Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjärrstyrd åtelbelysning.

Featured Replies

Publicerat

Va inne på en Internetbutik och såg den här http://www.racerback.se/fjaerrstyrd-aatelb...ning-p-952.html.

Den känns ju grymt smidig om man inte vill köra med stora batterier och laddrelän & solseller.

Man kan ju tända den när man kommer på plats eller när grisen väl är där ,efter tycke och smak.

Är själv i tankarna på belysning och denna känns smart ,dock ej värst men man får ju lite ljus ivarjefall.

Som borde räcka för att få skottchans ivf.

Vad tror ni ?

Publicerat

´´t

Va inne på en Internetbutik och såg den här http://www.racerback.se/fjaerrstyrd-aatelb...ning-p-952.html.

Den känns ju grymt smidig om man inte vill köra med stora batterier och laddrelän & solseller.

Man kan ju tända den när man kommer på plats eller när grisen väl är där ,efter tycke och smak.

Är själv i tankarna på belysning och denna känns smart ,dock ej värst men man får ju lite ljus ivarjefall.

Vad tror ni ?

Jag tror mer på stadig ljus hela natten. som styrs med ljusrelä.

Satte upp en själv igår, 2 x 12v vattenttäta gröna ljusslingor från http://www.hab.se/Default.aspx?tabid=113&a...ProductID=15601 kostade 94:-/st ett 12v ljusrelä från www.legoelektronik.se för nått på 300:- lite sladd o så ett bilbatteri som jag har till båten men det står ju oanvänt över vintern. Ser ut att funka skitbra.

post-348-1259664079_thumb.jpg

post-348-1259664049_thumb.jpg

Fast.. de har inte varit gris där inatt men de vänjer sig nog ganska omgående.

Publicerat
  • Författare

Fast sken kan ju va moddelen när man har några grisar på sin mark.

Men sånna som jag som skjuter mest ströv galtar som vill passa på och äta upp sig lite och inte är så regelbundna borde ju detta va perfekt.

Hur länge håller ditt batteri tror du NS ?

/ tror starkt på den här modellen ivf.

(den är nog inte heller lika stöldbegärlig)

Nån som har den ?

Publicerat

Vad tror ni ?

Själv kör jag på några solcellslampor som man kan köpa på typ Jula, 3 för 100 spänn. Sen är det bara att måla glaset grönt eller vad man nu vill. Detta ger inget starkt ljus, men fullt tillräckligt skjutljus med en x50 öppning. Inget underhåll - inget tjafs.

Publicerat

Vet inte hur länge batteriet håller, det är på 75 amp ljusslingorna drar 0.35A pers tyck o så drar väl reläet en del.

VI får väl se när det är dags o byta, nu va det inte fullladdat heller så det kans$ke inte går att säga förren vid nästa byte.

Publicerat

Tog visst bara en natt för grisarna o vänja sig vid ljuset. De har varit på plats 11.30 inatt. o så börjar man planera för o ta någon.. men de verkar ju va på alla åtlar samtidigt nu...

Hur faen gör man då? jag vet ju inte vart jag ska tillbringa natten.. o jag gillar ju bäst hundjakten....

O man sitter och kan sova gudomligt på torpet men där vet jag inte när de kommer osv....

Får väl bli så att jag tar med nån av ungarna så får de bestämma, de är ju ändå lediga i morgon.

Publicerat
  • Författare
Själv kör jag på några solcellslampor som man kan köpa på typ Jula, 3 för 100 spänn. Sen är det bara att måla glaset grönt eller vad man nu vill. Detta ger inget starkt ljus, men fullt tillräckligt skjutljus med en x50 öppning. Inget underhåll - inget tjafs.

Men håller de hela natten ?

Jag provade med ett par och efter några timmar började de blinka å ha sig.

På sen sommarn tänds de på tok för tidigt osv.

Eller hur funkar dina?

• 1 month later...
Publicerat
Vet inte hur länge batteriet håller, det är på 75 amp ljusslingorna drar 0.35A pers tyck o så drar väl reläet en del.

VI får väl se när det är dags o byta, nu va det inte fullladdat heller så det kans$ke inte går att säga förren vid nästa byte.

Hur har det gått med belysningen, har du behövt ladda batteriet än?

// Micke

Publicerat
Hur har det gått med belysningen, har du behövt ladda batteriet än?

// Micke

Äh faen .. det batteriet håller bara 6 dar.... <_<

Har iofs 2 så jag kan byta. Misstänker att ljusrelät drar en hel del oxå..

Men grisarna äter bara bok o ekollon.... typ massor av mat på åteln o gris i området men de är på åteln högst sporadiskt.

O nu ser man ju utan ljus på snön.

O jag e för trött för o sitta i kojan..

Men nog har jag tänkt o tvinga dit grabben när grisarna väl kommer lite mer kontinuerligt, Han bör lära sig annat än Xbox o fotboll...

Tänker ta han i örat o släpa med han på grisjakt på Lördag :huh:

Publicerat

Min första Åtelbelysning lyser i minst 2 månader innan jag behöver ladda batteriet 4 skulle jag tro. Den senaste vet jag inte men jag hoppas på en månad minst på den.

Lampan som sitter där drar 0,01amp 24V Batterierna som driver den är på 225ah reps 200ah så det borde räcka ett tag.

Inget skymningsrelä eller liknande utan de brinner dag som natt.

Tända bara när grisen kommer tror jag inte på, möjligen att tända när man sätter sig men jag tror man skrämmer en del iom att det är ljust helt plötsligt Här har inte grisen ryggat särskilt mycket för ljuset.

/Lasse

Publicerat
Min första Åtelbelysning lyser i minst 2 månader innan jag behöver ladda batteriet 4 skulle jag tro. Den senaste vet jag inte men jag hoppas på en månad minst på den.

Lampan som sitter där drar 0,01amp 24V Batterierna som driver den är på 225ah reps 200ah så det borde räcka ett tag.

Inget skymningsrelä eller liknande utan de brinner dag som natt.

Tända bara när grisen kommer tror jag inte på, möjligen att tända när man sätter sig men jag tror man skrämmer en del iom att det är ljust helt plötsligt Här har inte grisen ryggat särskilt mycket för ljuset.

/Lasse

De tror jag oxå.

Relät som sitter där tänder när det mörknar.

Publicerat
De tror jag oxå.

Relät som sitter där tänder när det mörknar.

Jag tror du har samma relä som jag har kikat på om batteriet inte orkar mer en en månad, gör det det så kommer lampan att få lysa hela dygnet..

/Lasse