik

med borste lär de sig snabare hur viktig är det att inte hålla båge fast för att varje minsta vridning med handen påverkar träffen

js

jag har inte provat i kronograf men lämna gärna min båge ute i regn hela dan eller läg den i vatten ,skjut sen och jämför hastigheten senare när han är torr men använd pilar med blazer fenor

jag upplevde i jakten i Danmark att min gamle mathews började skjuta lågt som fan i regnet

samma sak hände en annan kile med en annan båge

vi båda trode att det beror på kalkon fenor som vi hade på pilar