Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olustig skadskjutning.

Featured Replies

Publicerat

Tänkte hör vad ni tror om följande.

Gick som hundförare med min basset fauve, 5 min efter upptag skjuter en av pass-skyttarna på rådjuret, 3:ans hagel på 28 m (uppstegat), rådjuret slår ihop i skottet och kryper sedan in under en tät gran. Min hund kommer fram, skäller lite på rådjuret, men är rätt barnslig av sig än så hon springer därifrån efter en liten stund. När jag kommer till skottplatsen och jag precis skall titta under granen för att eventuellt avfånga hör jag hur rådjuret går iväg och skytten skymtar rådjuret i skogen.

Vi gör eftersök både i lina och med lös hund, Vorsthe utan resultat och blodet upphör ganska snabbt.

Vad tror ni?? Var tog svärmen?? Hur illa skadat var det??

Mvh Tony

Publicerat

Väldigt svårt att säga hur skadat det var, jag tycker generellt att det är otrevligare med skadskjutningar med hagel. Men om djuret tog sårlega så fort borde det förmodligen vara ganska ordentligt skadat, att man sedan kommer på det för snabbt och stöter det ur legan är olyckligt eftersom de går väldigt länge innan de söker ny sårlega.

Att sedan blodet upphör säger inte mycket om skadan, i flera fall kan man få spåra bra länge innan det överhuvudtaget kommer blod i löpan trots bra träffar. Jag minns ett eftersök på Rå där ena frambenet var avskjutet (hagel) det enda som fanns på skottplatsen var lite päls och det djuret tog aldrig sårlega överhuvudtaget, det var bara ett par droppar blod i löpan på ett ställe. Lyckligtvis kunde vi fösa det i förhåll och skjuta.

Publicerat

Tja, var svärmen tog är inte lätt att säga.

En hagelsvärm ute på 28 m är inte direkt liten.

Räknar man även randhagel så, ja ni fattar.

Men nått hagel tog nog i taggutskott, ryggrad eller nackkotor.

Brukar bli knall o fall om taggutskott träffas. Leder till tillfällig förlamning som släpper efter lite olika lång tid.

Allt från någon sekund till flera minuter.

Det tråkiga med hagel är att nått hagel nästan alltid träffar.

Sitter de i musklatur så läker det nog ut men hagel i inälvor då dör de förmodligen av infektion efter en tid.

Jag har fällt rådjur där endast ett randhagel träffat. Den gången tog haglet i ena lungspetsen.

Bocken gick 600 m. ytterst litte blod i spåret inte en droppe förren efter 70 m (samlades i kroppshålan) djuret gick ur sårlegan men togs av hunden efter ytterligare 100m.

Det var på snötäck mark och då syns ju varenda bloddroppe.

Hade jag inte funnit 3 hårstrå på skottplatsen hade jag trott att jag skjutit helbom.

Skotthållet var under 10 m. anledningen till "bommen" var att när bocken kom upp på den glashala vägen halkade den i skottögonblicket och jag sköt förmodligen över.

En polare sköt ett kid oxå han med ett hagel.

Kiddet slog dit i smällen han gick fram och la ifrån sig bössan, tog fram kniven, då far rådjuret upp.

Ha får tag i ett ben och lyckas efter inte så liten tumult avliva djuret med kniven.

När vi sen flår det så sitter ett hagel i svansroten.

Inte undra på att det var j-vligt att hålla fast kiddet när han skulle till att sticka det :) 

Bäst i alla lägen när det gäller skadskjutet vilt är nog att vänta med eftersöket så djuret hinner gå i sårlega och sårskadechocken släpper.

Alltså när chockverkan avtar och sårsmärtan/febern sätter in.

I intervjuer med skottskadade mäniskor så har de sagt att det gör som mest ont efter 3-4 timmar.

Dessförinnan har det inte känts så våldsamt.

Kroppens eget morfin= Erndofin (stavning?) dövar smärtan.

Borde vara likadant med djur.

Detta borde göra att störst chans att kunna avliva viltet i sårlega eller för hund att avfånga är om man väntar några timmar innan man går på.

Djuret har ont, är omtöcknat, stelt och lättare att komma åt.

Har man stött djuret ur första sårlegan så kan de gå långt innan de lägger sig igen.

Då bör man vänta ytterligare och sen spåra ifatt och släppa avfångningshund eller ståndhund beroende på vilt.

MvJh

NS

Publicerat

Djuret är med stor sannorlikkhet dödligt skadat

Eftersök med hagelskador är oftast besvärligare än med kula

samt att det nästan aldrig är bom med hagel

Jag har skrivit lite om det tidigare under eftersök

Publicerat

jag skulle tippa på att det mesta har tagit i buken, då djuret snabbt söker sårlega men är ändå så pass friskt så det kan hålla undan för hunden...en snabb hund som går ifatt och avfångar viltet behövs i sådana situationer som du beskriver...