Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington 700 XCR tactical long range eller VS SF

Featured Replies

Publicerat

Undrar om det är någon som kan hjälpa mej med val av bössa. Tanken är att kunna skjutta på långhåll (bana) och kunna jaga med samma vapen. Jag kommer att köpa en Remington 700 i kaliber 308 win, men vet inte vilken modell jag ska välja. Jag hittade en som jag gillar http://www.remington.com/products/firearms..._long_range.asp Fördelen med denna bössan är stocken som inte behöver bytas. Och avtrycket är skjusterbart.

Eller ska jag satsa på en http://www.remington.com/products/firearms...00_VS_SF_II.asp

Viken av Remingtons 700 modeller har bäst precition?

Publicerat

Omöjligt att svara vilken modell som har bäst precision det skiljer nog mer mellan olika individer än modeller. Jag har en VSSF II tycker det är en fin bössa och H-S stocken är riktigt bra men denna finns inte i .308

Tactical LR har jag inte sett någon men Bell & Carlson låter som en sämre stock och av bilden verkar pistolgreppet flackt och långt för min smak.

Om du verkligen vill ha en Remington 700 i .308 för att skjuta långhåll skulle jag tveklös välja en LTR har inte sett rätt många sådana och samtliga har skjutit mycket bra och det sitter en H-S stock på dem som är rätt skaplig för liggande skytte.

Publicerat

Om jag hade skaffat en bössa för både bana och jakt så hade det blivit en Rem LTR .308, och det blev det också. <_<

Det fina med den jämfört med de du nämner är att pipan är kort så det blir drägligt att ha den med sig i skogslandskap utan att väja för grenar och buskar hela tiden. Pipan är 51 cm istället för 66 som på VSSF och XCR Long Range.

Sedan finns också XCR Compact Tactical som är väldigt lik LTR. Två korta men robusta och trevliga bössor.

Men piplängd kan ju också vara positivt så det hela beror lite på hur du resonerat kring detta. Själv har jag en ljuddämpare till min LTR som ändå förlänger pipan när den monteras.

Så här skjuter min bössa, 5 skott på 100 meter:

post-2319-1259731552_thumb.jpg

Sierra GameKing 150 grains laddad med 43,0 grains Norma 202.

Publicerat

Tja, jag har gjort några övningar på bana (800 och 500) med min XCR Compact Tactical och den rockar verkligen. Dock är den i behov av en förlängning av kolven, man har snålat på kolvlängd för att göra bössan kortare <_< men jag har köpt en Tubbs 4-way adjustable buttplate :ph34r: som jag på något jäkla sätt skall lyckas passa ihop med bössan.

Så du behöver inte piplängd om du hade tänkt att skjuta upp till 800m. Och vill du skjuta över 800 är det en 6,5x55 du behöver. Satsa på en LTR eller XCR Compact.